با وجود ۹ درصد جنگل های کشور در استان ؛ خوزستان هنوز یک پایگاه حفاظتی و اطفای حریق ندارد

با وجود ۹ درصد جنگل هاي كشور در استان ؛ خوزستان هنوز يك پایگاه حفاظتی و اطفای حریق ندارد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری خوزستان گفت: منابع طبیعی استان با وجود وسعت بسیار بالا، فاقد حتی یک پایگاه حفاظتی و اطفای حریق است.
عبدالرضا دانایی فر با اشاره به اجرای طرح‌های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: ستاد صندوق توسعه ملی اجرای پروژه‌های آبخیزداری از سال ۹۷ با تغییر رویکرد راهبردی در سطح کشور تشکیل شده است.
وی یادآور شد: این صندوق در بسیاری از استان‌ها تشکیل شد تا بخش آبخیزداری و همچنین آبخیزنشینان از سه موضوع مهم به نام حفظ و ذخیره نزولات آسمانی، مدیریت آبخوان‌داری و همچنین جلوگیری از وقوع سیل و کنترل سیلاب‌ها بهره‌مند شوند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری خوزستان افزود: سازمان جنگل‌ها به نیابت از وزارت جهاد کشاورزی و هیئت دولت به این مقوله توجه ویژه‌ای دارد که منجر به جهش فعالیت‌های مختلف حوزه‌های آبخیزداری کشور شده است.
دانایی فر بیان کرد: سال ۹۷ که کلید این موضوع زده شد، در بخش جنگل حدود چهار میلیارد تومان و در بخش مراتع نیز حدود سه و نیم میلیارد تومان اعتبار مصوب شد و سال گذشته نیز معادل همین اعتبارات شاهد تخصیص ۱۰۰ درصدی بودیم.
وی تصریح کرد: در مجموع طی دو سال حدود ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص و اقدامات خوبی با استفاده از ظرفیت جوامع محلی در حوزه فنی برای کارهای بیولوژیک آبخیزداری انجام شد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی، آبخیزداری و مراتع خوزستان یادآور شد: سال گذشته به استناد بند ب ماده ۲۹ آئین‌نامه احکام دائمی کشور، مصوب شد که بر اساس آن دستگاه‌های دولتی می‌توانند از توان تشکل‌های مشتمل بر ظرفیت مردمی برای اجرای کارهای مختلف استفاده کنند.
به گفته دانایی فر، پروژه‌های مختلفی را از جمله حفاظت و توسعه عملیات جنگل‌کاری به شیوه‌های نهال‌کاری و بذرکاری، اقدامات اصلاحی بهداشتی در جنگل‌ها و احیای مراتع با اعتبارات این صندوق اجرایی کردیم.
وی به برنامه‌های اجرایی برای سال جاری اشاره کرد و گفت: تقسیم‌کاری در ستاد انجام شد و بر اساس آن فعالیت‌های سازه‌ای، ساختمانی و فیزیکی مانند ساخت انواع بندهای خاکی بر عهده معاونت آبخیزداری است و فعالیت‌های بیولوژیک در دو قسمت امور جنگل و مراتع را معاونت فنی انجام می‌دهد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری خوزستان با بیان اینکه هر سه موضوع مهم مذکور در برنامه اختصاص اعتبارات این صندوق قرار گرفته است، ادامه داد: طی دو سال اخیر اقدامات مؤثری در راستای کنترل فرسایش خاک (برای کنترل سیلاب) و ذخیره نزولات آسمانی آن هم بر اساس مطالعات مصوب در حوزه‌های آبخیزداری انجام شد که از آن جمله می‌توان به احداث بندهای کوچک و بزرگ در مسیر آبراه‌ها، انجام فعالیت‌های بیولوژیکی در کنار سازه‌ای اشاره کرد.
دانایی فر با اشاره به اینکه سهم استان خوزستان از حوزه جنگل در کشور ۹ درصد است، گفت: در بخش رویشگاه مراتع نیز خوزستان با دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع حدود ۱۰ درصد را از مراتع کشور دارد.
وی با اشاره به امیدوارکننده و مؤثر بودن اعتبارات تخصیصی صندوق که نسبت به سنوات گذشته نیز بی‌سابقه بوده است، افزود: با توجه به نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «جهش تولید» طرحی تحت عنوان ۹ برابر ۹ در سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور ارائه شد که با انجام ۹ اقدام مهم به خصوص در حوزه کاداستر، جنگل مراتع و حفاظت جهش خوبی داشته باشیم.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری خوزستان، تصریح کرد: برنامه‌های متناسب با خوزستان به عنوان یکی از استان‌های زیر مجموع اجراکننده طرح مذکور تدوین و طی روزهای آتی به سازمان کشوری ابلاغ می‌شود.
دانایی فر افزود: علاوه بر اختصاص اعتبارات خوب در حوزه ریزگردها و بیابان‌زدایی اجرایی شدن این طرح نیز فرصت خوبی برای استان خوزستان است.
وی با اشاره به اعتبارات خوب تخصیص داده شده در حوزه آبخیزداری، جنگلداری و مراتع، یادآور شد: خوزستان سومین استان زاگرسی از لحاظ سطح و مساحت بین ۱۱ استان کشور است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری خوزستان گفت: دو رویشگاه جنگلی داریم، یکی زاگرس که سطحی حدود ۹۸۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان را شامل می‌شود و نماد آن بلوط و دارای گونه‌هایی مثل کلخونگ، بادام کوهی و بنه است.
دانایی با بیان اینکه سال گذشته کارهای صندوق توسعه در ۳۲ استان و ۹۰۰ حوزه کشور انجام شد، گفت: خوزستان نیز در ۲۲ حوزه اقدامات مختلفی را انجام داد که اعتبارات مربوط به جنگل و مراتع به صورت ۱۰۰ درصدی تخصیص داده شدند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری خوزستان گفت: در حوزه منابع طبیعی شناخت مردم به اندازه کافی نیست و شاید به خاطر فعالیت منابع طبیعی در مناطق غیرشهری باشد.
وی با اشاره به لزوم افزایش ضریب حفاظتی با احداث پایگاه حفاظتی در استان و همچنین جذب نیروی انسانی، گفت: استان خوزستان نیاز به چهار پایگاه حفاظتی دارد ولی با این حال حتی یک پایگاه حفاظتی و اطفای حریق در این استان راه‌اندازی نشده است.

درباره نویسنده

7477مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین