به دلیل عدم ترمیم شکاف ها ؛ همچنان آب با شدت به سمت عراق تخلیه می‌شود

به دليل عدم ترميم شكاف ها ؛ همچنان آب با شدت به سمت عراق تخلیه می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه طول زمان گرد و غبار در نیمه نخست سال ۹۷ در استان خوزستان ۲۸۵ ساعت و در سال جاری، ۹۳ ساعت بوده است، از کاهش ۶۷ درصدی ساعات وقوع گرد و غبار خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد اشرفی در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی که در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به وجود ۲۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در خوزستان، اظهار کرد: بر اساس شاخص‌های کیفی هوا، خوزستان در نیمه نخست امسال پنج روز هوای پاک، ۱۶۲ روز شرایط سالم، ۱۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و سه روز شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها داشته اما تعداد روزهای با شرایط خطرناک تقریبا صفر بوده است.
وی افزود: در نیمه نخست سال‌ گذشته، خوزستان سه روز در شرایط پاک، ۹۹ روز در شرایط سالم، ۶۵ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵ روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها و چهار روز در شرایط خطرناک بوده است.
اشرفی با بیان اینکه کیفیت هوا امسال در خوزستان نسبت به سال ۹۷ به میزان یک‌چهارم بهتر شده است، گفت: همچنین روزهای گرد و غبار در نیمه نخست سال ۹۷، ۲۱ روز و در سال جاری ۱۷ روز بوده است.
وی ادامه داد: قابل توجه است که طول زمان گرد و غبار در نیمه نخست سال ۹۷، ۲۸۵ ساعت و در سال جاری، ۹۳ ساعت بوده است یعنی کاهش ۶۷ درصدی وقوع گرد و غبار را در سال جاری داشته‌ایم که دلیل اصلی این کاهش روزهای گرد و غبار، بارندگی‌های مطلوب اواخر سال ۹۷ و اوایل امسال بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اقدامات دستگاه‌های اجرایی جهت پیشگیری از آلودگی هوا و مقابله با ریزگردها، گفت: امسال در مجموع ۲۳۶ میلیارد تومان به خوزستان اعتبار اختصاص یافته است که به اداره‌کل منابع طبیعی ۷۰ میلیارد تومان، به جهاد کشاورزی ۹۵ میلیارد تومان و به سازمان آب و برق خوزستان ۶۵ میلیارد تومان اختصاص یافته است.
وی در خصوص اعتبارات اختصاص یافته به شهرداری اهواز جهت ادامه اجرای پروژه کمربند سبز، گفت: شهرداری اهواز عنوان می‌کند که به جز ۵ میلیارد تومان اعتبار دیگری به آنها اختصاص نیافته است؛ پس یعنی ۱۰ میلیارد تومان دیگر ناپدید شده است. باید مشخص شود اشتباه از سوی کدام سازمان اتفاق افتاده است.
اشرفی با اشاره به وضعیت آبگیری تالاب‌های خوزستان گفت: تالاب هورالعظیم در مردادماه امسال یک میلیارد و ۸۰۰ مترمکعب آب داشت که این میزان در مهرماه به یک میلیارد و ۳۸۰ مترمکعب رسیده است. بخشی از خروجی آب تالاب هورالعظیم ناشی از تبخیر آب و بخش دیگر به دلیل شکستگی‌های ایجاد شده در دایک مرزی هورالعظیم بوده است.
با این حال، اکنون تقریبا ۹۳ درصد شکستگی‌ها ترمیم شده است.
وی در تشریح وضعیت هورالعظیم عنوان کرد: در پی بارندگی‌های سال ۹۸ و وقوع سیل کرخه، تصمیم گرفته شد که چند نقطه از دایک مرزی هورالعظیم شکافته و آب به سمت بخش عراقی هور هدایت شود. در نهایت بیش از ۱۰ نقطه از دایک مرزی هورالعظیم شکافته شد اما خردادماه تصمیم گرفته شد که این شکستگی‌ها ترمیم شود و تاکنون ۹۳ درصد از شکستگی‌ها ترمیم شده‌اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی در محل شکاف‌ها اقدام به لوله‌گذاری در دایک مرزی برای خروج آب هورالعظیم به سمت عراق کرده بود که هنوز برخی از این شکاف‌ها باز هستند و آب با شدت به سمت بخش عراقی هور تخلیه می‌شود. در حال حاضر روزانه پنج مترمکعب بر ثانیه، آب به سمت بخش عراقی هورالعظیم تخلیه می‌شود.
در ادامه عبدالرضا دانایی، معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز اظهار کرد: برای بحث مقابله با گرد و غبار و اجرای بخشی از تعهدات سال جاری پیشنهاد داده‌ایم که اعتباری به مبلغ ۲۸۰ میلیارد تومان به اداره‌کل منابع طبیعی اختصاص یابد که امسال در مرحله نخست تنها ۷۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ما ابلاغ شده است.
وی افزود: برای ما دو پروژه تعریف شده است اما ما توسعه نهال‌کاری را هم پیشنهاد کرده‌ایم.
دانایی بیان کرد: ۲ هزار و ۶۷۰ هکتار از عملیات نهال‌کاری سال گذشته باقی مانده است که برای اجرای آن حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. با این وجود امسال در بحث اعتبارات به خوزستان کم‌لطفی شده و هیچ توسعه‌ای نخواهیم داشت و تنها از پروژه‌های اجرا شده نهال‌کاری مراقبت می‌کنیم.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین