شهردار اهواز : سازمان آتش نشانی مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود

شهردار اهواز : سازمان آتش نشاني مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود

در روزهای اخیر وقوع آتش‌سوزی‌های بسیار در اهواز باعث شده تا شعله‌های آتش از هر سو در این شهر لهیب بزند و پرونده آتش‌سوزی‌های عمدی روی میز دستگاه قضایی قرار بگیرد.
آتش‌نشانی اهواز روزهای سختی را پشت سر گذاشته که در عملیات‌های مهم از سیلاب، آشوب‌ها و بحران پس‌زدگی فاضلاب تا کرونا با حضور پررنگ تجهیزات و نیروها به فرسودگی در تجهیزات و امکانات دچار شد.
روز چهارشنبه ۱۴ خردادماه شروع آوار حوادث مختلف آتش‌سوزی بر سر این سازمان بود؛ شروع این حوادث از ساعت هفت صبح با انفجار گاز در روستای عیاشیه در جاده خرمشهر کلید خورد و تا بامداد ۱۵ خرداد تداوم داشت.
ساعت ۹ صبح زنده گیری یک قلاده گرگ در منطقه کیانپارس، ساعت ۱۲ آتش‌سوزی در مهدیس، آتش‌سوزی در پارکینگ یک منزل مسکونی منطقه ۳۰۰ دستگاه و همچنین حریق در خیابان هدایت منطقه زیتون کارمندی با نجات ۳۰ مصدوم، ساعت ۱۳ آتش‌سوزی وسیع در انبارهای شرکت فولاد خوزستان و ساعت ۱۴ آتش‌سوزی در کارگاه چوب ملاشیه آتش‌نشانان را از نفس انداخته و کار به جایی ادامه پیدا کرد که بامداد روز ۱۵ خرداد نیز پارک چوبی جاده ساحلی اهواز به صورت عمدی دستخوش حریق شد.
هرچند پرونده آتش‌سوزی عمدی پارک‌های اهواز روی میز دستگاه قضائی قرار گرفته است ولی اینکه خدمات سازمان آتش‌نشانی اهواز با این حجم از نیرو و تجهیزات جوابگوی جمعیت شهری اهواز (متناسب با نرخ رشد جمعیت و همچنین مهاجرپذیری از دیگر شهرهای استان) است یا خیر از یک سو و خدمات‌رسانی به شهرها و مناطق تا شعاع ۶۰ کیلومتری بر اساس قانون از سوی دیگر نگرانی از کمبود توان این سازمان را دوچندان می‌کند.
* نبود متولی واحد برای اطفای حریق
برای جبران کمبود نیروی انسانی در آتش‌نشانی آزمونی از سوی استانداری خوزستان برگزار شد و نتایج آن نیز اعلام شد ولی تاکنون هیچ اطلاعیه‌ای از نحوه جذب و به‌کارگیری افراد منتخب در آزمون صادر نشده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان اظهار می‌کند: مسئله نبود متولی واحد برای اطفای حریق در خارج از محدوده شهرها، یک خلأ است که باید در مورد آن فکری اساسی داشته باشیم؛ مثلاً هلال احمر و دهیاری‌ها برای اطفای حریق منابع طبیعی، جنگل‌ها و روستاها اقدام کنند.
* کمبود ۹ ایستگاه آتش‌نشانی
وی با اشاره به اینکه به ازای هر ۵۰ هزار نفر باید یک ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشیم، می‌گوید: در اهواز ۹ ایستگاه آتش‌نشانی مطابق با جمعیت فعلی شهر کم داریم که باید راه‌اندازی شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان یادآور می‌شود: در جریان سیلاب و به ویژه آب‌گرفتگی‌های آذرماه سال گذشته ماشین‌های آتش‌نشانی اهواز به صورت گسترده برای رفع آب‌گرفتگی خیابان‌ها و میادین فعالیت داشته و پمپ‌های این خودروها از دست رفت که باید تعمیر و یا جایگزین شوند ولی تاکنون انجام نشده است.
عبیات با اعلام خبر تلاش برای اختصاص سه و نیم میلیارد تومان به تعمیرات ماشین‌آلات آتش‌نشانی، عنوان می‌کند: برای خرید نردبان بلند از رئیس سازمان برنامه و بودجه وعده‌ای داشتیم که به دنبال تأمین اعتبار هستیم و مکاتبات آن نیز انجام شده است.
* بی‌توجهی به آتش‌نشانی
شهردار اهواز اظهار می‌کند: از زمان انتصاب تاکنون کمک‌های جدی به سازمان آتش‌نشانی داشتم و تعداد زیادی از ماشین‌آلات نیز بازسازی شدند؛ همچنین افزوده شدن ۱۰ خودروی جدید مصوب که تا اول تیرماه پنج دستگاه آن به سازمان تحویل داده می‌شود.
موسی شاعری با اشاره به افزوده شدن تعدادی خودروی سبک به ناوگان سازمان آتش‌نشانی اهواز ادامه می‌دهد: توجه شهرداری اهواز برای تقویت سازمان آتش‌نشانی این کلان‌شهر طی ۱۰ سال اخیر کم‌نظیر بوده چون ایمنی شهروندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی عنوان می‌کند: هرچند نیازهای سازمان آتش‌نشانی اهواز خیلی بیشتر از این‌هاست چون ۱۰ سال به آن بی‌توجهی شده است.
شهردار اهواز خبر می‌دهد: در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بنا بود که نردبان بلند برای سازمان آتش‌نشانی به قیمت پنج و نیم میلیارد خریداری شود ولی این تأمین اعتبار صورت نگرفت و حالا با وجود قیمت ۳۰ میلیارد تومانی قرارداد خرید آن از کشور آلمان به امضا رسیده و بعد از انجام تشریفات گمرکی به دست ما می‌رسد.
وی عنوان می‌کند: سلامت و امنیت مردم خط قرمز شهرداری اهواز است و با وجود وضعیت بد اقتصادی، مشکلات، تحریم‌های ظالمانه و شرایط سختی که در کشور داریم، خرید این نردبان در اولویت قرار گرفته است.
* افزایش تماس با سامانه ۱۲۵
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز اظهار می‌کند: روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ خرداد عملیات بسیاری از سوی آتش‌نشانان این سازمان انجام شد که متأسفانه برخی از آنها مانند آتش‌سوزی در پارک چوبی جاده ساحلی اهواز به صورت عمدی رخ داد.
ابراهیم قنبری ادامه می‌دهد: از اواخر اردیبهشت هم‌زمان با گرم‌تر شدن هوا تعداد تماس با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی نیز افزایش پیدا کرده است.
وی می‌گوید: با توجه به افزایش مأموریت‌های انجام شده و همچنین گرمای هوا به تجهیزاتی مانند خودرو و دستگاه تنفسی و همچنین لباس بیشتری نیاز داریم.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز بیان می‌کند: بر اساس قانون تا شعاع ۶۰ کیلومتری خدمات‌رسانی داریم؛ یعنی خودروهای آتش‌نشانی اهواز برای مهار آتش‌سوزی نیزارها و درختان به کرخه، خسرج، الهایی و شوش هم اعزام می‌شوند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین