رئیس شورای روستای کوی امام حسین (ع) شهرستان کارون : شغل ۵۰ درصد اهالی از فقر و نداری زباله‌گردی است

رئیس شورای روستای کوی امام حسین (ع) شهرستان كارون : شغل 50 درصد اهالی از فقر و نداری زباله‌گردي است

به گفته رئیس شورای روستای کوی امام حسین ۵۰ درصد اهالی این روستا به شغل زباله‌گردی مشغول هستند و دریافت مالیات از زباله‌گردهای زورآباد کذب است.
چند روز گذشته پیامی توسط زباله‌گردهای روستای کوی امام حسین(زورآباد) در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در این پیام گفته‌ بودند: اهالی زور آباد در بیابانی نزدیک به کارخانه فولاد و بر روی لوله‌های نفت زندگی می‌کنند اما از فقر و نداری از طریق جمع آوری ضایعات روزانه ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان درآمد دارند و از این طریق زندگی خود را می‌چرخانند اما شهرداری معتقد است باید مالیات درآمد خود را پرداخت کنیم.
آرش دُر شهردار کوت عبدا… اظهار کرد: تاکنون چنین چیزی در حوزه شهرداری کوت عبدا… اتفاق نیفتاده و مبلغی بابت جمع‌‌آوری ضایعات از زباله‌گردها دریافت نشده است.
وی افزود: در شهرداری کوت عبدا… هنوز زباله‌گردها ساماندهی نشده‌اند که بخواهیم هزینه‌ای بابت آن دریافت کنیم.
شهردار کوت عبدا… با تاکید بر اینکه افرادی که اقدام به جمع آوری ضایعات می‌کنند باید مجوز داشته باشند، گفت: طبق ماده ۱۶ و ۲۰ قانون پسماند زباله‌گردها باید مجوز داشته باشند که شهرداری اهواز با موفقیت این قانون را اجرا کرد.
دُر افزود: در کوت عبدا… آمار و اطلاعات مربوط به دکه‌داران و زباله‌گردها درحال جمع‌آوری است که پس از آن اقدام به ساماندهی می‌کنیم.
اما سلمان باوی رئیس شورای روستای کوی امام حسین در این رابطه می‌گوید: در این منطقه ضایعاتی وجود ندارد که کسی بخواهد آن‌ها را جمع‌آوری کرده و منتفع شود اما افرادی که ساکن این روستا هستند ضایعات خود را از مناطق باهنر، فاز دو پاداد، کیانپارس و.. در اهواز جمع می‌کنند.
وی افزود: شنیده‌ام ساکنان این مناطق به این وضعیت اعتراض کرده‌اند و مواردی از دزدی و شیطنت زباله‌گردها را به شهرداری گزارش کرده‌اند به همین دلیل شهرداری به زباله‌گردها گفته هر کسی بخواهد به زباله‌گردی ادامه دهد باید حق اشتراک به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنند اما اطلاع ندارم مبلغ ۲۰۰ تومان را ماهانه یا سالیانه پرداخت باید پرداخت کنند.
رئیس شورای روستای کوی امام حسین با بیان اینکه این مبلغ را بسیاری از زباله‌گردها پرداخت کرده‌اند، گفت: افرادی که این مبالغ را پرداخت می‌کنند شهرداری روی گاری یا سه چرخه آن‌ها یک برچسب می‌زند.
باوی بیان کرد: جمعیت روستا یک هزارو ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر و حدود ۴۰۰ خانوار است که از این جمعیت ۵۰ درصد آن‌ها از طریق زباله‌گردی زندگی خود را می‌گذرانند و فقط ۱۰ درصد اهالی به کارهای دیگر و احتمالا در شهرداری و شرکت‌ها مشغول به کار هستند.
جواد یکی از زباله‌گردهای این روستا است که از طریق زباله‌ گردی نان دو فرزند و داروهای شمیایی همسر خود را تامین می‌کند، وی می‌گوید: ماهیانه مبلغ ۱۵۰ هزار تومان را به شرکتی که در سه راه فرودگاه واقع است باید پرداخت کنم.
وی با بیان اینکه زباله‌گردی درآمدی برای ما ندارد، افزود: برای جمع‌آوری ضایعات یک موتور سه چرخه‌ای دارم که اگر هزینه ماهیانه را به آن شرکت پرداخت نکنم مسئولان شرکت شماره موتور را به پلیش راه اطلاع می‌دهند و پلیس راه آن را متوقف می‌کند.
این زباله‌گرد بیان کرد: این شرکت در زمان شیوع کرونا هیچ کمکی به ما نکرد در حالی که به آن‌ها اعلام کرده بودم که اقساط وام دارم و چهار ماه به بانک بدهکار شدم.
جواد میگوید: از آنجایی که ریزش سقف خانه سبب قطع نخاع همسرم شده بود، مادر شهیدان فرجوانی و مدیر صنایع فولاد مبلغ ۱۵ میلیون تومان به عنوان کمک هزینه به من دادند.
وی با بیان اینکه به ما هشدار داده شده است که دیگر حق ندارید در مناطق نادری، پاداد و دیگر مناطق شهر اقدام به جمع‌آوری زباله کنید، گفت: برای جمع‌ کردن ضایعات مجبورم به مناطق برومی، سیصد دستگاه، صنایع فولاد و…بروم.
او افزود: با وجود گرمای هوا و شیوع کرونا روزانه دخترم را در پشت سه چرخه می‌گذارم و با خودم به مناطق مختلف می‌برم تا از این طریق هم کسی سه چرخه من را متوقف نکنند هم در جمع کردن ضایعات به من کمک کند.
وی با بیان اینکه حدود هفت سال است که کارم زباله‌گردی شده است، عنوان کرد: اسناد و مدارک موتور توسط شرکتی که حق ضایعات را باید به آن پرداخت کنیم ضبط شده است.
جواد افزود: هنوز هزینه‌ای به شرکت پرداخت نکرده‌ام اما ۶ ماه هزینه ماهیانه من عقب افتاده است و اگر موتورم متوقف شود ۲۰۰ تومان باید حق پلیس راه و ۲۰۰ تومان حق آزادی موتور باید پرداخت کنم این درحالی است که اگر خیلی خوب کار کنم روزانه ۵۰ هزارتومان درآمد دارم.
وی بیان کرد: با وجود اینکه مدارس بازگشایی شد اما امسال دخترم و پسرم را مدرسه نفرستادم چرا که کمک حال من هستند و به خاطر بیماری همسرم باید پول بیشتری دربیاورم.
وی گفت: انباری واقع در ۲۰۰ دستگاه وجود داشت که آن را تخلیه کردند که هر موتوری را که متوقف کردند(موتورهای زباله‌گردها) در آنجا نگهداری کنند.

درباره نویسنده

7475مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین