بندر امام خمینی(ره) از کمبود امکانات درمانی رنج می برد ؛ پُردر آمدترین شهر ایران ، بیمارستان ندارد!

بندر امام خمینی(ره) از کمبود امکانات درمانی رنج می برد ؛ پُردر آمدترین شهر  ايران ، بیمارستان ندارد!

* سال گذشته کلنگ احداث یک بیمارستان در محل درمانگاه «راه زینب» این شهر به زمین زده شد اما تاکنون احداث این پروژه آغاز نشده است.
* مردم بندر امام خمینی (ره) علاوه بر هزینه سنگین درمان باید هزینه های ایاب و ذهاب و اقامت چند روزه در شهرهای دیگر را نیز پرداخت کنند.

بندر امام خمینی (ره) با دارا بودن جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر و با وجود صنایع و بندری عظیم، فاقد بیمارستان است و نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است.
به گزارش خبرنگار مهر، شهر بندر امام با وجود داشتن موقعیت های مهم ترانزیتی و صنعتی به عنوان یکی از شهرهای مهم اقتصادی کشور به حساب می آید. اما این شهر با جمعیتی بالای ۱۰۰ هزار نفر از نبود بیمارستانی مجهز به امکانات درمانی رنج می برد.
شهروندان بندر امامی برای درمان به شهر مجاور یعنی ماهشهر اعزام می شوند و این در حالی است که جاده ارتباطی این دو شهر، جاده ترانزیت و محل تردد ماشین های سنگین است و اعزام بیماران را همیشه با مشکل مواجه کرده و تاکنون بر اثر وجود ترافیک سنگین در محور بندر امام خمینی به ماهشهر چند نفر از بیماران این شهر جان خود را از دست داده اند.
یکی دیگر از مشکلات این جاده تاریکی چند ساله آن است که این امر باعث شده هنگام تاریک شدن هوا، رانندگی در این جاده بازی با مرگ باشد زیرا تردد ماشین آلات سنگین در آن هر خودرویی را در معرض تهدید قرار داده است.
سال گذشته کلنگ احداث یک بیمارستان در محل درمانگاه «راه زینب» این شهر به زمین زده شد اما تاکنون احداث این پروژه آغاز نشده است. این درمانگاه پس از کلنگ زنی بیمارستان در آن، ظاهرا به بیمارستان تبدیل شد اما فاقد امکانات بهداشتی و درمانی و ساختمان آن دارای بافتی فرسوده و قدیمی است. این بیمارستان تنها در بخش های اوژانس، زایشگاه، دیالیز، درمانگاه و بهداشت فعال است.
این درمانگاه فاقد پزشک متخصص است و پزشکان متخصص تنها در درمانگاه های خصوصی آن هم به صورت محدود حضور دارند. مردم بندر امام خمینی (ره) علاوه بر هزینه سنگین درمان باید هزینه های ایاب و ذهاب و اقامت چند روزه در شهرهای دیگر را نیز پرداخت کنند. آیا درآمد مردم این شهر جوابگو این همه هزینه است؟ این سئوالی است که پاسخگویی مسئولان این شهر را می طلبد.
طراحی بیمارستان برای مناطق سردسیر
رئیس شورای شهر بندر امام خمینی (ره) در خصوص احداث بیمارستان در این شهر می گوید: ما منتظر تائید نقشه بیمارستان هستیم و به محض تائید نقشه، احداث این پروژه آغاز می شود.
سید هادی موسوی اظهار می کند: نقشه آماده شده بیمارستان، مشکل داشته و برای بیمارستان ویژه مناطق سردسیر طراحی شده است. در حال حاضر شورا و بخشداری این شهر منتظر نقشه جدید که مطابق با شرایط آب و هوای این منطقه باشد، هستند. وی با بیان اینکه اعتبار اولیه احداث بیمارستان ۱۰ میلیارد ریال است، ادامه می دهد: نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث بیمارستان قول مساعدت داده است. شرکت عملیات غیرصنعتی و شورای راهبردی نیز آمادگی نیز خود را به منظور احداث بیمارستان اعلام کرده اند.
رئیس شورای شهر بندر امام خمینی (ره) گفت: بیمارستان در زمین درمانگاه راه زینب در چند طبقه و در چهار بخش داخلی، اطفال، زنان و زایمان و جراحی احداث می شود.
موسوی در خصوص تایید نشدن زمین در نظر گرفته شده برای توسعه بیمارستان توضیح می دهد: اگر این زمین مورد تائید قرار نگرفت محل دیگری برای احداث بیمارستان در کوی اباذر بندر امام خمینی (ره) از سوی شورا و بخشداری در نظر گرفته شده است.
نیاز فوری مردم به بیمارستان
فرماندار شهرستان ماهشهر نیز در خصوص احداث بیمارستان در بندر امام خمینی (ره) عنوان می کند: احداث بیمارستان در این شهر با توجه به نیاز فوری شهروندان، ضروری است.
منصور قمر با بیان اینکه شهروندان بندر امام خمینی (ره) حق دارند از خدمات درمانی و بهداشتی در شهر خودشان بهره مند شوند، اظهار می کند: دو نظریه برای احداث بیمارستان بندر امام خمینی (ره) وجود دارد. از آنجا که احداث بیمارستان جدید التاسیس برای این شهر واجب و ضروری است با توجه به نیاز فوری شهروندان و طولانی بودن پروسه احداث یک بیمارستان جدید، بهتر است همین بیمارستان راه زینب در چند طبقه توسعه و تجهیز شود.
وی ادامه می دهد: نقشه آماده شده به منظور توسعه این پروژه با مشکل مواجه شده است که در حال پیگیری رفع آن توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان و استان هستیم.
فرماندار ماهشهر می گوید: اعتبارات احداث پروژه توسعه بیمارستان راه زینب از اعتبارات این شهرستان تامین شده است که امیدواریم نقشه نیز هرچه زودتر آماده، تائید و احداث بیمارستان آغاز شود.
کمبود امکانات درمانی با وجود صنعتی بودن منطقه
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و محیط زیست شورای بندر امام خمینی(ره) نیز تصریح می کند: با توجه به جمعیت ۱۰۰ هزار نفری ثابت و۳۰ هزار نفری شناور، این شهر فاقد بیمارستان و مرکز اورژانس مجهز است.
بیژن یوسفی می افزاید: بندر امام خمینی (ره) دارای بیش از ۲۰ صنایع پتروشیمی، دو اداره کل در منطقه و یک پایانه درجه یک کشوری است و همچنین با توجه به آب و هوای گرم و طاقت فرسا و آلایندگی های موجود که خاک، هوا و دریای این شهر را به حد بحران رسانده و توسط سازمان محیط زیست کشور نیز تائید شده، فاقد بیمارستان و یک مرکز اورژانس با امکانات و تجهیرات درمانی است.
وی می گوید: آلایندگی دریای این شهر وضعیت خطرناکی دارد چون این آلودگی به آبزیان منتقل شده است. در آزمایشات سازمان محیط زیست کشور انتقال سموم دریایی به بافت های ماهی ها ثابت و ماهی های دریایی این منطقه غیر قابل مصرف اعلام شده است.
دانشگاه علوم پزشکی اهواز مجوز وزارت بهداشت را تایید نکرد
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و محیط زیست شورای شهر بندر امام خمینی(ره) در خصوص مجوز بیمارستان بیان می کند: در چند سال گذشته با پیگیری نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی و مراجعه به وزارت بهداشت و درمان، وی توانست یادداشتی مبنی بر دریافت مجوز و احداث بیمارستان از وزیر مربوطه بگیرد اما این یادداشت توسط ابراهیم ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مورد تائید قرار نگرفت و گفته شد که این یادداشت مبنی بر مجوز احداث بیمارستان و یا توسعه و گسترش درمانگاه راه زینب محسوب نمی شود و احداث بیمارستان یک مقوله طولانی و زمان بر است.
یوسفی در خصوص کمبود تجهیزات درمانی در این شهر اظهار می کند: با توجه به آلودگی ها و حوداث غیرمترقبه که در صنایع پتروشیمی، سازمان بنادر، کشتیرانی و دریا نوردی به وجود می آید این شهر از حداقل امکانات درمانی که همان یک مرکز اورژانس است هم برخوردار نیست که بیمار یا مصدوم را به آنجا انتقال دهیم.
وی عنوان کرد: بندر امام خمینی(ره) از کمبود امکانات درمانی رنج می برد. مثلا آمبولانسی که قبلا درآزادراه خلیج فارس مستقر بود را با توجه به کمبود امکانات درمانی به درمانگاه راه زینب انتقال دادیم. این آمبولانس هم آزادراه خلیج فارس و درمانگاه راه زینب را با هم پوشش می دهد.
یوسفی با ابراز تاسف می گوید: بندر امام خمینی یکی از پردرآمدترین شهرها در زمینه مالیات و سازمان تامین اجتماعی در کشور محسوب می شود اما فاقد یک مرکز اوژانس است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و محیط زیست شورای شهر بندر امام خمینی(ره) می گوید: اگر بیمارستان در این شهر احداث نمی شود حداقل یک اوژانس با امکانات درمانی مناسب راه اندازی شود. مسئولان مربوطه چرا پیگیر این مسئله نیستند. چگونه ممکن است در بندر امام به عنوان یکی از پردرآمدترین شهرها در زمینه مالیات کشور، از خدمات درمانی و حتی دیگر خدمات خبری نباشد؟
یوسفی می افزاید: چرا با این همه آلایندگی که توسط صنایع به وجود آمده است اما هیچ مصوبه و بودجه ای در شورای اسلامی تصویب نمی شود؟ صنایع پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی در جهت جبران خسارت ها و آلایندگی ها چرا هیچگونه اقدامی انجام نمی دهند؟
وی با بیان اینکه یک میلیارد تومان اعتبار برای احداث اولیه بیمارستان از سوی صنایع پتروشیمی پیشنهاد داده شده است، ادامه می دهد: صنایع پتروشیمی هزینه احداث بیمارستان را تقبل کرده اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفته برای احداث اولیه بیمارستان ۳۸ تخت خوابه ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
طرح تحول سلامت تاکنون در بندر امام اجرا نشده است
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان محیط زیست شورای شهر بندر امام خمینی(ره) با اشاره به وعده های پوچ و واهی مسئولان در زمینه احداث بیمارستان می گوید: قرار شد نقشه احداث بیمارستان توسط مسئولان مربوطه تهیه شود اما مسئولان به این امر اهمیت نداده اند و یک نقشه بدون ابعاد و مشخصه فنی تهیه شده که مورد تایید مشاوران و مهندسان قرار نگرفت. ما همچنان منتظر نقشه دیگر از سوی مسئولان هستیم. یوسفی با بیان اینکه در این شهر تاکنون طرح تحول سلامت اجرا نشده است، تصریح می کند: با توجه به جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی این شهر، مردم انتظار و تقاضای درمان دولتی و مجانی دارند. از وزارت بهداشت و درمان تقاضا دارم که طرح پزشک خانواده در بندر امام خمینی(ره) را اجرا کند زیرا بیشتر جمعیت این شهر قشر کارگر و نیازمند حمایت دولت هستند.
وی در خصوص درمانگاه راه زینب این شهر توضیح می دهد: این درمانگاه با ساختمان ۷۰ ساله تنها در بخش های زنان و زایمان و بخش دیالیز که توسط خیران راه اندازی شده و همچنین بهداشت و اورژانس فعالیت دارد. کلینک های تخصصی این درمانگاه به صورت محدود که دو تا سه ساعت در هر هفته فعال هستند.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان محیط زیست شورای شهر بندر امام خمینی می گوید: درمانگاه راه زینب از نظر فضای فیزیکی با کمبود مواجه است بعضی از پزشکان کلینک های تخصصی فاقد اتاق ویژه هستند و در اتاق های اداری بیماران را ویزیت می کنند و همچنین این درمانگاه فاقد خوابگاه پزشکان بود که یک سال پیش توسط شهرداری احداث شد ولی تاکنون تجهیز این خوابگاه به صورت کامل انجام نشده است.
یوسفی از تخصیص اعتبار برای تجهیز اوژانس درمانگاه راه زینب در شبکه بهداشت و درمان شهرستان ماهشهر خبر می دهد و می افزاید: امیدواریم این اعتبار زودتر در اختیار ما گذاشته شود که تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.
مسوولان جهت احداث بیمارستان در بندر امام مانع تراشی نکنند
نماینده مردم بندر امام خمینی (ره) در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کند: احداث بیمارستان در بندر امام از اولویت کارهای اجرایی این شهر است.
حبیب آغاجاری اظهار می کند: مسئولان این شهر به منظور احداث بیمارستان بیشتر با ما همکاری و از ایجاد موانع جلوگیری کنند و همچنین از شبکه بهداشت و درمان و دانشکده آبادان برای تهیه نقشه تقاضای همکاری بیشتری داریم.
وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه احداث بیمارستان یک مقوله طولانی است اما با کمک مسئولان می توانیم این پروژه را به سرانجام برسانیم. بعضی از مسئولان بندر امام با ایجاد موانع و مشکلات احداث بیمارستان را به تعویق می اندازند.
نماینده مردم ماهشهر و بندر امام خمینی در مجلس شورای اسلامی بیان می کند: من این مسئله را از استان هم پیگیری کردم و جواب های مساعدی گرفتم. مجوز احداث بیمارستان برای بندر امام خمینی صادر و کلنگ زنی شده است. منتظر تائیدیه نقشه مورد نظر هستیم که امیداریم مجموعه بخشداری زودتر نقشه مورد نظر را تهیه کند.
آغاجاری می افزاید: به درخواست مسئولان قرار است موضوع بیمارستان در شورای راهبردی و سیاست گذاری بندر امام خمینی پیگیری شود، ما هم با این امر موافق هستیم و امیدوارم هرچه زودتر به نتیجه مطلوب برسیم.
وی اظهار کرد: اگر مسوولان انگیزه لازم برای احداث بیمارستان داشته باشند مطمئن باشید می توانند مشکلات پیش رو را حل کرده و این پروژه را به سرانجام برساند. مسئولان ترس از مشکلات هم چون تامین نیروی انسانی و تجهیز بیمارستان و غیره نداشته نباشند چون با کمک هم می توانیم مشکلات بعدی را حل و رفع کنیم.
آغاجاری افزود: احداث بیمارستان در این شهر نیاز فوری است. پس از پیگیرهای متعدد و پاس کاری فراوان از سوی مجموعه بخشداری این شهرتا لحظه انتشار گزارش، هیچ پاسخی در این زمینه به ما داده نشد. به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت بیش از ۸۰ سال و با توجه به اجرای طرح تحول سلامت آیا داشتن یک بیمارستان حق اساسی شهروندان بندر امامی محسوب نمی شود؟ مسئولان این شهر منتظر چه چیزی هستند آیا هنوز صدا و فریاد پیگیری هایشان به گوش مسئولان بالا دست نرسیده است؟ مسوولان بندر امام خمینی(ره) نمی خواهند حق این مردم را ادا کنند.
کمبود فضا با توجه به حجم بالای مراجعه بیماران و نبود امکانات و تجهیزات بهداشت و درمان در درمانگاه راه زینب، این درمانگاه را در وضعیتی نامناسب قرار داده است به طوری که دیگر پاسخگوی نیاز بیماران نیست. امیدواریم احداث بیمارستان در این شهربا کمک بخش خصوصی و همت مسئولان هرچه زودتر آغاز شود.
* گزارش: رحمان یابری محمد

درباره نویسنده

7477مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین