معاون وزارت آموزش و پرورش : ۸۵ درصد دانش‌آموزان از عدالت آموزشی دور هستند

معاون وزارت آموزش و پرورش : 85 درصد دانش‌آموزان از عدالت آموزشی دور هستند

معاون وزارت آموزش و پرورش با هشدار نسبت به عدالت آموزشی برای ۸۵ درصد دانش‌آموزان مدارس دولتی گفت: کلاس‌های درس پرجمعیت همه از آن مدارس دولتی است.
به گزارش تسنیم، رضوان حکیم زاده در برنامه پرسشگر با موضوع چالش‌های تحقق عدالت آموزشی اظهار‌ کرد: عدالت آموزشی معنای کمی و کیفی دارد، در وجه ظاهری عدالت به معنای فرصت دسترسی به آموزش بدون تبعیض و صرف‌نظر از تمایزاتی همچون نژاد، جنسیت، فرهنگ، زبان و مذهب است.
وی افزود: در معنای کیفی عدالت آموزشی یعنی فرصت برابر برای یاد‌گرفتن آیا دانش آموزانی که به مدرسه می‌روند همه به اندازه یکدیگر امکان یادگیری برایشان فراهم است تا از آن طریق فرصت‌های موفقیت را کسب کنند؟ از این جهت عدالت آموزشی زمینه‌ساز عدالت اجتماعی و تحرک اجتماعی در کشور است.
حکیم‌زاده ادامه‌داد: اگر فرزندان طبقات مختلف اجتماعی را در نظر بگیریم باید به صورت بالقوه این امکان وجود داشته باشد که بتوانند طبقه اجتماعی خود را تغییر دهند و محکوم به ماندن در یک طبقه نباشند، اگر کودکانی که به مدرسه می‌روند فرصت برابر یادگیری نداشته باشند برخی به مسیر موفقیت خود ادامه می‌دهند و برخی از این مسیر خارج می‌شوند.
وی با اشاره به نتایج کنکور امسال عنوان‌کرد: اکثر رتبه‌های برتر کنکور در شرایط اجتماعی و اقتصادی برتر قرار داشتند، وقتی همه دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند یعنی همه حق موفقیت دارند و این هدف نظام آموزشی است و شرایط باید به گونه‌ای باشد همه به یک اندازه فرصت رشد، پیشرفت و تحصیل داشته باشند اما این اتفاق نمی‌افتد و نتایج کنکور نشان می‌دهد که رشته‌ها و دانشگاه‌های خوب در اختیار مناطق برخوردار و در آنجا هم در اختیار خانواده‌های برخوردار قرار دارد. حکیم زاده ادامه‌داد: ۸۰ درصد قبولی‌های کنکور از ۲۰ درصد مدارس هستند که این منطبق بر آمار توزیع ثروت در جامعه است که ۸۰ درصد ثروت جامعه در اختیار ۲۰ درصد است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش درباره ریشه‌های این موضوع گفت: ریشه موضوع به دوران کودکی و حتی دوره پیش‌دبستانی بازمی‌گردد، یکی از کلیدهای عدالت آموزشی فرصت برخورداری از پیش دبستانی است و ایران در این زمینه دستاورد خوبی دارد، پوشش پیش دبستانی ما در کشور ۷۴ درصد است و استانهای کم‌برخوردار در پیش دبستانی وضعیت بهتری نسبت به استان‌های برخوردار دارند. وی مطرح‌کرد: در پنج سال گذشته ردیف اعتباری خاصی برای دوره دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه اختصاص یافت و هم اکنون پوشش پیش دبستانی در استان خوزستان ۱۰۰ درصد، خراسان شمالی ۹۰ درصد، ایلام ۹۰ درصدو سیستان و بلوچستان ۸۷ درصد است به گونه‌ای که در استان‌های کم‌برخوردار وضعیت پوشش پیش‌دبستانی خوب است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه عوامل موثر در یادگیری در کلاس درس مشخص می‌کند چقدر عدالت آموزشی را تحقق می‌بخشیم، تاکید‌کرد: عوامل موثر بر یادگیری در کلاس درس عبارتند از کیفیت معلم، کیفیت همکلاسی‌ها، تراکم جمعیت کلاس‌درس، فضا و امکانات و دستیابی به منابع یادگیری که این موارد کیفیت یادگیری دانش‌آموزان را تعیین می‌کند.
حکیم زاده در ادامه درباره شاخص کیفیت همکلاسی‌ها گفت: اگر دانش‌آموزان باهوش و با انگیزه در کلاس درس باشند یادگیری بهتر انجام می‌شود اما انواع مدارس را ایجاد کردیم و به بهانه‌های مختلف دانش‌آموزان با انگیزه را برای فراهم کردن شرایط بهتر یاد‌گیری از سایر دانش‌آموزان جدا می‌کنیم، یادگیری از طریق همسالان یک اصل علمی است و دانش‌آموزان باهوش عامل یادگیری برای همسالان می‌شوند اما هم اکنون بر اساس یک آزمون غلط دانش‌آموزان را برچسب زده و بر اساس توانمندی یادگیری دروس تحصیلی آنها را از سایرین جدا کرده و به مدارس تیزهوشان می‌فرستیم، مدارس نمونه دولتی هم با آزمون گروه دیگری از دانش‌آموزان مستعد را جدا می‌کنند البته قرار بود این مدارس در مناطق محروم ایجاد شوند اما هم‌اکنون از مراکز شهرها سر در آورده‌اند در مدارس شاهد هم جدا‌سازی می‌کنیم، جداسازی بر اساس طبقه اجتماعی و اقتصادی نیز در مدارس غیردولتی رخ می‌دهد در مدارس هیات امنایی نیز میزان مشارکت مالی خانواده‌ها در فراهم‌کردن فرصت‌های بهتر یادگیری اقدام می‌شود. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با هشدار نسبت به اینکه هم اکنون صحبت بر سر این نیست که مدارس خاص اشکال دارند اما ۸۵ درصد دانش‌آموزان مدارس دولتی از عدالت آموزشی دور هستند، متذکر‌شد: قطعا مدارس خاص دستاوردهای خوبی دارند اما اگر نگاه فراگیر داشته باشیم کاری می‌کنیم که شهید رجایی انجام داد و انواع مدارس را حذف ویکپارچه کرد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین