معاون عمرانی استاندار: حتی در تأمین آب شرب دام‌های خوزستان هم مشکل داریم

 معاون عمرانی استاندار: حتی در تأمین آب شرب دام‌های خوزستان هم مشکل داریم

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: آنقدر در مسئله خشکسالی در استان با تنگنا مواجه شده‌ایم که حتی برای تأمین آب شرب دام‌ها در خوزستان هم کمبود آب داریم.

احمد سیاحی ظهر یک‌شنبه در جلسه کارگروه خشکسالی خوزستان اظهار کرد: مدتی است که با کاهش بارندگی و خشکسالی در سراسر کشور مواجه هستیم. امسال در خوزستان ۳۷ درصد نسبت به اواسط خردادماه سال گذشته یعنی سال آبی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، کاهش بارندگی را شاهد بودیم.

وی افزود: اصلا اینطور نیست که سازمانی قابلیت تأمین آب را داشته باشد ولی علاقه‌ای به انجام این کار نداشته باشد، چون تمام کشور در حال حاضر با مسئله خشک‌سالی مواجه هستند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: امسال کاهش نزولات جوی را شاهد بودیم و البته ۱۳ سال است که کشور با مسئله خشک‌سالی دست و پنجه نرم می‌کند. تمامی بخش‌ها به‌ویژه کشاورزی، آب شرب و صنعت استان باید آمادگی مقابله با این خشکسالی پیشامده را داشته باشند.

سیاحی عنوان کرد: برخلاف سایر استان‌های بالادستی که با کاهش کمیت آب روبرو هستند، در خوزستان چون به‌عنوان مصب (پائین‌دست) رودخانه هستیم مسئله کیفیت و کمیت را در کنار همدیگر داریم. در این بین بحث رقابت و توسعه استان‌ها نیز مشکلات موجود را بیشتر می‌کند.

وی بیان کرد: در ارتباط با کرخه، کارون و سرشاخه‌ها، تمامی مسائل موردنیاز را به وزارت نیرو اعلام کرده‌ایم. خوزستان ۱۴ هزار میلیارد تومان در زمینه توسعه کشاورزی استان سرمایه‌گذاری شده است و در تصمیمات وزارت نیرو این موضوع باید به خوبی دیده شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان اضافه کرد: کشت تابستانه امسال در حوزه کرخه، مارون و زهره ممنوع شده در حالی که تنها منبع درآمد بسیاری از مردم خوزستان از طریق کشاورزی است؛ بنابراین تأمین خسارت ممنوعیت کشاورزی باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

سیاحی یادآور شد: در زمینه تأمین آب دام در خوزستان با مشکل روبرو هستیم و آب بسیاری از دام های این استان از طریق تانکر حمل می‌شود. اراضی دیم و آبی خوزستان نیز تحت تأثیر خشک‌سالی قرار گرفته‌اند.

وی تأکید کرد: متأسفانه وضعیت خوزستان در ارتباط با مسائل آب اصلا مناسب نیست. در جلسات قبل مقرر شد تا در مورد کمبود آب و میزان کاهش کیفیت آب در خوزستان گزارشی تهیه شود که فکر می‌کنم تاکنون این گزارش‌ها آماده‌شده است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: در ارتباط با آب شرب به آب و فاضلاب روستایی و آبفای استان دستورالعمل نظارت و پایش جدی را ابلاغ کردیم. عقیده داریم نباید در آب شرب دچار مشکل شویم هرچند که آب کشاورزی استان مشکلات صدچندانی دارد.

سیاحی ادامه داد: میزان ذخیره آب در مخازن سدها بسیار کاهش پیدا کرده است. در بحث گندم نیز حداقل تولید را در نظر گرفته‌اند بنابراین بیمه باید یک سری تسهیلات تشویقی را به کشاورزان ارائه دهد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین