معاون سازمان آب و برق خوزستان: حجم مفید آب در حوزه کرخه ۲ درصد است

 معاون سازمان آب و برق خوزستان: حجم مفید آب در حوزه کرخه ۲ درصد است

معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: حجم مفید آب موجود در حوزه کرخه تنها دو درصد و مارون تنها پنج درصد است.

هوشنگ حسونی زاده ظهر دوشنبه در جلسه کارگروه خشک‌سالی خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان و حوزه‌های مشرف به استان، همگی دچار کاهش بارندگی شده‌اند. آورد رودخانه‌های خوزستان از مهرماه سال گذشته تاکنون حدود ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده است. ۷۹۱ میلیون مترمکعب در حوزه کرخه و ۴۶۳ میلیون مترمکعب نیز در حوزه مارون بود.

وی افزود: در زمینه آورد رودخانه‌های استان امسال ۸۳ درصد کاهش نسبت به دوره آمار و ۵۲ درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته‌ایم. همچنین حجم مفید آب امسال در حوزه کرخه تنها دو درصد و در حوزه مارون نیز پنج درصد است.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: حجم مفید آب مارون در تیرماه ۱۴۱ میلیون مترمکعب و در کرخه نیز ۹۲ میلیون مترمکعب است. پیش‌بینی می‌شود ۲۵ میلیون مترمکعب آب وارد رودخانه کرخه و ۱۱۶ میلیون مترمکعب نیز وارد رودخانه مارون شود.

حسونی زاده عنوان کرد: در سد کوثر، حجم مفید آب ۳۲۰ میلیون مترمکعب و خروجی نیز ۲۷۸ میلیون مترمکعب است. سهمیه زمستان خوزستان از این سد، ۴۴ میلیون مترمکعب بود که کاملا مورد استفاده قرارگرفته و ۶۵ میلیون مترمکعب هم برای تابستان خوزستان در نظر گرفته‌شده است.

وی بیان کرد: با وجود اینکه در ۹ سال اخیر در خوزستان خشک‌سالی داشته‌ایم ولی در سال جاری وضعیت بحرانی بوده و سخت‌ترین خشک‌سالی را نسبت به این سال‌ها داریم.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان یادآور شد: قرار است که ۳۰۰ میلیون مترمکعب سهمیه از سد سیمره به خوزستان اختصاص داده شود که برای آن چند پیشنهاد داریم. نگه‌داشتن این سهمیه برای فصل پاییز و کشت زمستانه و رهاسازی یک‌باره آن در مهرماه از جمله این پیشنهاد‌ها است.

حسونی زاده در پایان گفت: آب و برق خوزستان در زمینه تأمین آب لازم برای کشت دائم تعهد دارد که برای انجام آن تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم. فرمانداری‌های حوزه کرخه و مارون تاکنون همکاری خوبی در بخش مدیریت بهره‌برداری آب داشته‌اند که انتظار ادامه این همکاری‌ها را داریم.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین