بازگشت دوباره توتال به صنعت نفت و گاز ایران

بازگشت دوباره توتال به صنعت نفت و گاز ایران

شرکت توتال که سابقه ای طولانی در صنعت نفت ایران دارد با اعزام نمایندگان ویژه خود به تهران در قالب هیات اقتصادی ۱۴۰ نفره فرانسوی قصد دارد عزم جدی خود برای بازگشت به ایران را اعلام و جای پای محکمی را نسبت به سایر رقبای اروپایی خود کسب کند.
هیات ۱۴۰ نفره ای از نمایندگان بخش های صنعتی و تجاری فرانسه برای گسترش تبادلات و تعاملات اقتصادی با ایران عازم تهران شده اند که در بین آنها حضور نمایندگان شرکت های نفتی این کشور جلب توجه می کند.
نمایندگان دو شرکت نفتی توتال و جی.دی.اف سوئز که در این هیات حضور دارند قرار است، به منظور بررسی راه های توسعه همکاری های نفتی و گازی با مقام های ایرانی دیدار و گفت و گو کنند.
در ماه های اخیر و پس از اتخاذ سیاست تنش زدایی در دولت یازدهم، شرکت نفتی توتال از قصد خود برای از سرگیری همکاری با ایران خبر داده بود.
شرکت نفت و گاز فرانسوی توتال که در سال ۱۹۲۴ تاسیس شده است، جزو شش کمپانی بزرگ نفتی جهان به شمار می رود. این شرکت در تمام حوزه های صنایع نفت و گاز از جمله در زمینه اکتشاف و تولید نفت خام و گاز طبیعی، تولید برق، احداث خطوط لوله، پالایش و بازاریابی نفت خام و گاز طبیعی فعالیت می کند.
علاقه توتال برای بازگشت به صنعت نفت ایران جدی است به طوری که چندی پیش، علی ماجدی معاون امور بین الملل وزارت نفت، اظهار داشت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، شرکت توتال فرانسه، اولین شرکتی بود که به وزارت نفت آمد تا شرایط را برای حضور دوباره در پروژه های صنعت نفت ایران بعد از رفع تحریم ها بررسی کند.
توتال سابقه دیرینه و مثبتی در صنعت نفت وگاز کشورمان دارد. در دهه ۱۳۷۰ این شرکت فرانسوی، قراردادهای بیع متقابل ایران را پذیرفت و پروژه توسعه میدان نفتی سیری در فازهای A و E را اجرا کرد.
همچنین شرکت توتال پس از اعمال تحریم داماتو علیه صنعت نفت ایران با مشارکت شرکت های پتروناس مالزی و گازپروم روسیه قرارداد توسعه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی را امضا کرد. البته نام پتروناس و گازپروم تنها برای کاستن از فشار سیاسی به توتال در این قرارداد جای گرفت.
بررسی عملکرد توتال در سالهای گذشته نشان می دهد که این شرکت به دفعات حاضر به پذیرفتن ریسک ناشی از قانون تحریم داماتو و سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران شده که این امتیاز مثبت، می تواند انگیزه مدیران وزارت نفت برای همکاری با این شرکت را افزایش دهد.
با توجه به سابقه مشارکت توتال در توسعه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی و برنامه وزارت نفت برای توسعه فازهای پارس جنوبی به نظر می رسد در آینده نزدیک پای این شرکت فرانسوی دوباره به پارس جنوبی باز شود.
پیش از این نیز مسوولان شرکت توتال از بازگشت به صنعت نفت ایران استقبال کرده اند به طوری که کریستوف دمارژری، مدیرعامل توتال فرانسه پیشنهادهای جدید ایران را هوس انگیز دانسته است.
وی تصریح کرده است: اگر تحریم های نفتی ایران لغو شود، آماده بازگشت به صنعت نفت و گاز ایران هستیم؛ امروز ممنوعیت هایی وجود دارد و منتظر لغو این موانع در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم.
اگرچه برخی انتقادات نسبت به عملکرد شرکت توتال در انجام مطالعات مخزن و زمین شناسی پارس جنوبی مطرح شده و حتی گفته می شود که قرار است در مراجع ذیصلاح بین المللی از این شرکت شکایت شود، اما به نظر می رسد با توجه به تمایل وزارت نفت برای همکاری با شرکت های بین المللی و سابقه خوب همکاری توتال در دوران تحریم های دهه ۷۰ با ایران، در شرایط فعلی، شکایتی از این شرکت مطرح نشود.
همچنین با توجه به برنامه وزارت نفت برای عقد قراردادهای برد- برد با شرکت های بین المللی نفتی، به نظر می رسد مشکل دیگری با این شرکت وجود نداشته و راه همکاری دوباره توتال با ایران هموار شده است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین