به اسم ما به کام چشم بادامی ها ؛ سود زعفران ایرانی به جیب چینی‌ها می رود

به اسم ما به كام چشم بادامي ها ؛ سود زعفران ایراني به جیب چینی‌ها مي رود

عضو شورای ملی زعفران از ادامه فعالیت دلالان چینی به رغم هشدار به مسئولان خبر داد و گفت: قاچاق، صادرات رسمی زعفران را کاهش داده است.
وی با بیان این که حضور دلالان چینی در قطب‌های عرضه زعفران بازار صادراتی را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: گزارش‌های ما نشان می‌دهد در غفلت مسئولان تعداد دلالان چینی در قطب‌های عرضه زعفران افزایش یافته است.
وی ادامه داد: این دلالان نام و نشان و تعهد ارزی ندارند و راه خروج زعفران از مبادی غیررسمی را هم می‌دانند.
حسینی متذکر شد: حضور دلالان چینی، افزایش قاچاق و کاهش صادرات رسمی زعفران را به دنبال داشته است درحالی که انتظار می‌رفت درپی افزایش تولید در امسال شاهد افزایش صادرات باشیم.
وی گفت: هر ساله بیشترین صادرات زعفران از کشور در ماه‌های آبان و آذر انجام می‌شد، اما امسال برآورد اولیه ما نشان از کاهش شتاب صادرات با وجود افزایش تولید دارد.
حسینی گواه رونق قاچاق را وفور زعفران در بازار جهانی به رغم عدم افزایش صادرات رسمی عنوان کرد.
وی اظهار کرد: شرایط به نحوی است که صادرکنندگان رسمی هر گاه به بازارهای هدف مراجعه می‌کنند با وفور زعفران در بازارها روبه‌رو می‌شوند.
حسینی ادامه داد: این اتفاق تنها در یک صورت امکان‌پذیر است که زعفران به صورت قاچاق به میزان بالایی در بازارهای خارجی عرضه شود.
وی با انتقاد از عدم ارائه گزارش آمار به روز صادرات توسط گمرک، اظهار کرد: عدم ارائه به روز آمار صادراتی توسط دستگاه‌های مربوطه موجب شده برنامه‌ریزی و اقدام به موقع برای بازار امکان‌پذیر نباشد.
عضو شورای ملی زعفران تاکید کرد: آخرین گزارش گمرک مربوط به ۷ ماهه اول سال است، امیدوارم تا پایان ماه‌جاری گزارش ۹ ماهه از صادرات را ارائه دهد تا امکان ارزیابی بازار صادراتی و تصمیم‌گیری متناسب با آن فراهم شود.
حسینی آخرین نرخ هر کیلوگرم زعفران بسته به نوع و کیفیت آن را از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۱ میلیون تومان اعلام کرد.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین