روزنامه نسیم خوزستان گزارش می دهد ؛ قانون ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال جدی گرفته نمی شود

روزنامه نسیم خوزستان گزارش می دهد ؛ قانون ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال جدی گرفته نمی شود

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، باتوجه به اینکه قانون، فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده است اما دکه ها و اکثرمغازه داران بدون هیچگونه محدودیتی به صورت آشکار به جوانان و نوجوان زیر ۱۸ سال، سیگار می فروشند و همین موضوع سبب شدهاین قشر حساس جامعه به سیگار دسترسی آسانی داشته باشند.

محمدرضا ایزدی فعال اجتماعی و مدیر مسئول نشریه آستانه پارس در خصوص فروش سیگار به جوانان و نوجوانان اظهارکرد: سیگارنوعی افیون هست که انسان ها را در خودش حل می‌کند شاید اعتیاد به معنای خاصی نداشته باشد اما اعتیادی است که ترک آن بسیارمشکل است و عادتی که تقریبا کنار گذاشتن آن بسیار دشوار می باشد.

وی افزود: سیگار علاوه بر وارد کردن لطمه جانی به جسم و روح انسان، از لحاظ مالی نیز مشکلاتی را بر زندگی فرد تحمیل می‌کند.

ایزدی با اشاره به اینکه سیگار نه تنها برای جوانان و نوجوانان بلکه برای بزرگسالان نیز نوعی آموزه ی غلط و ناپسندی می باشد کهجامعه را به سمت وسوی ناخوشایندی سوق می‌دهد؛ عنوان کرد: آزاد بودن و آزاد کشیدن سیگار در ملاء عام و یا در اماکن عمومی نوعیناهنجاری به شمار می‌رود که نیاز است متولیان امر نسبت به محدود کردن این معضل اقدام نمایند.

وی گفت: از آنجایی که سیگارکشیدن به عنوان نوعی هنجارشکنی به شمار میرود لذا باید جلوی آن گرفته شود همچنین جلوگیری از اینناهنجاری می‌تواند به صورت کارکردهای فرهنگی باشد و نیز می توان از اهرم های قهریه استفاده کرد.

این فعال اجتماعی ادامه داد: الان که قانون فروش سیگار و دخانیات را برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع کرده، می‌طلبد متولیان با عاملان وفروشندگان دخانیات به نوجوانان و جوانان برخورد قانونی کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون شاهد جلوگیری از این ناهنجاری ها درسطح جامعه نبوده ایم، گفت: بارها مشاهده شده است کهنوجوانان و حتی بعضی کودکان ۱۰ تا ۱۲ سال در فلکه ها یا چهار راه های اهواز هم با کشیدن سیگار این ناهنجاری را در ملاء عام بهنمایش می‌گذارند که باید جلوی آن ها را گرفت.

ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا متولی برای جلوگیری از این معضل اجتماعی وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: همانگونه که امورفرهنگی متولیان زیادی دارد بحث دخانیات نیز دارای متولی است به عنوان مثال در خصوص معتادان متجاهر ۱۶ متولی در جمع آوری وسامان دهی آنان شریک هستند به همین دلیل استاندار به عنوان مدیر ارشد دستگاه های فرهنگی، اجرایی، سیاسی، امنیتی و اجتماعیمی بایست با مدیریت خود نسبت به کارگیری از دستگاه ها، موضوع ممنوعیت فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال را ساماندهی نماید.

در ادامه فاطمه سواری یکی از اساتید حوزه در رابطه با مسئله فروش سیگار به جوانان و نوجوانان از دیدگاه اسلام اظهار کرد: از نظرشرع و اسلام خوردن، آشامیدن و استعمال هرچیزی که برای سلامتی انسان ضرر داشته باشد حرام است به همین دلیل سیگار کشیدنبه دلیل ضرر رساندن به بدن انسان و همچنین استفاده از سیگار از دیدگاه بعضی فقها حرام شمرده می شود.

وی افزود: اما بعضی از بزرگان میزان ضرر آن را در حدی نمی‌بینند که تحریم مطلق سیگار را به دنبال داشته باشد مثلا اگر شخصی بهبیماری قلبی مبتلا باشد و پزشک او را از دخانیات به طور جدی منع کند کشیدن سیگار بر او حرام است.

سواری با اشاره به اینکه از لحاظ اخلاقی و قانونی فروش سیگار به دلیل تاثیرات منفی بر جوانان حرام است، ادامه داد: هر ماده ای کهبه نوعی در مرکز مغزی به خصوص مرکز تعقل اثرات سوء بگذارد و باعث تضعیف فرد در فعالیت اجتماعی و وظایف فیزیولوژی بدنی اوشود حرام است.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، ضروری است که مسئولین ودر راس آنها استاندار، فرمانداران و دادستان ها برای محافظت ازکودکان، نوجوانان و جوانان، آستین همت را بالا زده و جلوی از دست رفتن قشر حساس و آسیب پذیر جامعه که آینده سازان مملکتهستند را بگیرند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین