لاریجانی در همایش «روز ملی اصناف»؛ بازار هیچگاه از انقلاب جدا نبوده است

 لاریجانی در همایش «روز ملی اصناف»؛ بازار هیچگاه از انقلاب جدا نبوده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بازار هیچ گاه جدا از انقلاب و روحانیت نبوده و پشتیبان اصلی انقلاب بوده است اما متاسفانه جریان‌های چپ سعی داشتند بی‌اعتمادی‌ها را دامن بزنند.

علی لاریجانی در سخنرانی خود در همایش ملی روز اصناف ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، گفت: نگاه مجلس این است که دولت باید در بخش‌های مختلف از نظرات کارشناسی بخش خصوصی استفاده کند و در همین راستا تالارهای گفتگو در برنامه پنجم توسعه طراحی شد تا با مشارکت بخش خصوصی، مسئولان تصمیم‌گیری‌های کلان را انجام دهند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه مسئولان اجرایی کشور اعم از وزارت اقتصاد و صنعت و معدن و تجارت باید اساس کار را بر اعتماد صنوف بگذارند. این امر مشکلات را حل می‌کند.

وی با بیان اینکه صنوف در گذشته همیشه حامی حرکت‌های اصلاحی بوده اند، گفت: قلوب صنوف همیشه به اصلاح و حفظ مصالح اسلام و کشور بوده است و در همه جای دنیا این اعتماد برای تسهیل کار وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید بسیاری از امور نظارتی به تشکل‌های صنفی واگذار شود، گفت: در کشور ما مخصوصاً در سه دهه اخیر جریان‌های چپ‌گرایی شکل گرفتند که تضاد میان ملت و بازار را تعمیق کرده و با تئوری های مارکسیستی سعی داشتند این تضادها را دامن بزنند.

لاریجانی تاکید کرد: بازار هیچ گاه جدا از انقلاب و روحانیت نبوده و پشتیبان اصلی انقلاب بوده است اما متاسفانه جریان‌های چپ سعی داشتند بی‌اعتمادی‌ها را دامن بزنند.

وی افزود: شعارهایی که طی چند دهه قبل علیه بازار داده شد، موجب شد به جای اینکه افراد ریشه‌دار کارها را بر عهده بگیرند، تعداد افرادی بی‌ریشه رشد کردند. ما باید به اصالت‌های فرهنگی خود مبنی بر اعتماد به صنوف برگردیم، زیرا از اعتماد به صنوف ضرر نمی‌کنیم.

لاریجانی با اشاره به تشکیل فراکسیون اصناف در مجلس شورای اسلامی، گفت: برای حضور بخش خصوصی در مجلس و استفاده از نظرات کارشناسی در این بخش، آیین‌نامه مجلس را تغییر دادیم تا بخش خصوصی بتواند در کنار بخش دولتی و کمیسیون‌ها در صحن علنی مجلس برای ارائه نظرات کارشناسی حضور یابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر خودنظارتی اصناف، گفت: باید به جای اینکه کارمند برای نظارت بر اصناف تربیت کنیم، نظارت‌ها را در اختیار اتحادیه‌ها قرار دهیم که این کار هم موجب کاهش هزینه‌ها شده و هم نظارت‌ها را دقیق‌تر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با قوانین تعزیراتی موافق نیستم، گفت: اگر متخلفی در کشور است، باید با نظامات روشنی با او برخورد شود، اگر اصناف در این موضوع مطالعه‌ای انجام دادند، در اختیار ما قرار دهند تا در مجمع و مجلس پیگیری کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه مسیر پیشرفت کشور در راستای تسهیل زمینه فعالیت صنوف است، گفت: صنوف نیز باید متناسب با شرایط روز، وضعیت و فناوری خود را ارتقا دهد و از سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جدید استفاده کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما عصر جدید را تجربه می‌کنیم که اقتضائاتی دارد. در مجلس در زمینه قانون تجارت، کارهای خوبی انجام شده است. اگر مبنا را بر حداقل تغییرات در قانون تجارت بگذاریم، باید پیشنهادات از سوی شما و وزارت صنعت ارائه شود.

وی خطاب به نمایندگان اصناف حاضر در جلسه، گفت: باید متناسب با شرایط جدید، وضع داد و ستدهای خود را تسهیل و تغییر دهیم؛ وگرنه واسطه‌های دیگری جای شما را خواهند گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود در خصوص مالیات‌ها، گفت: قبول دارم که در زمینه مالیات‌ها باید اساس را بر اعتماد بگذاریم، اما در کشور ما فرهنگ مالیات دادن ضعیف است که باید اصلاح شود. اگر بخواهیم کشور را بدون درآمدهای نفتی اداره کنیم، باید درآمدهای مالیاتی داشته باشیم، اگر فرهنگ پرداخت مالیات راه بیفتد، می‌توان بر اساس اعتماد، ۹۰ درصد کارها را پیش برد.

لاریجانی با بیان اینکه وضع درآمدها در کشور ما مبهم است، گفت: اصناف خودشان پیشنهاد دهند که چگونه وضع درآمدها شفاف شود تا بتوانیم بر اساس اعتماد، مالیات‌ها را اخذ کنیم.

وی به نمایندگان اصناف و وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد: با توجه به اینکه تدوین برنامه ششم در دولت در حال انجام است، نکات مورد نظر خود را به دولت پیشنهاد دهند تا مشکلات حل شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تصریح کرد: باید دولت سریع‌تر لایحه برنامه ششم را به مجلس ارائه کند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین