با تمکین به هشدارهای مسئولان و رعایت نکات بهداشتی ؛ جان خود و عزیزانمان را به خطر نیندازیم

با تمكين به هشدارهاي مسئولان و رعايت نكات بهداشتي ؛ جان خود و عزيزانمان را به خطر نیندازیم

البرت کامو رمانی دارد که بی شباهت به این روزهای ما نیست البته با فاکتور گیری هایی جزیی در این رمان که داستان آن در شهری از شهرهای الجزایر رخ می دهد؛ بیماری مخوف و عجیبی شایع شده است و پزشکان از تشخیص آن عاجز بودند و مردم روزانه تلفات بسیاری می دادند تا آنکه ناشناخته ایی وارد شهر می شود و به یمن جهانگردی روبه انها می کند و می گوید این بیماری شبیه بیماری بسیاری از شهرهاست که در سفر خود در آنجا دیدهام؛ طاعون. در ادامه داستان تمامی اقشار مردم شهر تصمیم به مبارزه با آن بیماری مهلک می گیرند و طبق نظر اطبا توانستند برآن چیره شوند.
کرونا ویروس هم بی شباهت به طاعون نیست بیماری سیاهی که در مدت اندکی بسیاری از کشورها را در نوردیده و سطح وسیعی را زیر چترشوم خود در برگرفت و مردمان بسیاری را مبتلا و داغدار نمود. اما در این میان عده ایی مانند داستان فوق تصمیم به مبارزه با آن گرفتند وعده ایی بی خیال آن و سعی در مخفی کردن آن برآمدند. در این میان مبارزان اصلی؛ جامعه پزشکان هستند که کلیه اعضای جامعه اعم از سیاسیون، روحانیون، فرهنگیان، دانشجویان و سایر اقشار جامعه پشت سرآنها همانند سربازانی جان برکف آماده ی اجرای فرامین این گروه هستند.
گروه دوم مردم هستند که ضعیف ترین و پرخطرترین گروه که پیروزی و شکست در این کارزار بهداشتی به آنها بستگی دارد. چنانکه فرامین اتخاذ شده از سوی جامعه پزشکان و پرستاران را به نحو احسنت اجرا کنند برگ برنده خواهند بود و چنانچه دستورات صادره را ملعبه خود بدانند برگ شکست و نابودی جامعه را از آن خود خواهند کرد. سعی می کنیم بعد از بیان سایرگروه های مهم این برگ برنده را بیشتر قبض و بسط دهیم.
گروه سوم هنرمندان هستند که می توانند در چنین شرایطی روحیه کشور را تقویت کنند.
گروه چهارم فرهنگیان هستند که جبهه آموزش را همچنان با قدرت علیرغم تعطیلی مدارس رها ننمودند و راه جدیدی در گسترس عدالت آموزشی اتخاذ نمودند.
گروه پنجم نیروهای مسلح که با استفاده از توان خود کمک دست مهمی برای گروه اول می باشند چه از لحاظ فنی، لجستیکی، ایجاد آرامش، نظم و حتی جلوگیری ازشیوع شایعه ها.
و در انتها گروه ششم ایثارگران چه گروه های جهادی وچه مردم عادی با کوچکترین کارهای ممکن خود مانند توزیع ماسک یا حتی عدم احتکار و گران فروشی می توانند کمک رسان خوبی به آرامش جامعه و بهبودی آن کنند.
اما همانطور که در بالا آمده است گروه بزرگ مردم (جامعه)که برگ پیروزی یا شکست دراین کار زار بهداشتی بدان بستگی دارد می پردازیم.
بهداشت جهانی (WHO) نکات بهداشتی پیرامون رعایت اصول اولیه بهداشت فردی برای همه مردم جهان جهت کنترل این اپیدمی صادر کرده است از قبیل :
* شستن مرتب دست ها به مدت ۲۰ ثانیه
* عدم دست دادن و روبوسی
* عدم دست گذاشتن به اشیا و سطوح آلوده
* استحمام با آب گرم
* ضدعفونی کردن محیط پیرامون خود و نکات بسیاری از این قبیل.
اندکی تلنگر به خودمان بزنیم. آیا ادامه این سلوک حیات در این شرایط به سود ماست؟ آیا شرکت در تجمعات از قبیل مراسم سوگواری و عروسی باعث انتشار روزافزون آن نمی شود؟ آیا انجام سنت های قبیلگی از جمله خوردن چای یا قهوه در جمع آن هم در این شرایط باعث انتشار بیشتر این ویروس نمی شود؟
هیچ عقل سلیمی؛ در حالی که گروه راهبر(پزشکان وپرستاران) که در وسایل اعلان جمعی به وضوح تاکید می کنند تنها راه کنترل این ویروس ماندن درخانه است. قبول نمی کند خود را در مهلکه قراردهد.
این روزها باید همه اقشار مردم جهاد کنند: حفظ سلامتی خود، رعایت بهداشت، همدیگر را به رعایت دستورات بهداشتی سفارش کردن و بسیاری کارهای دیگر.
رعایت این موارد و دستورات بهداشتی موجب پیروزی کشور در برابربیماری کرونا ویروس می شود و عدم اجرای این موارد و بی موالاتی نمودن باعث شکست و ورود در بحرانی شدیدتر از وضعیت فعلی خواهد شد.
پس به شهروندان توصیه می شود با تمکین به هشدارهای مسئولان و رعایت نکات بهداشتی، نه جان خود را به خطر بیندازیم و نه جان عزیزان، دوستان و دیگران و در این شرایط خاص برای جان برکفان جامعه پزشکی و درمان مشکلات دیگری ایجاد نکنیم.
* نادرحسین پور

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین