در دفاع از آرمان های انقلاب ؛ شورای نگهبان اصلاح طلب و اصولگرا نمی شناسد

در دفاع از آرمان هاي انقلاب ؛ شوراي نگهبان اصلاح طلب و اصولگرا نمي شناسد

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که از مجموع داوطلبان انتخابات مجلس، صلاحیت حدود ۳۰ درصد در هیات‌های نظارت استانی تأیید نشد.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس، گفت: ۲۴۹ نفر از نمایندگان کنونی مجلس برای انتخابات اسفند نام‌نویسی کردند که با درگذشت نماینده ایرانشهر، این آمار به ۲۴۸ نفر کاهش یافت و در مجموع صلاحیت ۹۰ نفر، یعنی حدود یک‌سوم ثبت‌نام‌کنندگان تأیید نشد.
وی افزود: نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان به فرمانداری‌ها اعلام شده است که به آنان اعلام خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره فرآیند رسیدگی به شکایات و اعتراض احتمالی داوطلبان تأیید صلاحیت نشده، تأکید کرد: همه داوطلبانی که تأیید صلاحیت نشدند، بدانند که طبق قانون نظارت، یک مرحله دیگر در بررسی صلاحیت‌ها باقی مانده است.
کدخدایی افزود: کسانی که احیانا صلاحیت‌شان در مرحله شورای نگهبان تأیید نشد در حالی که قبلا تأیید شد، فرصت ۱۰ روزه دیگری برای دریافت شکایات و رسیدگی مجدد به صلاحیت وجود دارد که اصطلاحاً در مرحله دوم شورای نگهبان بررسی خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که در آن مرحله به‌گونه‌ای پیش رویم که حقی از داوطلبان تضییع نشود.
قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به مراحل مختلف بررسی صلاحیت داوطلبان از هیات‌های اجرایی تا هیات‌های نظارت استانی و نیز در این شورا، گفت: مرحله بررسی‌ها در شورای نگهبان از دیروز آغاز شده است و پس از این هم مرحله ۱۰ روزِ دیگری داریم و در مجموع دو مرحله رسیدگی در شورای نگهبان انجام می‌شود.
کدخدایی همچنین درباره فرجام برگزاری انتخابات الکترونیک از احراز هویت الکترونیکی رأی‌دهندگان به‌طور صد درصدی خبر داد و افزود: در حوزه‌های دیگر، مسئولان شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی تلاش کردند و ما هم آمادگی داشتیم، اما به علت مسائل فنی در حوزه‌های دیگر، الکترونیکی برگزار نمی‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان از آغاز بررسی اعتراضات و شکایات داوطلبان تأیید صلاحیت‌نشده از دیروز تا پنج روز آینده خبر داد.
کدخدایی درباره نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیات‌های نظارت استانی، گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان ابتدا در هیات‌های اجرایی انجام شده که در آن مرحله تعدادی از داوطلبان، تأیید صلاحیت شدند و صلاحیت برخی نیز تأیید نشد.
وی افزود: مرحله دوم، بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت استانی بود که بررسی صلاحیت‌ها باید با مشورت هیات مرکزی نظارت بر انتخابات انجام می‌شد و دیدگاه‌های‌شان را درباره داوطلبان به هیات مرکزی ارائه کنند.
کدخدایی تأکید کرد:‌ چون از دیروز در مرحله دریافت شکایت‌ها و رسیدگی به آن در شورای نگهبان هستیم، فرمانداران باید نتایج بررسی صلاحیت را به‌طور مکتوب به داوطلبان ارائه کنند تا تأیید صلاحیت‌نشدگان بتوانند از مهلت قانون پنج روزه برای ارائه شکایات و اعتراض‌ها که از دیروز آغاز شد، استفاده کنند.
سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که از مجموع داوطلبان انتخابات مجلس، صلاحیت حدود ۳۰ درصد در هیات‌های نظارت استانی تأیید نشد.
کدخدایی افزود: رقم ثبت‌نامی‌ها در این دوره از انتخابات مجلس، ۱۶ هزار و ۳۳ داوطلب بود که تعدادی از آنان در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی انصراف دادند و تعدادی هم در آن مرحله تأیید صلاحیت نشدند.
وی اضافه کرد: تعدادی از داوطلبان هم شکایت نکردند که آنان هم به انصرافی‌ها ملحق می‌شوند؛ اما تعدادی شکایت کردند.
* رد صلاحیت برخی نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌‌طلب مجلس
پیگیری‌ها از رد صلاحیت برخی نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب مجلس فعلی حکایت دارد.
با پایان روند رسیدگی به بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان، کم‌کم اسامی افراد تأیید یا رد صلاحیت شده، منتشر می‌شود.
پیگیری‌ها حکایت از آن دارد میان نمایندگان فعلی مجلس، افراد سرشناسی نظیر محمدرضا تابش نماینده اردکان، بهروز نعمتی نماینده تهران، غلامرضا کاتب نماینده گرمسار، نقوی‌حسینی نماینده ورامین، حمیده‌ زرآبادی نماینده قزوین و آبیک و نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه از جمله نمایندگان فعلی مجلس هستند که صلاحیت آنها برای کاندیداتوری مجدد در انتخابات مجلس شورای اسلامی رد شده است و این نشان می دهد شورای نگهبان در دفاع از آرمان های انقلاب اصولگرا و اصلاح طلب نمی شناسد.

درباره نویسنده

7477مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین