روزنامه نسیم خوزستان از بحران تصمیمات دقیقه نودی و آخر شبی مدیران گزارش می دهد ؛ مدیریت بحران اما بحران زده

روزنامه نسيم خوزستان از بحران تصميمات دقيقه نودي و آخر شبي مديران گزارش مي دهد ؛  مديريت بحران اما بحران زده

با توجه به عملکرد بسیار ضعیف از مدیریت بحران در خوزستان باید بیان کنیم سازمان مدیریت بحران خوزستان، خود یک بحران است که امنیت استان را تهدید می‌کند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، مدیریت بحران به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، چاره‌جویی‌ها و دستورالعمل‌هایی اطلاق می‌شود، که مدیریت یک سازمان در چالش با بحران انجام می‌دهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است.

خوزستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی خاص، همواره در معرض وقوع بحران‌های طبیعی و انسانی قرار دارد. در سال‌های اخیر، استان خوزستان با بحران‌های متعددی از جمله خشکسالی، سیل، آبگرفتگی، ریزگردها و … مواجه شده است.

در سالیان گذشته عملکرد مدیریت بحران در مواجهه با این بحران‌ها، همواره مورد انتقاد بوده است و ضعف مدیریتی آن به ویژه در فصل پاییز و زمستان به دلیل آلودگی هوا و آبگرفتگی معابر و خیابان ها بیش از پیش نمایان می‌شود.

مدیریت بحران در کشورها مختلف و استان‌های کشورمان با توجه به مسئولیتی که دارد به عنوان مهمترین مدیریت شناخته شده است اما این سازمان در خوزستان در ادوار گذشته یک پست تشریفاتی بوده و در دولت فعلی نیز تاکنون عملکرد مدیریتی خود را نشان نداده است.

انتظار می‌رود مدیریت بحران‌ها با توجه به سیستم‌های پیشرفته هواشناسی و عصر جدید هوش مصنوعی، به موقع تصمیم‌گیری کند و بحران زده نشود. سازمان هواشناسی از ۶ ماه گذشته نسبت به بارندگی‌ها هشدار داده بود اما به طور مثال در اهواز می‌بینیم که مسئولان از یک بارندگی ناچیز ٢٠ میلیمتری غافلگیر شدند. آیا تا امروز مدیریت بحران خوزستان با مدیران و متولیانی که ترک فعل کرده اند برخورد نموده و آن ها را به دستگاه قضایی معرفی کرده است! متاسفانه مدیریت بحران حتی از ابزارهای قانونی خود نیز جهت هماهنگی دستگاه‌ها استفاده نمی‌کند.

مدیریت بحران در استان خوزستان با وجود انتصاب مدیران متعدد در دولت های مختلف متاسفانه تاکنون نتوانسته عملکرد مثبت، تاثیرگذار و به موقعی از خود نشان دهد.

از جمله نقاط ضعف مدیریت بحران در خوزستان می‌توان به عدم وجود برنامه‌ریزی و آمادگی لازم برای مقابله با بحران‌ها اشاره کنیم. این امر باعث شده است که در هنگام وقوع بحران‌ها، اقدامات لازم به موقع و به‌طور موثر انجام نگردد و خسارات زیادی به مردم و زیرساخت‌های استان وارد شود.

یکی دیگر از نقاط ضعف مدیریت بحران در استان، عدم هماهنگی و همکاری بین دستگاه‌های مسئول است. این امر موجب شده، هنگام وقوع بحران‌ها، دستگاه‌های متولی نتوانند به‌طور موثر با یکدیگر همکاری کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین از دیگر ضعف‌های مدیریت بحران در خوزستان عدم شفافیت و پاسخگویی است و پس از عملکرد نامناسب تلاش می‌کنند که کوتاهی در تصمیم گیری را متوجه دیگر مسئولان کنند.

در حقیقت با مشاهده عملکرد بسیار ضعیف از مدیریت بحران در خوزستان باید بیان کنیم سازمان مدیریت بحران خوزستان، خود یک بحران است که امنیت استان را تهدید می‌کند.

شهروندان و مخصوصا خانواده دانش آموزان و دانشجویان در زمان های بحرانی از تصمیمات دقیقه نودی و آخر شبی مسئولان و به ویژه مدیریت بحران بسیار گله مند بوده و خواستار حل ریشه ای ضعف مدیریت در زمان های حساس و بحرانی هستند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، یکی از راهکارها تدوین برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت برای مقابله با بحران‌ها است. این برنامه باید با مشارکت همه دستگاه‌های متولی و با توجه به شرایط خاص استان تهیه شود. این امر می‌تواند با ایجاد سازوکارهایی برای نظارت بر عملکرد مدیریت بحران و پاسخگویی مسئولان به مردم محقق شود. به اعتقاد کارشناسان و صاحب نظران با انجام این اقدامات، می‌توان تاحدودی مدیریت بحران در استان خوزستان را بهبود بخشید.

گزارش: بوعذار

درباره نویسنده

1223مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین