دانشگاه علوم پزشکی اهواز و اداره کل حفاظت محیط زیست پاسخگو باشند ؛ عامل نفس تنگی کونوکاپوس است نه فلرهای نفتی؟

دانشگاه علوم پزشكي اهواز و اداره كل حفاظت محيط زيست پاسخگو باشند ؛ عامل نفس تنگي كونوكاپوس است نه فلرهاي نفتي؟

استاندار خوزستان گفت: هرس درخت کونوکارپوس در کارگروه سلامت و امنیت غذایی تصویب شده و مرجع علمی و تشخیصی این مساله دانشگاه علوم پزشکی اهواز و سازمان حفاظت محیط زیست است.
به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی درکارگروه سلامت و امنیت غذایی درسرسرای اداری استانداری خوزستان بیان کرد: شهرداری موظف و مکلف به هرس درختان است و هر سال باید این کار صورت گیرد.
وی افزود: این تصمیم غیرقابل تغییر است و کشت این درخت باید متوقف شود اما نباید از بین برود.
شریعتی ادامه داد: کیفیت و کمیت هرس درختان کونوکارپوس امسال به خوبی ۲ سال گذشته انجام نشد و در نتیجه آمار بیماران تنفسی افزایش یافت.
استاندار خوزستان بیان کرد: فلرهای نفتی سال‌ها در این استان فعال بوده اما مشکلی ایجاد نکرد پس بهتر است دستگاه دیگری را زیر سوال نبریم. وی در ادامه با اشاره به مشکلات آّب و فاضلاب خوزستان گفت: در اهواز حداقل ۱۸۰ ایستگاه پمپاژ با هزینه ۴۰ میلیون یورو نیاز داریم.
شریعتی اضافه کرد: تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز تمام شده ، اما سیستم کلکتور راه اندازی نشده است.
استاندار خوزستان بیان کرد: آبفا یک سیستم موقت طراحی کرده که تا خرداد سال آینده تقریبا بیش از۹۰ درصد فاضلاب شرق اهواز به تصفیه خانه منتقل، و از ورود فاضلاب به کارون در شرق اهوازجلوگیری خواهد شد.
وی گفت: احداث تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز نیز شروع شده و قرار است سه سال دیگر راه اندازی شود.
شریعتی ادامه داد: اجرایی شدن طرح های کوتاه مدت و میان مدت آبفا نیز وضعیت فاضلاب را در اهواز و دیگر شهرستان ها بهبود می‌بخشد.
استاندار خوزستان اضافه کرد: پنج تصفیه خانه فاضلاب در شادگان، آبادان، بندرامام و ماهشهر و خرمشهر نیز درحال ساخت است.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز نیز گفت: هرس درختان امسال نسبت به دوره مشابه پارسال در کل دوره هرس، ۱۱ درصد و از شهریور به بعد نیز ۱۷ درصد رشد داشته است.
علیرضا عالیپور بیان کرد: از ۳۸۵ هزار اصله درخت کونوکارپوس که بیشتر به شکل درختچه هستند، ۲۸ هزار اصله انبوه و گلدار رشد می‌کنند.
وی ادامه داد: با توجه به نظر اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز گرده کونوکارپوس سنگین، درشت و کم است و براساس مقالات جهانی، این درخت از نوع کم گرده است و در فهرست گیاهان آلرژی‌زا و حساسیت زای جهان نیست.
عالیپور گفت: معتقدیم این گیاه را با داشتن فایده، انجام عمل فتوسنتز و داشتن برگ‌های جذب کننده آلاینده، بی دلیل متهم نکنیم چون نقطه قوت فضای سبز اهواز است.
رییس اندیشگاه سلامت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص بارندگی با حجم بالای ششم آبان و حجم بالای مراجعان تنفسی بیان کرد: فرضیه این است که گرده‌های گیاهی در فصل خشک آلاینده‌ها را جذب و وقتی رطوبت تزریق شود شوک اسمزی ناشی از بارندگی و الکتریکی ناشی از رعد و برق ، در ریز شدن دانه گرده تاثیر به سزایی داشته و بدین ترتیب ذرات بالای ۱۰ میکرون به ذرات قابل تنفس تبدیل و در اعماق ریه نفوذ و باعث تنگی نفس شدند.
غلامرضا گودرزی اضافه کرد: پوشش گیاهی در سطح شهر اهواز باید متنوع باشد.
وی پیش از این اعلام کرده بود: ما موافق از بین بردن این درختان نیستیم اما باید از نظر گرده افشانی و گل دهی مدیریت شود و از روش های عقیم سازی شیمیایی، بیولوژیک و ژنتیک استفاده کرد.
باران پاییزی چندین سال است که در خوزستان باعث تنگی نفس برخی از افراد و راهی شدن آنها به سمت بیمارستان ها شده است.
تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران‌های پاییزی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴ بیش از ۶۰ هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه‌کردند.
۱۸ گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس در خوزستان بررسی‌ شد و چهار احتمال “مشعل‌های چاه‌های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده‌ گیاهی” به عنوان عامل تنگی‌نفس معرفی‌شدند.
دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده درخت کونوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس‌تنگی ها معرفی‌کرد.
گیاه «کونوکارپوس» که مساحت قابل توجهی از فضای سبز شهرهای خوزستان به ویژه اهواز را پوشانده، به عنوان عامل اصلی تنگی نفس اهوازی‌ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز معرفی و توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز تایید شده است.
بر همین اساس شورای سلامت خوزستان هرس گیاهان کونوکارپوس را به منظور جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی مصوب کرده است.
ایدنی رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال ۹۵ اعلام کرده بود که آمار مراجعه بیماران تنفسی به دنبال نخستین بارندگی‌های پائیزی، با هرس درختان ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.
با گذشت ۶ سال از آغاز تنگی نفس شهروندان همزمان با نخستین باران های پاییزی، هنوز هم میان موافقان و مخالفان نظریه گرده افشانی گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس‌های پاییزی همزمان با نخستین باران‌ها اختلاف نظر وجود دارد.
از ۲۷ مهر تا دهم آبان امسال ۱۲هزار و۵۷۶ نفر با عارضه تنفسی در خوزستان، راهی مراکز درمانی شدند که سوم تا هفتم آبان بارندگی قابل ملاحظه‌ای در خوزستان ثبت شد و در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان نیز به دنبال بارندگی یک هزار و ۵۳۴ نفر راهی مراکزدرمانی شدند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین