مدیر تماشاخانه باران گفت: یک کمپانی تئاتری متولد می‌شود

مدیر تماشاخانه باران گفت: یک کمپانی تئاتری متولد می‌شود

مدیر تماشاخانه باران از راه اندازی یک کمپانی تئاتر و فعالیت در زمینه تولید آثار نمایشی با اجرای نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» به عنوان اولین گام در این زمینه سخن گفت.

خیام وقار کاشانی مدیر تماشاخانه باران درباره فعالیت های جدید این تماشاخانه گفت: قرار است با اجرای نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» نوشته علیرضا نادری و کارگردانی محسن علیخانی تماشاخانه باران به عنوان یک کمپانی تئاتر فعالیت خود را آغاز کند. این نمایش یک بازتولید به حساب می آید اما اولین تولید ما محسوب می شود.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی هایی که انجام داده بودیم، قرار بود آغاز فعالیت های تماشاخانه باران به عنوان یک کمپانی تئاتر و حمایت از اجرای چند اثر نمایشی به عنوان تهیه کننده از سال ۹۵ در دستور کار قرار گیرد اما با توجه به روند رو به رشدی که این تماشاخانه طی کرد، تصمیم گرفتیم از امسال به سمت تهیه و تولید آثار نمایشی گرایش داشته باشیم. از آنجا که ما عنصر سخت افزاری تولید یک تئاتر یعنی سالن اجرای نمایش را در اختیار داشتیم تصمیم به انجام این فعالیت گرفتیم چون از ابتدای راه اندازی این تماشاخانه نیز این امر مد نظرمان قرار داشت در غیر این صورت با ادامه شیوه فعلی و تنها فعالیت یک سالن نمایشی کار ما تبدیل به سرویس دادن و سرایداری آن مکان می شد.

وقارکاشانی درباره تولید نمایش «سعادت لرزان مردمان تیره روز» بیان کرد: در تولید این اثر نمایشی تمام تلاشمان را کردیم که همان گروه ۱۵ سال قبل را دور هم جمع کنیم و خوشبختانه این اتفاق رخ داد و تنها به جای احمد مهران فر که نمی توانست در کنار ما باشد شهرام حقیقت دوست جایگزین او شده است. خوشبختانه این نمایش در زمان خودش بسیار دیده شد و در حال حاضر نیز همه عوامل و بازیگران آن از بهترین های تئاتر، سینما و تلویزیون ما هستند.

مدیر تماشاخانه باران درباره زمان اجرای این اثر نمایشی و چگونگی تامین هزینه های این نمایش بیان کرد: تلاشمان این است که به عنوان تهیه کننده، این کار را به سمت حرفه ای شدن سوق دهیم و همه هزینه های نمایش را خودمان عهده دار شویم. همه هزینه های نمایش به صورت شخصی و از طریق حسابی که روی فروش بلیت اثر باز کرده ایم، تامین خواهد شد. این اثر نمایشی قرار است از عید سعید فطر در تماشاخانه باران به صحنه برود.

وی درباره دیگر فعالیت های کمپانی باران یادآور شد: البته قرار نیست در زمینه تهیه و تولید تئاتر فقط به سراغ حرفه ای ها و نمایش های تضمین شده برویم. در همین راستا بخشی به نام «تازه واردها» نیز در دستور کار قرار داده ایم که از این طریق از جوانان کمتر حرفه ای و دارای ایده نیز حمایت خواهیم کرد. در گام نخست قرار است میلاد نیک آبادی نمایشی را با حضور بازیگران کمتر حرفه ای و با حمایت کمپانی باران به صحنه ببرد. همچنین قرار است آثار دیگری را رصد کنیم و برای اجرا در تالارهای دیگر نمایشی مورد حمایت قرار دهیم.

وی درباره دیگر فعالیت های تماشاخانه باران توضیح داد: به پیشنهاد انجمن هنرهای نمایش شهر تهران یک دوره ابتدایی آموزش جامع تئاتر در تماشاخانه باران برگزار می کنیم. بعد از گذراندن این دوره هنرجویان می توانند برای ورود به دوره تخصصی اقدام کنند. به هنرجویان در دوره ابتدایی عمومی مبانی تئاتر آموزش داده می شود اما در دوره تخصصی آنها می توانند انتخاب رشته کرده و به صورت ترمی – واحدی آموزش ببینند.

این بازیگر تئاتر متذکر شد: همچنین قرار است در حاشیه برگزاری این کلاس های آموزشی کمپی راه اندازی شود تا هنرجویان بتوانند ورزش های رزمی، یوگا، سوارکاری، شمشیربازی و… را فرا بگیرند چون کمبود این آموزش ها در تئاتر ما احساس می شود و برای تربیت یک بازیگر تئاتر فراگرفتن این ورزش ها لازم به نظر می رسد.

وقار کاشانی درباره اداره یک تئاتر خصوصی و نقل مکان تماشاخانه باران از مکانی کوچک به مکان فعلی توضیح داد: پیش از این تماشاخانه باران در خیابان ویلا قرار داشت اما اجاره ما در آن مکان به اتمام رسید و مجبور شدیم به دنبال مکان تازه ای بگردیم. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که برای فعالیت مجدد یا باید یک کار هیجان انگیز و غیرمعمول انجام دهیم یا کلا کار را تعطیل کنیم. البته حضور فهیمه امن زاده به عنوان مدیر اجرایی تماشاخانه در جهش و شکل گیری مجدد تماشاخانه باران با رویکردی جدید بسیار مثمرثمر بود.

وی ادامه داد: من و خانم امن زاده برای پیدا کردن مکانی مناسب بسیار جستجو کردیم و در نهایت مکان فعلی تماشاخانه را پیدا کردیم که ابتدا ویرانه ای بیش نبود اما با تلاش دوستان این مکان طی ۴۰ – ۵۰ روز آماده بهره برداری شد. همه تلاشمان این است که هنرمندان در این مکان در فضایی دوستانه و خارج از مراتب اداره و پروسه های نامه نگاری های آنچنانی به فعالیت بپردازند.

مدیر تماشاخانه باران با اشاره به اینکه در طول این مدت او و همکارانش تلاش کرده اند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند، بیان کرد: سعی کردیم در تماشاخانه ایرانشهر بین دوستان هنرمندمان و عوامل مجموعه رفاقت شکل بگیرد. همه تلاشمان را هم می کنیم که امکانات مجموعه را گسترش دهیم. هدف ما ماندن و روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر است وگرنه هزینه اداره سالن و خدمات جانبی و کرایه مکان آنقدر هزینه بر است که نهایتا سودی برای ما نخواهد داشت.

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: گروه های نمایشی هم که در این تماشاخانه به صحنه می روند با وجود مشکلات کمال همکاری را با ما دارند و همین امر است که باعث تدام کار ما می شود. همچنین قرار است در قالب یک جشن خصوصی برترین نمایش‌های اجرا شده در تماشاخانه باران معرفی و جایزه باران به آثار برتر سال اهدا شود. این جشن با داوری آثاری که تا بهمن‌ماه ۹۴ در سالن تئاتر باران روی صحنه می‌روند، برگزار خواهد شد و هنرمندانی چون علی رفیعی، فرهاد مهندس‌پور، مسعود رایگان، نادر برهانی‌مرند و رویا تیموریان داوری جشن تئاتر باران را بر عهده خواهند داشت.

در نمایش «سعادت ارزان مردمان تیره روز» که در جشنواره نوزدهم تئاتر فجر به صحنه رفته و به مدت محدودی نیز در تئاتر شهر اجرا شده بود مهدی سلطانی، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، فرزین صابونی، پونه عبدالکریم‌زاده، فهیمه امن‌زاده و مریم باقری بازی می‌کنند.

این نمایش در جشنواره تئاتر فجر در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه شد که در نهایت جایزه اول نمایشنامه‌نویسی برای علیرضا نادری، جایزه اول کارگردانی برای محسن علیخانی، جایزه اول بازیگری زن برای ستاره اسکندری،‌ جایزه دوم بازیگری مرد برای مهدی سلطانی و احمد مهرانفر و جایزه دوم طراحی صحنه برای منوچهر شجاع را دریافت کرد.

«سعادت لرزان مردمان تیره روز» از عید فطر در تماشاخانه باران به صحنه خواهد رفت.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین