برداشت ۱٫۲ میلیارد بشکه نفت از قدیمی ترین میدان ایران

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان از برداشت حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون بشکه نفت از قدیمی ترین میدان نفتی ایران در طول ۱۰۶ سال فعالیت صنعت نفت خبر داد.
ابراهیم پیرامون به مناسبت سالروز آغاز برداشت نفت خام از نخسiتین حلقه چاه در ایران و خاورمیانه واقع در میدان نفتی مسجدسلیمان، اظهار کرد: نفت درجای این میدان ۶٫۶ میلیارد بشکه برآورد شده که تاکنون ۱۷٫۵ درصد از این میزان استخراج شده است. وی با بیان این که امکان تخلیه کامل نفت موجود در یک میدان وجود ندارد، افزود: برداشت نفت از میدان نفتی مسجدسلیمان و حجم آن به روش‌های به کار گرفته شده، بستگی دارد.
پیرامون تصریح کرد: از هیچ میدان نفتی در جهان ۱۰۰ درصد آن برداشت نمی‌شود و میانگین حجم برداشت ۲۰ تا ۳۰ درصد است و درباره این میدان نیز امید می‌رود تا چند درصد دیگر از نفت درجای آن برداشت شود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت وگاز مسجدسلیمان درباره احیای چاه‌های قدیمی در یال‌های شمالی و جنوبی این میدان نفتی، گفت: در این ارتباط اقدام‌هایی صورت گرفته و این طرح در برنامه توسعه ای شرکت تعریف شده است.
وی درباره تولید گاز از مخزن گازی ژوراسیک به عنوان یکی از نادرترین مخازن گازی جهان از نظر بالابودن درصد گاز گوگردی، اظهار کرد: هم اکنون از ۶ حلقه چاه در این مخزن روزانه ۱۱۰ میلیون فوت مکعب گاز برداشت و از طریق خطوط لوله برای تامین خوراک پتروشیمی رازی به بندر ماهشهر انتقال داده می‌شود.
پیرامون بیان کرد: بر اساس برنامه‌های تولیدی و توسعه‌ای روزانه ۳۵۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت از چاه‌های فعال و گازی شرکت تولید خواهد شد که بخش زیادی از آن به مخازن تزریق می‌شود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان افزود: هم اکنون بخشی از گازهای تولیدی از مخازن نفتی شرکت نفت و گاز مسجد سلیمان به دلیل استقرار میدان‌های تحت سرپرستی این شرکت در مناطق سخت گذر سوزانده می‌شود که تلاش ما این است با تکمیل واحدهای گازی از جمله احداث کارخانه گاز و گاز مایع (NGL1700 ) بخش قابل توجهی از این گازها جمع آوری و از آن‌ها استفاده بهینه شود.
وی در بیان تاریخچه استخراج نفت در این منطقه، گفت: نخستین چاه نفت خاورمیانه در پنجم خردادماه سال ۱۲۸۷ به عنوان چاه شماره یک در مسجد سلیمان فوران و به تولید رسید. اکنون ۶۰۵ حلقه چاه در میدان‌ها و مخازن نفتی این شرکت حفر شده است که حدود ۳۶۰ حلقه آن به میدان نفتی مسجد سلیمان اختصاص دارد.
پیرامون گفت: این شرکت یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که راهبری و تولید صیانتی از میدان‌های نفتی مسجدسلیمان، پرسیاه، لالی، زیلایی، کارون، لب سفید، پلنگان، قلعه نار، کبود، بالارود، نفت سفید و هفتکل تا سقف ۱۵۰ هزار بشکه در روز را در گستره عملیاتی به وسعت ۲۷ هزار کیلومتر در شمال استان خوزستان عهده دار است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین