برای نخستین باردستگاه پمپ نیتروژن در مناطق نفتخیزجنوب به کارگرفته شد

برای نخستین باردستگاه پمپ نیتروژن در مناطق نفتخیزجنوب به کارگرفته شد

معاون حفاری مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: دستگاه پمپ نیتروژن جنریتور برای نخستین بار در مناطق نفتخیز جنوب در چاه ١٩٠ اهواز به کار گرفته شد.
ˈ محمد مهدی زارعی ˈ درباره کارکرد و اهمیت راه اندازی دستگاه پمپ نیتروژن جنریتور افزود: این دستگاه در محل چاه، نیتروژن مورد نیاز احیاء چاه ها را از هوا گرفته و در چاه پمپاژ می کند.
وی افزود: مزیت این دستگاه این است که در روش سنتی نیتروژن مایع از کارخانه تولید نیتروژن به وسیله تانکر با حجم محدودی به محل حمل می شد و یک دستگاه پمپ نیتروژن آن را در چاه پمپ می کرد.
وی گفت: به دلیل حجم محدود تانکرها و حمل و نقل نیتروژن و طولانی بودن مسافت برخی چاه ها و همچنین نیاز متفاوت چاه ها به نیتروژن، این روش چندین روز به طول می انجامید، در حالی که با استفاده از دستگاه جدید این کار از پنج روز به ٢۴ ساعت کاهش می یابد.
زارعی درباره مشخصات پمپ نیتروژن جنریتور گفت: این دستگاه شامل یک کمپرسور هوا است که هوا را با فشار ۴٠ بار به یک دستگاه مِمْبِران پمپ کرده و به روش اسمز معکوس نیتروژن از هوا جدا و با یک دستگاه پمپاژ به میزان شش گالن در دقیقه و با حداکثر فشار ٢۶۵٠ پام به درون چاه پمپ می شود و می تواند به طور مستمر این عملیات را ادامه دهد.
معاون حفاری مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: این عمل سبب احیاء چاه ها می شود و به طور معمول در چاه هایی که دچار افت فشار ناشی از تولید آب یا سیال حفاری که وزن آنها سنگین تر از فشار چاه است، استفاده می شود.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین