گزارش روزنامه نسیم خوزستان از وضعیت اسفناک پایتخت دفاع مقدس ؛ ورودی های کلانشهر اهواز فاجعه است

گزارش روزنامه نسيم خوزستان از وضعيت اسفناك پایتخت دفاع مقدس ؛ ورودي هاي كلانشهر اهواز فاجعه است

وضعیت ورودی های اهواز به عنوان پایتخت دفاع مقدس و کلانشهر زیبنده نیست و حتی ورودی های شهرهای کوچک دیگر در خوزستان وضعیت ورودی های اهواز را ندارند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، یکی از راه های مهم و تاثیرگذار در معرفی شهر و مدیریت شهری بحث ورودی ها است که می توان با استفاده از آن مسافران، گردشگران و سرمایه گزاران زیادی را جذب کرد.

همه ی ورودی های اهواز از اهمیت بالایی برخوردار هستند و نیاز به رسیدگی جدی دارند، ورودی جاده اهواز- اندیمشک که یکی از شاهراه های استان خوزستان به سمت غرب و استان های شمالی کشور، ورودی جاده اهواز- ماهشهر که شاهراه اهواز به بنادر استان خوزستان است.

یکی دیگر از ورودی های مهم و استراتیژیک اهواز از سمت شهرستان باوی است که در مبادی ورودی شهر از این نقطه و مخصوصا در محدوده زرگان، نمای بسیار زشت و اسفناکی را به وجود آورده است.

متاسفانه وقتی از سمت منطقه زرگان وارد کلانشهر اهواز می شوید، با حجم زیادی از فروشندگان دام، ذبح و قصابی گوسفندان، گاو و مرغ و دستفروشانی که خیابان اصلی را تصاحب کرده اند مواجه می شوید که دیدن این صحنه های اسفناک در هیچ شهری در ایران قابل مشاهده نیست و به دلیل بی خیالی برخی مسئولان، مردم و خود مدیران نیز به دیدن این منظره عادت کرده اند و تا امروز شکایت مردم نیز کار به جایی نبرده است.

ادامه این وضعیت پیام آور سوء مدیریت مدیران شهری و عدم رعایت قانون و حقوق شهروندی از سوی افرادی است که اقدامات آن‌ها سلامت مردم و سیمای شهر را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وضعیت ورودی های اهواز به عنوان پایتخت دفاع مقدس و کلانشهر زیبنده نیست

سیاوش محمودی در گفت وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان با بیان اینکه مطالبه جدی شورای ششم از شهردار بحث ورودی ها است، اظهار داشت: زمانی که از ورودی های مسجدسلیمان، شوشتر، حمیدیه، زرگان و ماهشهر وارد اهواز شویم شاهد نابه سامانی ورودی ها هستیم.

وی افزود: ورودی شمال سمت زرگان مشکل دستفروشان را داریم که مشکل‌ساز هستند و شهرداری به تنهایی نمی تواند این مشکل را حل کند، دستگاه های دیگر در این زمینه باید همکاری کنند.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: در دوره قبل شورا شهر طراحی هایی برای ورودی ها صورت گرفته که ممکن است جهت احداث از این طراحی ها استفاده شود و برخی از ورودی ها از جمله ورودی سمت زرگان نیاز به ساماندهی دارند و ابتدا باید برای دستفروشان قطعه زمینی محیا شود.

وی با بیان اینکه مسئولان استانی نیز بر زیباسازی ورودی ها تاکید دارند، ادامه داد: وضعیت ورودی های اهواز به عنوان پایتخت دفاع مقدس و کلانشهر زیبنده نیست و حتی ورودی های شهرهای کوچک دیگر در خوزستان وضعیت ورودی های اهواز را ندارند.

محمودی با بیان اینکه قرار است شهرداری مدیر توانمند جهت پروژه ورودی ها معرفی کند تا به صورت تام الختیار کار را آغاز کند، عنوان کرد: احداث و بازسازی ورودی ها نیاز به اعتبار، هم افزایی و کمک دستگاه های مختلف دارد و شهرداری به تنهایی توان انجام این کار را ندارد.

ورودی شهر باید نماد هویت شهر باشد

محمد مهدی مطیعی در گفت و گو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: ورودی ها می توانند نماد یک شهر باشند. هر فردی که بخواهد از هر دروازه ای وارد شهر شود باید هویت شهر و شهروندان نمایش داده شود.

وی افزود: یکی از اولویت هایی که شورای ششم نسبت به ساخت وساز و فعالیت های عمرانی در شهر مدنظر دارد، موضوع اصلاح ورودی ها و زیباسازی آنها می باشد.
عضو شورای شهر با بیان اینکه روش های مورد نظر جهت اصلاح ورودی ها درحال رایزنی هستند، عنوان کرد: یکی از راهکارهای مدنظر، مسئولیت اجتماعی که بر دوش شرکت های بزرگ صنعتی است که در مصوبات شهر وجود دارد. مجموعه های بزرگ صنعتی براساس طراحی های صورت گرفته و مورد تایید شهرداری را در جهت ساخت، اصلاح یا احیا ورودی ها، به کار می گیرند.

وی استفاده از سرمایه گذار را یکی دیگر از راهکارها خواند و توضیح داد: سرمایه گذار بخش خصوصی نسبت به تعهدی که به شهر و شهرداری پیدا می کند و براساس طراحی های داده شده، اصلاح ورودی ها را انجام می دهد.

مطیعی در پایان اظهار داشت: راهکار سوم به دلیل شرایط اقتصادی سخت است و در این راهکار شهرداری، طراحی و احداث را برعهده دارد؛ شورای ششم به طور جدی بحث ورودی ها را در دستور کار دارد.

اهواز باید به عنوان نماد دفاع مقدس معرفی شود

حسین یکی از شهروندان اهوازی در گفت و گو با نسیم خوزستان گفت: متاسفانه ورودی های شهر اهواز جلوه خوبی ندارد و ساماندهی نشده است. در بلوارهای ورودی که باید طوری باشد که بتوان نمادی از خود شهر باشد وجود ندارد.

وی افزود: اهواز قدمگاه بیشتر شهدای دفاع مقدس از سراسر کشور است ولی متاسفانه نماد یا المانی که این موضوع را در ذهن میهمانان این شهر بگنجاند وجود ندارد البته بعد از چند دهه که از دفاع مقدس گذشت چند سال پیش تمثال شهدای شاخص دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم در ورودی های شهر توسط شهرداری نصب شد که کار خوبی بود ولی کافی نیست.
اهواز باید به عنوان نماد دفاع مقدس معرفی شود تا حماسه آفرینی های مردم ایران در این منطقه فراموش نشود.

ورودی‌های کلانشهر اهواز هیچ سنخیتی با هویت، فرهنگ، آداب و رسوم اهواز ندارند

خانم شریفی یکی دیگر از شهروندان درباره وضعیت ورودی ها بیان کرد: اهواز مرکز استان زرخیز خوزستان است، استانی که به ثروت و نغمت معروف است اما نه تنها مردم این استان از این همه ثروت بهره‌ای نبرده‌اند بلکه فضای شهری نیز بویی از این غنائم نبرده است.
وی ادامه داد: اهواز یکی بزرگترین میادین نفتی جهان، شرکت‌های فولاد، حفاری و نی‌شکر را دارد با این حال وقتی به این کلانشهر وارد می‌شویم گویی به شهری فقیر و بی‌چیز وارد شده‌ایم.
این شهروند با بیان اینکه ورودی‌های هر شهری می‌توانند نماد آن شهر باشد، تصریح کرد: ورودی‌های کلانشهر اهواز هیچ سنخیتی با هویت، فرهنگ، آداب، رسوم و … اهواز ندارند. ورودی‌های بی‌روح و بی‌معنی فعلی در خور اهواز نیستند بنابراین مسئولان امر برای ساخت ورودی‌های مبتنی با ویژگی‌های بی‌نظیر اهواز اقدام کنند.

ورودی های اهواز فاجعه است
یک متخصص شهرسازی در گفت وگو با روزنامه نسیم خوزستان با اشاره به محور های مسجدسلیمان، امیدیه، شوش، دزفول، شهرستان کارون، سراه خرمشهر و سوسنگرد، اظهار داشت: هر فردی که سواد خواندن و نوشتن هم ندارد، متوجه می شود که در این چندین سال هیچ تغییراتی در حوزه ورودی های شهر اهواز صورت نگرفته است.
سید شریف علوی افزود: ما اگر به ورودی‌های شهرهای بزرگ و قدیمی مانند شیراز نگاه کنیم، شیراز را با عنوان دوازه قرآن می شناسند و نماد ورودی آن تاکنون باقی مانده اما در اهواز متاسفانه کار نشده است.

دکتر علوی با اشاره به عدم اجرای طرح ورودی محور شوش، گفت: چند سال قبل طرح ورودی محور شوش مشخص شد اما متاسفانه نه سر در شهر و نه ورودی شهر اجرا شد و اکنون ورودی ها به یک معضل بزرگ تبدیل شدند. ما اگر بخواهیم هویت شهر خودمان که از نظر معماری، فرهنگی و حتی بحث جنگ تحمیلی و تشیع استان خوزستان به ویژه اهواز معرفی کنیم، می توان اقدامات زیادی در این زمینه انجام داد، اما متاسفانه به محوطه سازی ورودی ها توجه نشده است.

وی درباره محور مسجدسلیمان تصریح کرد: وضعیت محور ورودی مسجدسلیمان فاجعه بود و اکنون فاجعه بار تر شده است. متاسفانه به دلیل فروش دام و وجود دستفروشان، مسافری که وارد اهواز می‌شود، فکر می کند که اهواز، شهر بی صاحب است و ناهنجاری های زیاد در آن وجود دارد.

علوی ادامه داد: شهرهای اطراف مانند شهر ویس و شیبان، از نظر محوطه سازی و ورودی بسیار بهتر و جلوتر از کلانشهر اهواز کار می کنند؛ ورود به اهواز همانند ورود به یک روستا است البته روستاها به این میزان هرج و مرج ندارند.

رسیدگی به ورودی ها باید اولویت برنامه های شورا و شهرداری باشد
عبداللهی شهردار سابق شیبان در مصاحبه با روزنامه نسیم خوزستان اظهار داشت: رسیدگی و توجه به ورودی های کلانشهر اهواز باید جز اولویت های برنامه های شورای شهر و شهرداری باشد.
وی افزود: زیبا سازی ورودی ها نیاز واضح و روشنی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، موضوع ساماندهی ورودی های کلانشهر اهواز به عنوان یک مطالبه عمومی از مسئولان شهری و استانی محسوب می شود و زیبنده خوزستان نیست ورودی های مرکز استانس از ورودی های روستاهای استان های فقیر هم کمتر باشد. انتظار می رود همه مسئولان در این خصوص اقدام عاجلی انجام دهند تا مسافران و گردشگرانی که برای نوروز وارد مرکز استان می شوند با صحنه های دلخراش و تاسفبار فعلی روبرو نشوند.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1222مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین