کشت برنج به روش خشکه کاری با ماشین کشت مستقیم در خوزستان اجرا شد

کشت برنج به روش خشکه کاری با ماشین کشت مستقیم در خوزستان اجرا شد

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت:برای نخستین بار در کشور ،کشت برنج به روش خشکه کاری با ماشین کشت مستقیم در بقایای گندم توسط محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان انجام شد.
[کشت برنج به روش خشکه کاری با ماشین کشت مستقیم در خوزستان اجرا شد]
ˈیدالله خواجه زادهˈ اظهار داشت : کشت برنج به روش خشکه کاری با ماشین کشت مستقیم یا بی خاکورزی در بقایای گندم برای نخستین بار در کشور توسط محققان بخش تحقیقات فنی و مهندسی و پروژه تحقیقات برنج این مرکز صورت گرفت.
وی گفت: هم اکنون استان خوزستان با سطح بیش از ۹۳ هزار و ۷۶۲ هکتار کشت برنج ،بعد از استان های گیلان و مازندران در مقام سوم کشور قرار دارد.
خواجه زاده به روش های مرسوم برای تهیه زمین و کشت برنج اشاره و تصریح کرد: روش های مرسوم برای تهیه زمین و کشت برنج در منطقه عمدتا استفاده از گاو آهن برگردان دار ،دیسک و ماله می باشد که در سال های اخیر برخی از کشاورزان از روش های کم خاک ورزی مانند دو بار دیسک یا انواع کولتیواتورهای مزرعه در زمین بدون بقایا استفاده می کنند.
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در ادامه اظهار داشت: در پروژه یاد شده که به سفارش سازمان جهادکشاورزی استان خوزستان در این مرکز در حال اجرا می باشد روش های جدید بی خاکورزی و خاک ورزی نواری با ماشین خاک ورز کاشت نواری برای کشت برنج به صورت خشکه کاری در بقایای گندم استفاده شده است.
وی گفت: این پژوهش با هدف تعیین مناسب ترین سامانه خاک ورزی و کاشت حفاظتی و همچنین نقش تراکم بوته در تولید دانه و مصرف انرژی در زراعت خشکه کاری برنج در حال اجرا می باشد.
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به مزایای این پروژه اشاره کرد و گفت: از مزایای مهم این دستاورد می توان به حفظ بقایا و رطوبت خاک ،کاهش بیش از ۵۰ درصد در زمان اجرای عملیات ،مصرف سوخت و انرژی ،هزینه ها و کاهش تعداد تردد ماشین در مزرعه می باشد.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین