عضو کمیسیون اقتصادی مجلس : دولت به دستور رهبری عمل نکرده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس : دولت به دستور رهبری عمل نکرده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت مکلف به ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه طبق دستور مقام معظم رهبری است اما تاکنون به این تکلیف قانونی عمل نکرده است.
به گزارش مهر، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در نطق میان دستور خود، گفت: مقام معظم رهبری در پایان سال ۹۷ بر لزوم اصلاح ساختار بودجه توسط دولت تاکید کردند اما علیرغم گذشت ۴ ماه از این تکلیف قانونی فقط در جلسه غیرعلنی سازمان برنامه در این خصوص گزارشی ارائه داد که این گزارش به مفهوم ارائه لایحه از سوی دولت برای اصلاح ساختار بودجه نیست.
وی افزود: دولت موظف است لایحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس ارائه کند اما متاسفانه قوه مجریه در حال حاضر فقط به اقداماتی برای جبران کسری بودجه سال ۹۸ بسنده کرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مصوبه اخیر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای جبران کسری بودجه سال ۹۸ گفت: طبق این مصوبه از محل ۱۲ درصد منابع صندوق توسعه که سال گذشته فریز شده است و همچنین برداشت ۴۵۰ میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی و همچنین استقراض از طریق انتشار اوراق مشارکت قصد دارد کسری بودجه سال ۹۸ را جبران کند آیا این اقدامات مبنای اصلاح ساختار بودجه خواهد بود؟ این اقدامات قابل قبول نیست.
پورابراهیمی با طرح اخطار اصل ۱۱۰ قانون اساسی، گفت: دولت علیرغم اتمام مهلت ارائه لایحه برای اصلاح ساختار بودجه تاکنون چنین لایحه ای را به مجلس ارائه نکرده است. دولت طبق دستور رهبر انقلاب مکلف به ارائه این لایحه است.
وی با بیان اینکه اقدامات دولت برای جبران کسری بودجه اقدامات کوتاه مدت است و دولت تا الان هیچ برنامه میان مدت و بلند مدتی برای اصلاح ساختار اقتصادی ارائه نداده است، تاکید کرد: سازمان برنامه باید راهکارهای جلوگیری از فرار مالیاتی، مولد سازی دارایی های دولت و تعیین تکلیف طرح های تملک دارایی های سرمایه ای را تعیین تکلیف می کرد.
نماینده مردم کرمان در مجلس همچنین بر لزوم تشکیل بازار متشکل ارزی تاکید کرد و گفت: آقای همتی با توجه به اقدامات خوب شما در ساماندهی بازار ارز و نزدیک شدن نرخ بازار نیما به نرخ بازار سنا بهترین موقعیت برای ایجاد بازار متشکل ارزی فراهم شده است.
پورابراهیمی تصریح کرد: در راستای جلوگیری از تقاضا در بازار ارز و ورود ارز حاصل از صادرات به بازار باید هر چه زودتر بازار متشکل ارزی ایجاد شود.
وی، ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی را موجب بلاتکلیفی تصمیم گیری ها خواند و گفت: ما نگران تامین نیازهایمان از طریق تولید داخل هستیم، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی که مردم از آن بهره ای نمی برند خلاف منافع ملی است. دولت یا باید نظارت کند یا مابه التفاوت را به صورت یارانه ارزی در اختیار مردم قرار دهد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین