خبرخوش نخست وزیر عراق : سهیمه زائران ایرانی را افزایش می‌دهیم

خبرخوش نخست وزیر عراق : سهيمه زائران ايراني را افزایش می‌دهیم

نخست وزیر عراق گفت: تعداد سهمیه زائران با توجه به شرایط کرونا ۶۰ هزار نفر است که به این ظرفیت با توجه به اشتیاق مردم ایران برای حضور در مراسم اربعین اضافه خواهیم کرد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در دیدار نخست وزیر عراق بر استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های فیمابین به ویژه در عرصه اقتصادی تأکید کرد و گفت: تهران و بغداد می توانند با اتکا بر این ظرفیت ها روابط خود را بیش از پیش گسترش دهند.

وی با تأکید بر اینکه سقف تجارت دو کشور متناسب با شرایط اقتصادی و سیاسی نیست، اظهار امیدواری کرد: تفاهم نامه های انجام شده با معرفی نماینده تام الاختیار از سوی دوطرف به منظور پیگیری قراردادهای میان دو کشور هر چه زودتر اجرایی شود.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عشق و علاقه مردم ایران به اباعبدالله الحسین (ع) و شرکت در مراسم اربعین از نخست وزیر عراق خواست تا تمهیدات لازم برای افزایش سهمیه زائران ایرانی اتخاذ کند.

نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با اشاره به زمینه های فراوان همکاری میان دو کشور به ویژه درعرصه های فرهنگی، تاریخی، تمدنی و دینی گفت: فرصت های فراوانی برای افزایش تعاملات فیمابین وجود دارد و در یک و نیم سال گذشته تلاش کرده ایم تا طرح های مشترک دو کشور را که متوقف مانده بود دوباره احیا کنیم.

مصطفی الکاظمی با اشاره به اهمیت پروژه راه آهن خرمشهر- بصره که می تواند خط ریلی چین را به مدیترانه متصل کند، اظهار داشت: ایجاد بسترها و زیرساخت هایی نظیر راه ها، می تواند همکاری های استراتژیک فیمابین را تقویت کند و به تحقق رویای بزرگراه مشهد –کربلا و نجف بینجامد.

وی با بیان اینکه روابط ایران و عراق نباید تحت تأثیر هیچ متغیری قرار بگیرد، به بازپرداخت بخشی از مطالبات و تعهدات عراق به ایران اشاره کرد و افزود: بغداد مخالف تحریم های ظالمانه علیه ایران است و تلاش می کند تا به تمام تعهدات  خود در برابر ایران پایبند باشد زیرا معتقدیم تحریم راه حل نیست و تجربه تحریم های عراق در دهه ۹۰ میلادی نشان داد که تحریم ها باعث بروز مشکلات عدیده ای برای مردم می شود.

نخست وزیر عراق با اشاره به نیاز عراق به توانمندی های شرکت های ایرانی برای توسعه و تکمیل روند بازسازی گفت: عراق نیازمند گاز و برق ایران است و اعلام می کنیم که درهای عراق بر روی شرکت های ایرانی گشوده است.

نخست وزیر عراق ضمن قدردانی از استقبال گرم مقامات ایرانی از هیات عراقی و با اشاره به درخواست معاون اول رئیس جمهور کشورمان در خصوص افزایش سهمیه زائران ایرانی گفت: تعداد سهمیه زائران با توجه به شرایط کرونا ۶۰ هزار نفر است که به این ظرفیت با توجه به اشتیاق مردم ایران برای حضور در مراسم اربعین اضافه خواهیم کرد و تسهیلات مناسبی برای ورود آنها در نظر خواهیم گرفت.

درباره نویسنده

7477مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین