سید محمدجواد رضوی : انتظار تکمیل متروی اهواز از شهردار فعلی بیهوده است

سید محمدجواد رضوی : انتظار تکمیل متروی اهواز از شهردار فعلی بیهوده است

اگر رضا امینی توانمند بود، حقوق کارگران و پرسنل با تأخیرهای ۴۰ تا ۵۰ روزه پرداخت نمی‌شد؛ اجرای پروژه قطار شهری که ۱۶ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد، پیشکش!

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، قرارداد اجرای پروژه قطار شهری اهواز از ابتدای سال ۱۳۸۵ با شرکت کیسون به عنوان پیمانکار به امضا رسید و قرار بود این پروژه طی چهار سال به بهره‌برداری برسد. با وجود تخصیص اعتبارات قابل توجه، این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده و پیمانکاران، مشکلات مالی را از دلایل اصلی این تأخیر می‌دانند. در طول این مدت، با تغییرات مکرر در مدیریت پروژه و پیمانکاران، پس از نزدیک به ۲۰ سال هنوز حتی مرحله اول قطار شهری اهواز نیز به بهره‌برداری نرسیده است.

این تأخیر طولانی، گویای ضعف‌های جدی در نظام نظارتی و ناکارآمدی مدیریت شهری کلانشهر اهواز است؛ چرا که طی این سال‌ها، حتی یک فاز از این پروژه بزرگ به نتیجه نرسیده است.

سید محمدجواد رضوی، عضو شورای شهر اهواز، در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم خوزستان اظهار داشت: «قطار شهری اهواز یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی عملکرد شهردار است. اما متأسفانه در دو سال گذشته، این پروژه حتی مدیرعامل مشخصی نداشت. به نظر می‌رسد آقای امینی عزم و اراده لازم برای راه‌اندازی آن را ندارد.»

وی افزود: «شهردار اهواز در مصاحبه‌ای اعلام کرده که قطار شهری از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست و سودآوری ندارد.»

رضوی ادامه داد: «اکنون با ورود قرارگاه خاتم‌الانبیاء و تخصصی که این مجموعه در اجرای پروژه‌های بزرگ دارد، روزنه‌هایی از امید ایجاد شده است.»

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به نیاز فاز اول پروژه به حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان گفت: «تردید دارم آقای امینی حتی بتواند درصد کمی از این مبلغ را تأمین کند. با توجه به عملکرد ضعیف مدیریت شهری، تا سال ۱۴۰۴ یا ۱۴۰۵ نیز شاید بخش اندکی از منابع مورد نیاز تأمین شود. به‌طور کلی، شهردار اهواز توانایی اجرای این پروژه را ندارد.»

غلامرضا شانه‌سازان، دیگر عضو شورای شهر اهواز، نیز در گفت‌وگو با نسیم خوزستان اظهار کرد: «با دریافت ۳۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، روند اجرایی متروی اهواز وارد فاز جدیدی شده و اکنون در حال تبدیل شدن به قرارداد اجرایی است.»

وی ادامه داد: «برای شروع پروژه، مجوز شورا صادر و توسط فرمانداری نیز تأیید شده است. هم‌اکنون اعتبارات اولیه در حساب شهرداری قرار دارد و مانعی برای آغاز عملیات اجرایی وجود ندارد.»

شانه‌سازان همچنین گفت: «فاز اصلی پروژه، با برآورد ۱۶ هزار میلیارد تومانی، نیازمند طی مراحل اداری از سوی هیأت دولت و سازمان برنامه و بودجه است تا این فرآیند به استانداری خوزستان ابلاغ شود.»

وی با اشاره به حضور قرارگاه خاتم در پروژه تأکید کرد: «مدت‌زمان اجرای فازهای اول و دوم طبق قرارداد، ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است. بخش عمده‌ای از تونل‌ها آماده است، اما اقدامات اساسی در زمینه تجهیزات مکانیکی و الکتریکی هنوز انجام نشده است.»

او خاطرنشان کرد: «ما به‌صورت جدی و حیثیتی پیگیر راه‌اندازی مترو بودیم و انتظار داریم که این تلاش‌ها به نتیجه ملموسی منجر شود.»

شانه‌سازان در واکنش به دیدگاه‌هایی مبنی بر عدم سودآوری پروژه گفت: «باید توجه داشت که همه پروژه‌ها لزوماً نباید سودآور باشند. رفاه و رضایت عمومی مردم، بالاترین سطح بهره‌وری در نظام اجرایی کشور محسوب می‌شود.»

به گزارش نسیم خوزستان، طبق نظر کارشناسان شهرداری و دستگاه‌های نظارتی، یکی از دلایل اصلی به نتیجه نرسیدن این پروژه، مشکلات تأمین منابع مالی است. بسیاری از اقدامات پیشین نیز به دلیل فرسودگی، نیازمند بازسازی و دوباره‌کاری هستند. همچنین، بر اساس گفته‌های اعضای شورای شهر و مشاهدات میدانی، شهردار اهواز تاکنون حتی در پرداخت به‌موقع حقوق پرسنل خود نیز موفق نبوده است.
در چنین شرایطی، تداوم مدیریت فعلی شهری، امید به تکمیل پروژه قطار شهری را بیش از پیش کمرنگ می‌کند. وعده‌های رسانه‌ای شهردار اهواز درباره این پروژه نیز، مانند سایر شعارهای مطرح‌شده از جمله ساماندهی ورودی‌های شهر، ایجاد پارک شهربازی، بهسازی آسفالت معابر، توسعه فضای سبز، و تبدیل اهواز به یک کارگاه عمرانی، تاکنون تحقق نیافته‌اند.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1434مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین