انفجار آمار کرونا در خوزستان ؛ خوش‌خیالی مسئولان کرونا را افسارگسیخته کرد

انفجار آمار كرونا در خوزستان ؛ خوش‌خیالی مسئولان كرونا را افسارگسيخته كرد

طی روزهای اخیر روند ابتلا به کرونا در خوزستان افزایش یافت و انفجار آمار، مردم را نگران و بار سنگینی را بر دوش کادر بهداشت و درمان قرار داده است.
بی‌توجهی برخی از مردم خوزستان از یک سو و خوش‌خیالی و خوش‌بینی بیش از حد مسئولان نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و هشدارهای کرونایی و بی توجهی به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند از سوی دیگر منجر به انفجار بمب آمار ابتلای کرونا در این استان بود؛ ایندر حالی است که «کلان‌شهر اهواز» به عنوان پرچم‌دار این آمار طی چند روز اخیر بیشترین تعداد مبتلا را به خود اختصاص داده است تا جایی که نزدیک به نیمی از آمار ابتلای خوزستان مربوط به این شهر است.
هرچقدر مسئولان بر ماندن مردم در خانه‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید می‌کردند به همان اندازه مردم هم گوشی برای شنیدن توصیه‌ها نداشته‌اند و ساز خود را می‌زنند.
سرانجام آن‌قدر آش کرونا در خوزستان شور شد که این استان با وجود اینکه زمانی جزو پنج استان برتر در کشور در زمینه آمار افزایشی کرونا هم نبود، اکنون کارش به جایی رسید که ۱۲ درصد آمار ابتلای افراد به کرونا در کشور را به خود اختصاص داد و آژیر وضعیت قرمز آن به صدا در آمده است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در حال حاضر تاب‌آوری سیستم بهداشت و درمان خوب است یعنی خدمات‌رسانی‌ها به بیماران کرونایی در سطح مطلوب و با وجود افزایش تعداد بیماران اما خللی در این زمینه ایجاد نشده است.
وی عنوان می‌کند: وقتی انفجار آمار در کشورهای ایتالیا و اسپانیا صورت گرفت، تعداد بیماران قابل پذیریش نیز به تبع کاهش و از پذیرش بیماران بالای ۶۰ سال خودداری کردند؛ در خوزستان هنوز به آن میزان نرسیده‌ایم ولی مردم باید بیشتر از هر زمان دیگری هوشیار و دغدغه رعایت مسائل بهداشتی را داشته باشند.
احسان پور با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد از ظرفیت شبکه بهداشت و درمان فعال شده است ولی افزایش آمار به طور قطع آسیب‌هایی را نیز به دنبال دارد، خبر می‌دهد: آمار مراجعه بیمارستانی در گذشته، ۷۰ نفر در روز بوده است ولی در حال حاضر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در روز (افرادی که از قبل تحت درمان هستند و همچنین افراد جدیدی که پذیرش می‌شوند) افزایش پیدا کرده است؛ با این حال به دلیل تجارب کسب شده طی ماه‌های اخیر آمادگی خوبی را در برخورد با بیماری داریم و خدمات خوبی نیز به بیماران ارائه می‌شود.
وی با اشاره به تجارب خوب کسب شده برای مقابله با بیماری کرونا، اضافه می‌کند: از ۲۲ فروردین امسال پیش‌بینی این افزایش آمار انجام شد و برای همین رعایت فاصله‌گذاری هوشمند بیش از گذشته مورد تأکید قرار گرفت؛ در مقابل آمادگی لازم در شبکه بهداشت و درمان ایجاد شد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اعلام جواب تست‌های آزمایش کووید ۱۹ در کمترین زمان ممکن، بیان می‌کند: چون پیش‌بینی افزایش مراجعه‌کنندگان را داشتیم، آزمایشگاه‌های رفرانس را با هزینه‌های مالی و نیروی انسانی بالا راه‌اندازی کردیم؛ بنابراین در فاز دوم مقابله با بیماری شناسایی افراد با علائم خفیف و یا آنهایی که با بیماران ارتباط داشتند را شاهد هستیم.
احسان پور با اشاره به کمک تأمین اجتماعی برای افزایش ظرفیت‌های شبکه بهداشت و درمانی می‌گوید: تأمین اجتماعی با در اختیار قرار دادن پرسنل و فضای درمان خود کمک شایانی را در زمینه خدمات‌رسانی به بیماران داشت.
* پذیرش کرونایی ها در بیمارستان طالقانی
وی می‌افزاید: هرچند از لحاظ درمانی مشکلی احساس نمی‌کنیم ولی نگران مردم هستیم چون اندازه گسترش بیماری قابل پیش‌بینی نیست؛ با این وجود بیماران بدون علائم را زودتر شناسایی و به سراغ خانواده افراد بیمار می‌رویم تا کنترل بیماری را داشته باشیم.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه همه تلاش‌ها به کار گرفته شده است تا شاهد انفجار بیماری نباشیم، عنوان می‌کند: با ورود به فاز دوم حمله به این بیماری پیش‌بینی شناسایی بیماران بیشتر و فراهم شدن افزایش توان نمونه‌گیری در آزمایشگاه‌ها را داشتیم.
احسان پور با تأکید بر اینکه عنان بیماری نباید از دست برود، یادآور می‌شود: نتایج کارشناسی به صورت روزانه و حتی دو بار در روز به تصمیم سازان استانی ارائه می‌شود تا شورای تأمین اقدامات بعدی را انجام دهد.
وی با اشاره به تکمیل ظرفیت پذیرش بیمارستان رازی، خبر می‌دهد: پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان طالقانی از هفت تا ۱۰ روز گذشته آغاز شده است.
* در حال تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان طالقانی
علوی با اشاره به اینکه اهواز مانند لاله‌زار سابق شده است و برخی افراد مشغول طی مسیر از مغازه و خیابان‌ها به پاساژها هستند، اضافه می‌کند: این عوامل باعث انتقال بیماری می‌شود و بخش اعظم افزایش شیوع به رعایت نکردن به توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری بر می‌گردد؛ شاید بیمارستان‌ها با پیش‌بینی‌های قبلی ظرفیت داشته باشند ولی اگر باز هم شاهد افزایش ابتلاء باشیم آن وقت اوضاع بدی برای مردم پیش می‌آید.
وی از تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان طالقانی خبر می‌دهد و می‌گوید: مقرر شده است تا در صورت نیاز در بیمارستان‌های میلاد، امیرالمؤمنین و سینا هم بیمار پذیرش شود اما ظرفیت بیمارستان‌ها محدود است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به آسیب دیدن مردم از این افزایش آمار مبتلایان تأکید می‌کند: مردم باید ضمن احترام به فاصله‌گذاری اجتماعی، آداب سرفه را رعایت کرده و ترشحات تنفسی را به صورت بهداشتی دفع کنند؛ همچنین به طور حتم از ماسک استفاده کرده و شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون را فراموش نکنند.
علوی در پایان می‌گوید: مردم باید هر ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت یک بار دستان خود را بشویند و در مواقعی که آب و صابون در دسترس آنها نیست می‌توانند از مواد ضدعفونی‌کننده با پایه الکل استفاده کنند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین