مرگ همچنان در جاده های خوزستان پرسه می زند

مرگ همچنان در جاده های خوزستان پرسه می زند

جاده های خوزستان پرخطرترین جاده های کشور هستند و هر از چندگاهی خبری در خصوص مرگ تعدادی از مسافران در جاده ها به گوش می رسد.
جاده های خوزستان همیشه در کشور به جاده هایی پرخطر معروف و مشهور بوده اند. از واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان بروجنی در راه بازگشت از اردوهای راهیان نور در حد فاصل دهدز به لردگان که منجر به کشته شدن ۲۶ تن دانش آموز شد گرفته تا تصادفات متعدد خودروها در جاده ها همه مواردی هستند که باعث شده همچنان مرگ در جاده های خوزستان سفر‌ ‌کند.
سالهای سال است که اجرای پروژه ها و طرح های متعددی نقل محافل استانهای کشور برای حل مشکلات جاده ها و را‌ه های آنها بوده که استان خوزستان نیز از استانهایی به شمار می رفت که تصمیم های متعدد دولت را برای مطالعه، احداث و تجهیز راه هایش به خود دیده است.
در سال ۸۷ دولت وقت ۲۷ طرح و پروژه را برای مطالعه، احداث و تجهیز راه های ارتباطی استان خوزستان مصوب کرد. هیات وزیران در آن زمان وزارت راه و ترابرى را موظف به احداث کمربند غرب و جنوب اهواز، بهسازى و تعریض جاده اهواز ـ سوسنگرد ـ چذابه، تعریض و چهار بانده کردن محور ملاثانى ـ شوشتر ـ دزفول، تکمیل مطالعات چهار بانده کردن محور دارخوین ـ شادگان، مطالعه و احداث کمربندى و زیرگذر شهر شوش، مطالعه بزرگراه آبادان ـ اروندکنار و تکمیل مطالعات احداث بزرگراه کمربندى آبادان ـ خرمشهر و اتصال به شلمچه اقدامات لازم را انجام دهد. جالب اینکه این همه مصوبه فقط در حد مطالعه انجام گرفته اند و فقط برخی از آنها به انجام رسیده اند.
به توجه به استراتژیک بودن استان خوزستان در زمینه های اقتصادی و همچنین قطب کشاورزی بودن آن در کشور، انتظار می رفت از لحاظ جاده ای وضعیت مطلوب و مناسب داشته باشد؛ اما متاسفانه، خوزستان به عنوان گذرگاه ترانزیت کشور از لحاظ وضعیت جاده ای و راه ها، رتبه ۱۴ را در میان استانهای کشور دارد. این در حالی است که ترانزیت کالا از محورهای خوزستان به وفور انجام می شود، اما جاده های استان به هیچ وجه متناسب در راستای این مقوله نبوده و نیست.
جاده های استان بوی مرگ می دهند
نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضع جاده های استان خوزستان به خبرنگار مهر می گوید: ایمن نبودن جاده ها و پرحادثه‌ بودن آنها همچون قربانگاهی برای مسافران شده است. آزاد راه، اتوبان، جاده دوبانده و جاده یکطرفه هیچکدام به طور واضح مشخص نیستند و اغلب برای مردم مشکل ساز شده است.
عبدالله تمیمی افزود: متاسفانه دولتهای مختلف هم که روی کار آمده اند برای جاده های استان خوزستان اقدام مناسب و در خور نام خوزستان نداشته اند. در واقع مشکل ظرفیت جاده ها یکی از مشکلاتی است که مدتهاست استان خوزستان با آن دست و پنجه نرم می کند. ضمن اینکه افزایش ظرفیت جاده های کشور به دلیل زمانبر بودن پروژه های عمرانی متناسب با افزایش تعداد خودروها نیست.
رئیس پلیس راه استان خوزستان نیز با بیان اینکه بیشترین آمار تلفات جاده ای مربوط به آزاد راه ها و راه های دو طرفه است، گفت: حدود ۶۰ درصد از تصادفات جاده ای که منجر به مرگ می شود مربوط به راه های دو طرفه است.
سرهنگ قاسم قدرتی افزود: سامانه های کنترل ترافیک عامل مهمی در جهت کنترل مستمر ترافیک بین جاده ای است. در واقع راه اندازی این سامانه می تواند رانندگان و فضای جاده ها را در طول ۲۴ ساعت شناسایی و ایمن کند.
قدرتی، رسیدن پلیس و امداد خودرو در کمترین زمان ممکن به محل حادثه را یکی از مزایای مهم برخورداری جاده ها در داشتن سامانه کنترل ترافیک دانست و ادامه داد: متاسفانه جاده های استان از چنین سیستمی بهره کافی را نمی برند.
این مقام مسئول ضمن تشریح میزان تلفات جاده ها در هفت ماهه اول امسال گفت: استان خوزستان از لحاظ میزان تصادفاتی که به مرگ منجر می شوند؛ ۱۷ درصد، در بخش خسارت ۱۶درصد و از نظر تعداد مجروحین ۱۶درصد کاهش داشته است.
قائم مقام وزیر و مدیر کل راه و شهر سازی خوزستان نیز در این خصوص عنوان می کند: از مجموع اعتبارات ملی و استانی، ۱۶۵میلیارد تومان به اقدامات زیر ساختی در جاده های استان اختصاص دارد این در حالی است که بسیاری از طرحهای جاده ای چندین سال است که نیمه تمام مانده است و در برخی نیاز به بهسازی اساسی دارد.
نصرالله دهقانی در پاسخ به این سئوال که چه میزان از تجهزات ایمنی جاده های استان به استانداردهای جهانی نزدیک است، می گوید: تجهیزات ایمنی به کار گرفته شده در راه ها اعم از علائم عمودی- افقی و تجهیزات الکترونیکی با تائید کنوانسیون ایمنی در سطح جهانی ساخته ونصب می شوند.
دهقانی تاکید کرد: در کیفیت تجهیزات ایمنی با استاندارد جهانی یکی هستیم اما در کمیت تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله داریم.
رتبه یازدهم خوزستان در حمل و نقل
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان خوزستان با اشاره به رتبه یازدهم استان در حمل و نقل مسافر گفت: ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها در محور باغملک- ایذه- دهدز، ارتقای ایمنی موتور سواران، ارتقای ایمنی عابران پیاده، ارتقای ایمنی سرنشینان وسایل نقلیه در پایانه های مسافربری و… را از اولویت های حمل و نقل در سال جاری برشمرد.
سید محمد حسین مرعشی ادامه داد: استفاده از سامانه های حمل و نقل هوشمند، کنترل میدانی و گسترده وسایل نقلیه عمومی، توسعه آموزش رانندگان، توسعه مراکز فنی مکانیزه و مجتمع های خدماتی از عوامل مهم کاهش خطرات بین جاده ای عنوان کرد.
۴۰ درصد فوتی های تصادفات، رانندگان هستند
واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: رانندگان وسایل مختلف نقلیه ۴۰ درصد فوتی های حوادث رانندگی در جاده ها و مسیرهای مواصلاتی سراسر کشور را تشکیل می دهند. در زمان وقوع تصادف ۴۰ درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، ۲۱٫۶ درصد عابر پیاده و ۳۶٫۸ درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده اند.
بررسی های انجام شده در گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می دهد در نیمه اول امسال، ۹ هزار و ۹۱۱ نفر در حوادث رانندگی کشته شده اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶٫۶ درصد کاهش یافته است. این بررسی نشان می دهد که ۷۶٫۷ درصد از کشته های ناشی از تصادفات مرد و ۲۳٫۳ درصد زن بوده اند.
تصادف نهمین عامل مرگ و میر
بر اساس گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سوانح رانندگی نهمین عامل مرگ و میر در افراد است که عوامل مختلفی در وقوع آن دخالت دارد اما با اتخاذ اقدامات مناسب می‌توان از موارد آن کاست. این در حالی است که عنوان می شود سوانح جاده ای در سال ۲۰۲۰، دومین عامل مرگ و میر در سطح جان شناخته خواهد شد. نباید از یاد ببریم که آمارها و گزارشاتی مبنی بر بیش از ۱۹ هزار نفر کشته و ۳۰۰ هزار زخمی سالانه در تصادفات جاده ای در کشور و یا به عبارتی دیگر آمار مرگ ۲٫۷ ایرانی در هر ساعت بر اثر تصادفات جاده ای سبب شده، آمار تلفات جاده ای ایران را ۲۰ برابر استاندارد جهانی گزارش دهند و همین عامل همچنان نگرانی را بر جاده های کشور حاکم کرده است. این نکته را هم نباید فراموش کرد که تصادفات جاده ای دومین عامل مرگ و میر در کشور پس از حملات قلبی است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین