به جز شهرداری بقیه سازمان ها و نهادها به وظایف خود عمل نکرده اند

به جز شهرداری بقیه سازمان ها و نهادها به وظایف خود عمل نکرده اند

فضل احمدی‌نیا اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال ۸۴ در خصوص بافت فرسوده اظهار داشتند که هر سال باید ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده احیا شود؛ بر این اساس اگر از سال ۸۴ تا کنون محاسبه کنیم باید اکنون شاهد این باشیم که بسیاری از مشکلات مربوط به بافت فرسوده کلانشهر اهواز حل شده باشد. این در حالی است که احیای بافت فرسوده در اهواز پیشرفتی نداشته و دلیل آن عدم همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در اجرای این طرح است.
وی ادامه داد: طبق ماده ۱۷۱ قانون برنامه پنجم توسعه وظایف کلیه دستگاه‌ها در این زمینه مشخص شده است اما به جز شهرداری بقیه سازمان‌ها و نهادها به وظایف خود عمل نکردند.
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز افزود: به طور نمونه مسکن و شهرسازی قرار بود زمین واگذار کند یا بانک‌ها قرار بود تسهیلات بانکی با شرایط آسان و سود کمتر به متقاضیان احیای بافت فرسوده اعطا کنند ولی متاسفانه هیچ‌یک این اقدامات انجام نشد و شرایط اعطای تسهیلات بانکی سخت و سود تسهیلات نیز بالاست و بانک‌ها نیز از شهریورماه سال ۹۲ تاکنون تسهیلاتی در این زمینه به متقاضیان اعطا نکرده‌اند.
احمدی‌نیا گفت: شهرداری در پرداخت عوارض از سوی متقاضیان جهت سامان‌دهی بافت فرسوده، ۵۰ درصد برای ملک‌های مسکونی و در منطقه یک اهواز که هسته تجاری شهر را تشکیل می‌دهد، برای ملک‌های تجاری ۳۰ درصد تخفیف می‌دهد. البته بر اساس قانون، دولت باید تخفیف‌هایی که شهرداری‌ها به مردم برای سامان‌دهی بافت فرسوده می‌دهد، به شهرداری بازگرداند ولی تاکنون این امر محقق نشده است.
وی اظهار کرد: تا پیش از تاسیس شهرستان کارون و جدا شدن برخی مناطق از اهواز، مساحت بافت فرسوده این شهر، یک‌هزار و ۴۱۷ هکتار بوده که پس از تاسیس کارون، ۳۰۰ هکتار از بافت فرسوده کلانشهر اهواز کاسته شد و هم اکنون حدود یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده در اهواز وجود دارد.
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز گفت: شهرداری اهواز اقدامات بسیاری در جهت اجرای طرح سامان‌دهی و احیای بافت فرسوده انجام داده است. در این جهت طرحی تحت عنوان طرح تجمیع در شهرداری وجود دارد و در صورتی که شورای اسلامی شهر اهواز لایحه طرح تجمیع بافت فرسوده را به تصویب برساند می‌توان در جهت احیای بافت فرسوده گام های خوبی برداشت.
وی توضیح داد: طرح تجمیع این‌گونه است که چند ملک در کنار هم را که در بافت فرسوده قرار دارد با کمک شورای شهر تجمیع کنیم؛ در این صورت به متقاضیان هم علاوه بر ۵۰ درصد تخفیف برای ملک مسکونی و ۳۰ درصد تخفیف ملک تجاری در منطقه، درصدی نیز به صورت تشویقی تخفیف داده می‌شود تا شهروندان برای مشارکت در اجرای طرح سامان‌دهی بافت فرسوده تشویق شوند.
احمدی‌نیا عنوان کرد: با توجه به اهمیت اجرای طرح سامان‌دهی و احیای بافت فرسوده، همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با این طرح مورد انتظار است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین