مسئولان در گفتگو با روزنامه نسیم خوزستان پاسخ می دهند ؛ آیا امسال در شهرهای خوزستان آبگرفتگی داریم؟

مسئولان در گفتگو با روزنامه نسيم خوزستان پاسخ مي دهند ؛ آيا امسال در شهرهاي خوزستان آبگرفتگي داريم؟

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، خوزستان سالهاست با معضل فاضلاب و نبود سیستم دفع آب‌های سطحی روبه‌رو است که این موضوع بارها موجب آب‌گرفتگی‌های وسیع معابر و بالازدگی فاضلاب شهرهای استان به ویژه اهواز، ماهشهر، خرمشهر و کارون شده و مشکلات متعددی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

فاضلاب شهری خوزستان دچار مشکلات اساسی است و به علت فقدان شبکه دفع آب های سطحی و فرسودگی شبکه فاضلاب همواره با بارش نخستین قطرات باران، با بحران جدی مواجه و آب وارد خانه های مردم می شود.

شهروندان در برخی نقاط بدون بارش بارانی در فصل تابستان نیز از بالازدگی فاضلاب و بسته شدن معابر رنج می برند. در این میان مشکلات آبگرفتگی در کلانشهر اهواز وسیع تر است و فرقی نمی کند ساکن مناطق بالاشهر یا پایین شهر باشیم، شهروندان همه مناطق اهواز هر سال با بارش باران فصل جدیدی از سریال بی تدبیری مسئولان را مشاهده می کنند و حاصل این سریال، درد و رنج شهروندان از بالازدگی فاضلاب، بسته شدن معابر و بوی نامطبوعی است که در فضا می پیچد و زندگی را به کام شهروندان تلخ می کند.

در این میان مسئولان استانی و مدیران شهری بارها وعده حل معضل و اصلاح سیستم فاضلاب شهری را داده اند که در این راستا شاهد سرازیر شدن بودجه‌های کلان کشوری برای رسیدگی به این مسئله شهر اهواز هستیم اما تفاوتی در اصل قضیه که همان آبگرفتگی معابر و بالازدگی فاضلاب است، ایجاد نمی شود، در مقطعی نیز مسئولان سازمان بازرسی و دستگاه های نظارتی بعد از هر آبگرفتگی و … پرونده ای را با عناوین مختلف تشکیل می دهند ولی تا امروز، احضار و محکومیت این مدیر و آن مسئول مشکلی را حل نکرده است.

اکنون با توجه به اختصاص بودجه‌های کلان و وعده‌های متعدد برای حل مسئله، مسئولان خوزستان باید در این زمینه پاسخگو باشند، چون این اتفاق هرسال تکرار می شود و مدیران به رغم آگاهی از این معضل، بازهم تدابیر لازم را اتخاذ نمی کنند و این گونه است که با یک بارش ۳۰ میلی متری منازل زیرآب می روند.

امسال نیز آبگرفتگی معابر را خواهیم داشت
شهردای و آبفا عملکرد قابل قبولی ندارند

رضوی، عضو شورای شهر اهواز، درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص پیشگیری از آبگرفتگی معابر اظهار داشت: بالازدگی فاضلاب مربوط به آبفا است و بیش از هزار نقطه شهر، پس زدگی فاضلاب وجود دارد و آبفا باید برای این مشکل فکری بکند.
وی با اشاره به طرح های شهرداری و اداره آبفا در خصوص پیشگیری از آبگرفتگی معابر افزود: این طرح ها در سه بخش هستند و برخی مشترک و برخی توسط شهرداری یا آبفا در حال انجام هستند.
عضو شورای شهر گفت: اعتقادم این است که اگر امسال نیز رحمت خداوندی نازل شود، آبگرفتگی معابر را خواهیم داشت به دلیل اینکه بخش عمده این طرح ها امسال تکمیل نمی شوند.
وی درباره عملکرد شهرداری و اداره آب و فاضلاب تصریح کرد: شهرداری اهواز و اداره آب و فاضلاب از نظر عملکرد نمره قابل قبولی نمی گیرند به دلیل اینکه این اقدامات قبل از شورای ششم آغاز شده و تاکنون ادامه دارد، اما هنوز طرح ها به نتیجه نرسیده است.

یکی از راه های ابتلا به بیماری های گوارشی وضعیت آب آلوده و بحث فاضلاب است

احمدی بلوطی در گفت و گو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان اظهار داشت: اکنون در پیک بیماری التور هستیم و یکی از راه های ابتلا به التور نیز وضعیت آب آلوده و بحث فاضلاب است که موجب بیماری های گوارشی، روده ای، اسهالی و پوستی می شود.
وی افزود: در مناطق غرب اهواز به دلیل فرسودگی و قدیمی بودن سیستم دفع فاضلاب در برخی مناطق به ویژه مناطق کم برخوردار و حاشیه غرب اهواز بالا زدگی فاضلاب را داریم.
رئیس بهداشت غرب اهواز گفت: با توجه به بازرسی های بهداشتی صورت گرفته، نقاطی که مشکل بالازدگی فاضلاب و زمان بارندگی موجب روان آب ها و پس زدگی فاضلاب می شوند را مشخص کردیم و در اختیار آب و فاضلاب و شهرداری دادیم.
وی ادامه داد: سال گذشته نیز مشکلات زیادی در این زمینه داشتیم و اکنون نگرانی ما این است که در صورت بارندگی در روزهای آتی مشکل بالازدگی فاضلاب و آبگرفتگی معابر و همچنین همراه با آن شیوع بیمارهای گوارشی پیش آید.
احمدی بلوطکی تاکید کرد: شهرداری و آب و فاصلاب توجه ویژه به مناطق مشکل دار غرب اهواز داشته باشند نسبت به لایه روبی ها و اصلاح زیرساخت سیستم فاضلاب ورود کنند.
با توجه به اینکه مسئله آبگرفتگی معابر و بالا زدگی فاضلاب زیاد مورد بحث قرار گرفته اما باید به طور جدی پیگیری شود تا با توجه به شرایط بیماری کرونا، فاضلاب موجب معضلات مضاعف نشود.

امسال قطعا شاهد آبگرفتگی معابر خواهیم بود

مجدم، عضو شورای شهر کوت عبدالله گفت: از سال ۹۳ مطالعات لازم در خصوص آبگرفتگی معابر انجام شده اما به نتیجه و ثمر نرسیده است که به دلیل عدم ثبات مدیریتی در شهرداری کوت عبدالله است.
وی افزود: شورای شهر فعلی کوت عبدالله این مطالعات را به طور جدی دنبال کرده و امیدواریم اجرایی شود.
عضو شورای شهر کوت عبدالله گفت: با توجه به اینکه اقدامات لازم جهت پیشگیری از آبگرفتگی معابر دیر انجام گرفته، امسال ١٠٠ درصد شاهد آبگرفتگی معابر خواهیم بود.
وی ادامه داد: در حقیقت پهنه شهر شیب واقعی را ندارد و آب های روان آنطور که باید جریان طبیعی ندارد و همه آب پمپاژ می شود و در صورت بروز مشکل در برق ایستگاه های پمپاژ، آب ها در یک جا جمع می شوند.
مجدم تصریح کرد: تدابیر لازم جهت آماده سازی و پاک سازی آبگرفتگی ها در هنگام بروز در اسرع وقت، اکنون حائز اهمیت است تا شهروندان دچار مشکل تردد نشوند.

شرکت نفت و صنایع فولاد نسبت به تامین تجهیزات مساعدت کنند

سید سعید سید باب المراد در گفت وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان با اشاره به اینکه فقط ٢٠ روز از آغاز به کار وی در شهرداری کوت عبدالله می گذرد، اظهار داشت: علی رغم مشکلات بسیار شدید در حوزه خدمات شهری و مطالبات کارگری، جلسات و بازدیدهای میدانی با خدمات شهری صورت پذیرفت و تا حد امکان ماشین آلات مورد نیاز تامین شد.
وی افزود: همچنین نقاط بحرانی، شناسایی و سریعا اقدام به لایه روبی خروجی های اصلی و جوی های روباز صورت گرفت و هم اکنون لوله گذاری برخی مناطق نیز در حال پیگیری می باشد و در برخی موارد که چندین سال لایروبی صورت نگرفته نیز اقدامات خوبی انجام شده است.
شهردار کوت عبدالله با اشاره به تعیین نماینده برای هر محله برای رفع سریعتر مشکلات مناطق، گفت: برای رفع
مشکلات شهرک ها با سرعت اقداماتی در حال انجام است البته باید پیش تر این اقدامات صورت می گرفت.
وی ادامه داد : امیدوارم شرکت نفت و صنایع فولاد نسبت به تامین تجهیزات و امکانات تکمیلی مورد نیاز مساعدت لازم را داشته باشند تا مشکلات را زودتر رفع کنیم.
سید باب المراد در پایان عنوان کرد: هم اکنون ٣ دستگاه پمپ sp، بیل مکانیکی، ٢دستگاه گریدر، ٢ دستگاه لودر و ٢ اکیپ لایروب بکارگیری و در حال انجام فعالیت می باشند.

نقاط مختلف خرمشهر دارای بالا زدگی فاضلاب است

کمایی، شهردار خرمشهر در گفت وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: جهت پیشگیری از آبگرفتگی معابر در حال لایه روبی هستیم، همچنین وسایل مورد نیاز جهت انتقال آبهای سطحی تهیه و کانال ها پاکسازی شدند.
وی با عنوان درحال حاضر با مشکلی روبه رو نیستیم، افزود: در نقاط مختلفی خرمشهر بالا زدگی فاضلاب وجود دارد که آبفا درحال انجام کار است.

٣٠ درصد شبکه فاضلاب اهواز لایه روبی شده است

فاضل عبیات، معاون عمرانی استانداری خوزستان در گفت وگو با روزنامه نسیم خوزستان اظهار داشت: موضوع جمع اوری آبهای سطحی در استان خوزستان یک مسئله بسیار مهمی است که در سالهای گذشته با بارش باران، شهروندان استان را با مشکلات جدی روبه رو کرد.
وی با اشاره به اینکه عمده مشکلات آبگرفتگی ها در اثر بارش های آذر ماه اتفاق می افتد، افزود: در برخی شهرهای استان خوزستان شبکه دفع آب های سطحی غالبا نداریم و وظیفه دفع آب های سطحی برعهده اداره آب و فاضلاب اهواز است. شبکه دفع فاضلاب اهواز نیز قدیمی است که در سیلاب سال ٩٨ آب از رودخانه وارد شبکه شده و خطوط فرسوده شبکه دفع فاضلاب دچار ریزش هایی شد و این ریزش ها هنوز اتفاق می افتد.
معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: برای پیشگیری از آبگرفتگی ها، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی شد که در برنامه کوتاه و میان مدت کلیه نقاط شهرهای استان که در سال ٩٨ و ٩٩ دچار آبگرفتگی شدند، احصا و پروژهایی موسوم طرح ضربتی تعریف شدند.
وی عنوان کرد: تاکنون ٩٠ درصد پروژه های طرح ضربتی تکمیل شدند و تمام امید ما این است که در نقاطی که کار شد همانند آبگرفتگی سال ٩٨ و ٩٩ روبه رو نشویم.

عبیات تاکید کرد: اقدامات صورت گرفته ما را به این امید می رساند تا گرفتار آبگرفتگی های عمده نشویم.
وی ادامه داد: همچنین لایه روبی فاضلاب شهر اهواز و برخی از شهرهای استان در حال انجام است و باید شرکت آب و فاضلاب و شهرداری ها نسبت به لایه روبی اقدام جدی و با سرعت بیشتر انجام دهند.
معاون عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: از تابستان اقدامات و جلسات لازم جهت دفع آب های سطحی آغاز شد اما نیاز سرعت بیشتری داشت.٢۴٠٠ کیلومتر شبکه فاضلاب اهواز باید لایه روبی شود اما اکنون ٣٠ درصد آن لایه روبی شده است. البته این ٣٠ درصد برای شبکه فاضلاب سالم سالیانه جوابگو هست اما برای اهواز باید بیشتر باشد کار با سرعت بالاتری انجام گیرد.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، اگر امسال مانند سال گذشته مردم شهرهای خوزستان در آبگرفتگی مخلوط با فاضلاب دچار شوند نشان دهنده بی کفایتی مدیرانی است که وعده های پوچ به مردم دادند البته سال گذشته برای مدیرانی که به وظیفه خود عمل نکردند از سوی سازمان بازرسی پرونده ای با عنوان ترک فعل و مقصرین آبگرفتگی تشکیل شد ولی نتیجه آن مشخص نشد و اگر امسال نیز آبگرفتگی های سال گذشته تکرار شود حکایت از این دارد که اقدامات سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی روی اقدامات شهرداری و آبفا ندارد. شهروندان فصل پاییز و زمستان رویایی را از مسئولان نمی خواهند فقط به تردد بی دردسر و معابر بدون آبگرفتگی و بالازدگی فاضلاب قانع هستند.

انتهای پیام/

 

 

درباره نویسنده

1222مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین