سرمایه گذاران خارجی منتظر لبخند نفتی ایران

سرمایه گذاران خارجی منتظر لبخند نفتی ایران

به دنبال توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ و کاهش تحریم ها علیه کشورمان، زمزمه بازگشت سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت ایران و احیای دوباره آن، بیش از پیش شنیده می شود.
[سرمایه گذاران خارجی منتظر لبخند نفتی ایران]
توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ که کمتر از یک ماه پیش صورت گرفت، تبدیل به نقطه عطفی شده که حوزه های مختلف از جمله اقتصاد و انرژی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.
پررنگ شدن رویکرد اعتدالی و تعاملی در دولت تدبیر و امید، علاوه بر اینکه زمینه را برای توافق مهم هسته ای میان ایران و ۱+۵ فراهم کرد و کشورمان را از وضعیت ویژه ای که تحریم ها و فشارهای بین المللی آن را ایجاد کرده بود، خارج کرد، امیدها را برای احیای دوباره اقتصاد کشور افزایش داده است.
در این میان بیشتر نگاه ها به سمت صنعت نفت معطوف شده است. بزرگترین صنعت ایران که طی سال های اخیر به دلیل مدیریت غیرعلمی از یک سو و فشارهای بین المللی از سوی دیگر، روز به روز فرتوت تر و ضعیف تر شد.
کاهش صادرات نفت کشور از حدود دو و نیم میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه گویای این وضعیت بحران زده است.
اینک بسیاری بر این واقعیت اذعان می کنند که راه حل اصلی احیای صنعت نفت، ورود شرکت های بزرگ سرمایه گذار خارجی در این صنعت است. موضوعی که گویا در دستور کار مقام های وزارت نفت در دولت یازدهم نیز قرار گرفته است.
طی روزهای اخیر زمزمه احتمال بازگشت و ورود غول های بزرگ نفت و گاز جهان همچون شرکت های ˈشِلˈ آمریکا، ˈاِنیˈ ایتالیا، ˈتوتالˈ فرانسه و ˈاستات اویلˈ نروژ و… به عرصه صنعت نفت ایران جهت سرمایه گذاری در آن، شنیده شده است.
به نظر می رسد توافق هسته ای ایران و گروه ١+ ۵، دروازه ورود سرمایه گذاری های خارجی را گشوده و زمینه ساز اوج گیری دوباره صنعت نفت ایران شده است.
در این باره ˈبیژن زنگنهˈ وزیر نفت نیز چندی پیش با بیان این که پس از توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵، سیگنال های مثبتی برای شروع مذاکرات نفتی با شرکت های نفتی بین المللی ارسال شده است، فراهم شدن زمینه بستن قرارداد شرکت ملی نفت ایران با سایر شرکت های نفتی بزرگ جهان را نوید داد.
وی حضور شرکت های نفتی بین المللی شناخته شده و بزرگ را به نفع شرکت های ایرانی و ارتقای دانش فنی در این زمینه صنعت نفت دانست.
اما آنچه در برهه کنونی مهم و حساس است این است که همزمان با اشتیاق و تمایل دو طرفه میان ایران و شرکت های نفتی بزرگ جهان، برای همکاری مشترک، آنچه مهم است شیوه این همکاری ها و به بیان بهتر نوع قراردادی است که بین ایران و این شرکت ها امضا می شود تا به نحو مطلوب بتواند منافع کشورمان را تامین کند.
** ورود شرکت های خارجی به معنای خروج شرکت های داخلی نیست
ظرفیت ایران با ۲۷ تریلیون متر مکعب گاز و ۱۳۷ میلیارد بشکه نفت که قرار گرفتن در رتبه دوم گازی و چهارم نفتی جهان را به ارمغان آورده است، نگاه شرکت های بزرگ جهانی را برای ورود به این پتانسیل و ذخیره خدادادی جلب کرده است.
ˈنرسی قربانˈ کارشناس ارشد اقتصاد انرژی در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با اشاره به مذاکرات ژنو و باز شدن در شرکت های مهم انرژی دنیا بر روی ایران، دستیابی به توسعه منابع و صنایع وابسته را یکی از منفعت های ورود سرمایه ها و شرکت های خارجی به این بخش عنوان کرد و تصریح کرد: بازگشت شرکت های خارجی به معنای کنار زدن شرکت های داخلی نیست.
وی در ادامه افزود: ما اگر از مدیریت قوی برخوردار بودیم دیگر نیازی به شرکت های خارجی نداشتیم؛ چرا که با مدیریت می توانستیم توجه بانک های خارجی را برای جذب سرمایه گذاری در حوزه های انرژی جلب کنیم و در میان آنان بهترین ها را انتخاب می کردیم.
قربان تصریح کرد: در برهه کنونی نیاز به مدیریت مطلوب و سرمایه قوی شرکت های خارجی دو چندان شده است. به عنوان مثال، شرکت آمریکایی شل با اختصاص ۱۱ میلیارد دلار سرمایه و با شگرد گردآوری شرکت هایی با بهترین تکنولوژی دنیا، اقدام به سرمایه گذاری در قطر کرده است که نشان از مدیریت بالای آن می دهد.
ˈجهانبخش امینیˈ کارشناس انرژی و نماینده مردم کرمانشاه در دور هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی ایران در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا، یکی از نتایج ورود سرمایه های خارجی را ارتقای توان کشور و توسعه بیشتر عنوان کرد و گفت: ˈمهاتیر محمدˈ نخست وزیر مالزی وقتی خواست رونق اقتصادی ایجاد کند دروازه های کشور را به روی سرمایه گذاران باز کرد تا ابتدا تولید انجام شود و سپس اقدام به صادرات صورت گیرد. این سیاست در حال حاضر، در مورد ایران نیز صادق است.
وی افزود: نتیجه دیگر ورود سرمایه گذاران خارجی صرفه جویی در زمان و دست یافتن سریع به هدف است به این معنا که راه ۵ ساله را می توان در ۲ سال رفت که زمان کمتر و سود بیشتر را به ارمغان می آورد.
این کارشناس انرژی، فراهم شدن زمینه اشتغال زایی را دستاورد دیگر ورود شرکت های خارجی عنوان کرد که در نتیجه آن، هم سرمایه گذاری جنبه توجیهی پیدا می کند و هم اینکه بازگشت سود سریعتر انجام می شود که این امر به نفع هر دوطرف معامله است.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در مورد شرکت های داخلی و این موضوع که آیا آنها جایگزین مناسبی برای شرکت های خارجی هستند یا خیر، گفت: هدف محروم کردن شرکت های داخلی نیست بلکه این شرکت ها در بطن و داخل شرکت های خارجی شروع به همکاری و کمک می کنند. ما می خواهیم با ورود سرمایه گذاران و شرکت های برتر جهان، از خام فروشی رها شویم و خود را به فن آوری و تکنولوژی های نو و تازه دنیا برسانیم.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین