۴۵۰ هزار هکتار از مساحت دریاچه ارومیه به شوره زار تبدیل شده است

450 هزار هکتار از مساحت دریاچه ارومیه به شوره زار تبدیل شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: اکنون بیش از ۴۵۰ هزار هکتار از مساحت دریاچه ارومیه خشک و به کویر و شوره زار تبدیل شده است.
[۴۵۰ هزار هکتار از مساحت دریاچه ارومیه به شوره زار تبدیل شده است]
حسن عباس نژاد اظهار کرد: حدود ۱۶ تا ۲۰ درصد از مساحت آبی و شش درصد از حجم آب دریاچه ارومیه باقی مانده است.
وی با بحرانی توصیف کردن این شرایط برای دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین آبگیر شمالغرب کشور افزود: تداوم شرایط کنونی مشکلات عدیده را برای حوزه شمال این دریاچه در سال آینده به وجود خواهد آورد.
عباس نژاد، کویر شدن دریاچه ارومیه را از خطرات زیست محیطی ذکر و خاطرنشان کرد: پدیده کویرزایی، سبب بلند شدن ریزگردهای نمکی و حرکت شن های روان در کف دریاچه شده که می تواند به یکی از بزرگترین کانون های حرکت شن های روان در منطقه تبدیل شود.
وی گفت: مجموعه پدیده هایی که از خشک شدن دریاچه ارومیه حاصل می شود، به تغییر اقلیم و آب و هوای منطقه منجر خواهد شد که بحران های زیست محیطی خطرناکی را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: تغییر اقلیم می تواند موجب تاثیرات منفی در جوامع محلی حاشیه این دریاچه بویژه در حوزه کشاورزی و شهرنشینی و بحث مهاجرت شود.
عباس نژاد یادآوری کرد: در چند ماه اخیر و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اتفاقات خوبی برای حل این بحران صورت گرفته و با هم اندیشی و مشارکت کارشناسان و صاحب نظران داخلی و خارجی و اساتید دانشگاه ها در این حوزه ۴۳ طرح برای برون رفت دریاچه ارومیه از این وضع پیشنهاد شده است.
وی گفت: این طرح ها براساس اولویت بندی های مختلف دسته بندی شده و از بین آنها ۱۹ طرح به عنوان طرح های زودبازده برای برون رفت از این شرایط شناسایی شده و برای اجرای به دستگاه های ذیربط اعلام شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: اعتبارات لازم برای اجرای این طرح ها نیز مشخص شده و بتدریج در حال تخصیص است.
وی با بیان اینکه گام نخست و اساسی برای بهبود دریاچه ارومیه برداشته شده، افزود: از مهمترین اقدامات در این راستا، جلب مشارکت های مردمی، تشکل ها و جوامع محلی حوزه دریاچه ارومیه است که با مشارکت آنها تالاب های اقماری این دریاچه احیا و آبگیری شده است.
عباس نزاد یادآوری کرد: آبگیری تالاب ها می تواند کمک موثری در تزریق آب به سفره های زیرزمینی دریاچه ارومیه داشته باشد به
همین منظور با مشارکت یک موسسه مطالعاتی ژاپنی نیز با هماهنگی معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست اقداماتی آغاز شده که یکی از بحث های مهم آن آشنا ساختن دولتمردان و مسوولان محلی با روش های مدیریت آب در بخش کشاورزی است.
دریاچه ارومیه با مساحت آبخیز ۵۱٬۸۷۶ کیلومتر مربع به طول ۱۴۰ کیلومتر و عرض ۵۵ کیلومتر ۱۲۶۷ متر از سطح آبهای آزاد ارتفاع دارد و ۱۰۲ جزیره کوچک و بزرگ را در خود جای داده است.
دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی واقع شده که بزرگ ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ آب شور دنیا است و به طور عمده از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
حوضهٔ آبریز دریاچه ارومیه که ۳٪ مساحت کل کشور ایران را دربر می گیرد و با داشتن دشت هایی مانند دشت تبریز، ارومیه، مراغه، مهاباد، میاندوآب، نقده، سلماس، پیرانشهر، آذرشهر و اشنویه، یکی از کانون های ارزشمند فعالیت کشاورزی و دامداری در ایران به شمار می رود.
پارک ملی دریاچه ارومیه پس از مرداب انزلی، از جالب ترین و نغزترین زیستگاه های طبیعی جانوران در ایران به شمار می رود و در حال حاضر ۲۷ گونه پستاندار، ۲۱۲ گونه پرنده، ۴۱ گونه خزنده، ۷ گونه دوزیست و ۲۶ گونه ماهی حیات وحش این دریاچه را تشکیل داده اند.
آب دریاچهٔ ارومیه بسیار شور و میزان نمک محلول در آن دو برابر اقیانوس ها است و به این دلیل، هیچ ماهی و نرم تنی به جز گونه هایی از سخت پوستان (آرتمیا)، دیاتوم ها و فیتوپلانکتون ها در آن زندگی نمی کنند و آب آن هیچ وقت یخ نمی زند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین