عبدالزهرا سنواتی : دولت در پروژه مترو، اهوازی ها را فریب داد

عبدالزهرا سنواتی : دولت در پروژه مترو، اهوازي ها را فريب داد

متاسفانه در این زمینه دولت ما را گول زد و با مطرح کردن بحث فاینانس خارجی برای تامین مالی پروژه، اکنون باتوجه به تحریم ها، به مشکل خوردیم درحالی که دولت دخالت مستقیم در راه اندازی قطار شهری دیگر کلانشهر ها داشت.
به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، عبدالزهرا سنواتی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به مشکلات کلانشهر اهواز، اظهار داشت: یکی از عوامل مهم مشکلات امروز اهواز، آسیب های جنگ تحمیلی است که تاکنون ادامه دارد و حاشیه نشینی مهمترین نتیجه آن برای اهواز بوده است.
وی افزود: هم اکنون بیش از ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان اهوازی در حاشیه این شهر و بدون زیرساخت مناسب زندگی می کنند که متاسفانه به جز شهرداری، هیچ دستگاه دیگری وظایف خود را در این زمینه انجام نداده است.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز عنوان کرد: اجرای لایحه مدیریت جامع شهری، باتوجه به مشکلات امروز اهواز می‌تواند تاثیر بسزایی در حل این معضلات داشته باشد.
سنواتی گفت: دومین عامل مهم در ایجاد مشکلات زیرساختی برای اهواز، پروژه های ملی و بزرگ است که در سایه عدم انجام وظایف دستگاه ها، صنایع بزرگ و شرکت های زیر مجموعه آنها ایجاد شده است.
وی‌ در ادامه خاطرنشان کرد: در اهواز نیاز به ایجاد فرهنگ تعلق خاطر مردم به این شهر داریم زیرا ایجاد این حس تعلق خاطر، می‌تواند زمینه ساز حل بسیاری از مشکلات در اهواز است.
عضو شورای شهر اهواز بیان داشت: عدم ایجاد این حس تعلق نسبت به شهر اهواز عامل اصلی در مهاجرت معکوس است و در این زمینه شاهد خروج نخبگان شهر هستیم.
سنواتی در ادامه این نشست خبری با اشاره به لزوم مشارکت مردم در مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرها و کلانشهرهای دیگر کشور، مردم به کمک مدیریت شهری آمده اند و روش های سنتی به روش های مکانیزه و الکترونیکی تبدیل شده است. وی افزود: مهمترین منبع درآمدی شهرداری به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی، دریافت عوارض است که مردم باید در این زمینه به شهرداری اهواز کمک کنند تا نتیجه آن را در ارائه خدمات بهتر مشاهده نمایند.
رئیس شورای شهر اهواز به موضوع دریافت حق آلایندگی از صنایع بزرگ استان، اشاره کرد و گفت: پرداخت حق آلایندگی شرکت و صنایع بزرگ مانند نفت، وظیفه آنها در قبال مردم اهواز است و این امر باید صورت پذیرد.
وی افزود: با پیگیری های انجام شده، رأی بدوی دادگاه برای دریافت حق آلایندگی شهرداری اهواز از وزارت نفت صادر شده است و اکنون شهرداری مطالبه حق آلایندگی از سال ۹۳ تاکنون را دارد که مبلغ قابل توجه حدود ۵ هزار میلیاردی می شود.
سنواتی گفت: وزارت نفت موظف به پرداخت این حق آلایندگی همراه با جریمه دیرکرد به شهرداری اهواز است که می تواند تحول بزرگی را در این کلانشهر ایجاد کند.
این عضو شورای شهر اهواز در ادامه با اشاره به وضعیت حمل و نقل شهری، اظهار داشت: در حال حاضر اولویت ما حفظ و ارتقای ناوگان حمل و نقل فعلی اهواز است که هم اکنون به جای هزار دستگاه اتوبوس که نیاز شهر است، تنها ۲۰۰ اتوبوس درحال سرویس دهی به شهروندان هستند.
وی افزود: اولویت دیگر ما، پروژه بزرگ مترو است که متاسفانه در این زمینه دولت ما را فریب داد و با مطرح کردن بحث فاینانس خارجی برای تامین مالی پروژه، اکنون باتوجه به تحریم ها، به مشکل خوردیم درحالی که دولت دخالت مستقیم در راه اندازی قطار شهری دیگر کلانشهر ها داشت.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز با تایید اظهارات یکی از اعضای شورا درباره طلب پیمانکار مترو، گفت: شرکت کیسون که پیمانکار متروی اهواز است، ابتدا نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان برای راه اندازی فاز اول پروژه داشت اما شهردار و رئیس سابق شورا زیربار این مبلغ نرفتند و کار معطل ماند.
سنواتی تصریح کرد: اکنون شرکت کیسون مدعی است برای انجام فاز اول، به مبلغی بیش از هزار میلیارد تومان نیاز دارد که این موضوع درحال پیگیری و نیازمند نگاه ویژه دولت است.
وی افزود: طبق قانون، یک سوم از سرانه حمل و نقل باید توسط دولت پرداخت شود اما متاسفانه تاکنون هیج ریالی از سوی دولت به شهرداری اهواز پرداخت نشده و تعهدات خود را در این زمینه اجرایی نکرده اند.
رئیس شورای شهر اهواز به موضوع انتصابات در شهرداری اشاره کرد و تصریح کرد: اعضای شورا هیچ نیرویی را به شهردار تحمیل نکرده اند و تنها لیست هایی را به وی پیشنهاد داده اند.
سنواتی با بیان اینکه تصمیم نهایی در انتصابات با شهردار است، عنوان کرد: شورای شهر در موضوع انتصابات تنها به وظیفه خود یعنی ارائه پیشنهاد و راهنمایی در خصوص انتصاب مدیران عمل می کند و هیچگونه دخالتی در این زمینه صورت نگرفته است.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین