روزنامه نسیم خوزستان از تبعیض و ملاحظه کاری تصمیم گیران در اعلام تعطیلی گزارش می دهد؛  سلامت مردم خوزستان نباید فدای صادرات نفت و درآمدهای دولت شود

روزنامه نسيم خوزستان از تبعيض و ملاحظه كاري تصميم گيران در اعلام تعطيلي گزارش مي دهد؛   سلامت مردم خوزستان نبايد فداي صادرات نفت و درآمدهاي دولت شود

تبعیض در اعلام تعطیلی آنهم بخاطر آلودگی هوا قابل اغماض نیست و کسی علت آن را نمی داند که چرا مدارس شهرهای مختلف کشور به دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شوند اما در خوزستان خیر!

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، در روزهای اخیر برخی استان‌های کشور از جمله تهران، اصفهان و خوزستان با کاهش کیفیت هوا و افزایش آلودگی هوا مواجه هستند.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

مدیریت بحران استانداری های تهران و اصفهان در چند روز اخیر مدارس چندین شهرها را به دلیل آلودگی هوا، تعطیل و آموزش را مجازی اعلام کردند اما متاسفانه مدیریت بحران استانداری خوزستان با شاخص آلودگی بالای ۱۶۰ مدارس این استان را تعطیل نکرده است.

تبعیض در اعلام تعطیلی آنهم بخاطر آلودگی هوا قابل اغماض نیست و کسی علت آن را نمی داند که چرا مدارس شهرهای مختلف کشور به دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شوند اما در خوزستان خیر! آیا دانش‌آموزان شهرهای تهران و اصفهان خونشان رنگین‌تر است! آیا برای مسئولان و دولتمردان تنها سلامتی دانش آموزان اصفهانی و تهرانی مهم است.

مردم مظلوم اما ولایتمدار خوزستان همه مشکلات را به خاطر این نظام تحمل کردند و می‌کنند اما تبیعض را قبول نمی‌کنند.

خوزستانی که انواع صنایع و کارخانجات از جمله گاز، نفت، پتروشیمی و… را داراست و در روزهای عادی هم هوای پاک و سالمی ندارد، اما انتظار مردمانش آن است که روزهایی که آلودگی هوا در وضعیت ناسالم و پرخطر قرار می گیرد ستاد بحران این استان همانند دیگر استان‌ها با کمی احساس مسئولیت نسبت به شهروندان به طور صحیح تصمیم‌گیری کند.

برخی اعتقاد دارند مشکل اصلی خوزستان وجود مدیران غیر بومی است، چرا که خانواده‌ی این مسئولان در استان ساکن نیستند که بخواهند نگران سلامتی خانواده های خود باشند.

روز گذشته بنا بر اعلام سامانه مرکز پایش کیفی هوای کشور (۱۲ آذرماه ۱۴۰۲) شاخص کیفی هوا در شهرهای دشت آزادگان ۱۵۳ و اهواز ۱۵۲ AQI در وضعیت ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌های سنی به ثبت رسید اما مدارس این دو شهر تعطیل نشد.

همچنین براساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح (۱۳ آذر ماه ۱۴۰۲) براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در ایستگاه‌های شهر اهواز شامل استانداری، نیوساید، پادادشهر، پست برق شماره سه اهواز به ترتیب با شاخص‌های ۱۶۶، ۱۶۲، ۱۶۲، ۱۵۹، آبادان ۱۵۷، خرمشهر ۱۵۹، سوسنگرد ۱۵۹، شوشتر ۱۵۸ و ماهشهر ۱۶۴ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت ناسالم یا قرمز قرار داشتند که در کمال ناباوری استانداری خوزستان امروز را نیز برای این شهرها تعطیل اعلام نکرد و دانش‌آموزان، دانشجویان، کارگران و… در این هوای آلوده که برای همه گروه‌های سنی خطرناک است به مدرسه، دانشگاه و محل کار رفتند.

داوود میرشکار، دبیر کارگروه اضطراری آلودگی هوای خوزستان در گفت‌وگو رسانه‌‌ای بیان کرد: شدت آلاینده‌ها در اهواز متفاوت است و در تهران و اصفهان منابع متحرک و کارخانجات بیشتری وجود دارد. نوع و شدت آلاینده و جریان هوا متفاوت است!

اگر نوع و شدت آلاینده متفاوت است چرا در سایت پایش آلودگی هوا، تشخیص داده شده هوای برخی شهرهای خوزستان وضعیت قرمز و ناسالم است. شاخص مسئولان برای آلودگی هوا خوزستان و اعلام تعطیلی چیست!؟

کمتر کسی در خوزستان وجود دارد که خود یا خانواده اش درگیر آسم، مشکلات تنفسی و بیماری های ریوی ناشی از آلودگی هوا نباشد، اگر این روزها به مطب پزشکان آسم و آلرژی مراجعه کنید با انبوهی از نوزادان، کودکان و افراد پیر و جوان مواجه می شوید که برای مشکلات تنفسی و ریوی به پزشک متخصص مراجعه کرده اند آیا این حجم از بیماران در استان های دیگر نیز وجود دارد؟

برخی کارشناسان دلیل اصلی عدم اعلام تعطیلی در خوزستان را متضرر شدن صنعت نفت می داند و معتقد هستند که اعلام تعطیلی در خوزستان به تولید و صادرات نفت آسیب جدی وارد می کند!

وقتی سلامت مردم به درآمد دولت گره می خورد بعضی ارزش ها از بین می رود نمونه آن بحث سلامت مردم خوزستان است که مسئولان، درآمد نفت را به جان مردم استان ترجیح می دهند.

زمانی که شهروندان در رسانه ها اطلاع پیدا می کنند استانداری فلان استان بخاطر آلودگی مثلا شاخص ١۵٠، مدارس، دانشگاه ها و ادارات را تعطیل اعلام می کند ولی در خوزستان علیرغم وجود شاخص آلودگی بالای ١۶٠ یا ١٧٠ هیچ گونه تعطیلی صورت نمی گیرد ناخداگاه به تبعیض فکر می کنند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، سلامت جامعه و مخصوصا شهروندان نباید قربانی و فدای صادرات نفت و درآمدهای دولت شود و اگر چنین روالی ادامه پیدا کند جان شهروندان بی ارزش خواهد شد به همین منظور مردم خوزستان به ویژه رسانه های استان از مدعی العموم انتظار دارند به موضوع آلودگی هوا و ملاحظه کاری و سوء مدیریت تصمیم گیران در اعلام تعطیلی ورود کرده و متولیان را وادار به پاسخگویی کند و در صورت مشاهده ترک فعل با مقصرین برخورد قاطع نماید.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1223مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین