به مناسبت روز سینما ؛ آخرین وضعیت سینماهای خوزستان

به مناسبت روز سینما ؛ آخرين وضعیت سینماهای خوزستان

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، قدمت سینما در خوزستان به سال‌های بسیار دور که انگلیسی‌ها برای کار در شرکت‌های نفتی بهشهرستان‌های آبادان و مسجدسلیمان آمدند بر می‌گردد. آن‌ها برای تفریح و سرگرمی پرده نقره‌ای را انتخاب کردند، با حضورانگلیسی‌ها در خوزستان کم کم سالن‌های سینما سراسر استان را فرا گرفت تا جایی که می‌شود گفت این استان پهناور به دروازه ورودیفیلم‌های سینمایی به کشور تبدیل شد.

پیش از انقلاب و تا سال ۵۶ چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی (شرکت‌های صنعتی و نفتی) ۴۵ سالن سینمایی مسقف وتابستانی (بدون سقف) در سطح استان خوزستان وجود داشت.

شهرستان آبادان با داشتن ۲۵ سینما بیشترین سهم در میان سینماهای استان را از آن خود کرده بود که ۱۴ سینمای آن به صورت دولتیاداره می شد.

در گذشته نیز شهرستان‌های اهواز و خرمشهر به ترتیب دارای ۹ و پنج سینما به غیر از سینماهای شرکتی و خصوصی بودند. همچنینشهرهای دزفول، مسجدسلیمان، اندیمشک و بهبهان نیز هر کدام دارای ۲ سالن و شهرهای رامهرمز، شوشتر و سوسنگرد هر کدام با یکسینما در حوزه هنر هفتم فعالیت می کردند.

با آمدن تلویزیون و گسترش سریع آن مردم دیگر کمتر رغبت رفتن به سینما را داشتند و جعبه جادویی اینچنین جای پرده نقره‌ای را گرفت.

تلویزیون مردم را در خانه نشاند و سینماها اینگونه از رونق افتادند.

با آغاز جنگ تحمیلی نیز آسیب‌های جدی و فراوانی به سینماهای استان وارد شد و‌ یکی از این آسیب ها آن بود که مردم دیگر حال وحوصله‌ای برای تماشای فیلم در سینماها را نداشتند، چراکه درگیر هشت سال جنگ تحمیلی شدند.

پس از اتمام هشت سال جنگ نیز مردم به جای سینما با خرابه‌های آن‌ها مواجه شدند.

پس از جنگ نیز به وضوح قابل مشاهده بود که ۹۰ تا ۱۰۰ درصد سینماهای آبادان و خرمشهر و بعضا دیگر سینماهای سطح استان کهدر واقع از ستون‌های اصلی و مهم سینمای کشور محسوب می‌شدند تخریب و یا نابود شدند.

در حال حاضر نیز سینماهای فعال و مدرن و با تجهیزات به روز در سطح استان خوزستان وجود دارد که فیلم‌های متفاوت را برایمخاطبان خود به نمایش می‌گذارند اما تنها بهروز بودن فیلم‌ها کافی نیست.

*خوزستان جزو استان‌های پرمخاطب، مهم و برتر در حوزه سینمایی کشور است

سید امین سپهریان، با تبریک فرارسیدن روز سینما، گفت: حدود ۲۲ سینما در سطح استان خوزستان فعال هستند و سه سینمای دیگرنیز توسط بخش خصوصی بزودی افتتاح خواهند شد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، افزود: برخی از این سینماها دارای ۲ الی ۳ سالن نمایش فیلمهستند که به صورت مستمر فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه خوزستان جزو ۷ استان برتر در حوزه سینما داری است، تصریح کرد: امسال با پیگیری و رایزنی‌های صورت گرفتهخوشبختانه به ظرفیت سالن‌های سینماهای استان خوزستان افزوده شده است‌.

سپهریان، گفت: به صورت سالانه از سینماهایی که در بحث تجهیزات دچار مشکلاتی هستند از طریق موسسه سینما شهری وزارتفرهنگ و ارشاد پس از بررسی حمایت‌هایی صورت می گیرد.

وی از اکران فیلم توسط سینماهای سیار در سطح شهرهای فاقد سینما در استان خوزستان خبر داد و بیان کرد: در برخی از شهرهامانند لالی، بستان وکه فاقد سینما هستند فیلم‌های بروز پخش می شود و هدفمان این است که بتوانیم تمام شهرهای استان را درزمینه سینمایی و پخش فیلم‌های روز پوشش دهیم.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، اضافه کرد: این ظرفیت در سینماهای استان خوزستان وجود داردکه همزمان با پایتخت و دیگر استان‌های پر مخاطب سینما، می تواند فیلم های جشنواره‌ها از جمله جشنواره‌های فیلم فجر، سینمایمستند، فیلم کوتاه تهران ورا اکران کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با پشتکار و همت و تلاش همه دست اندرکاران تمامی جشنواره های حوزه سینما در سطح استان خوزستان باکیفیت بسیار عالی برگزار می‌شود.

سپهریان، اکران فیلم‌های جشنواره‌های مختلف در سینماهای استان را جزو مطالبات بحق مردم خوزستان عنوان کرد و ابراز داشت: مردمخوب و خونگرم خوزستان از ما انتظار دارند همزمان با سراسر کشور این جشنواره‌ها را در سطح استان برگزار کنیم و این اقدام تاکنون موجب رضایتمندی انها قرار گرفته است.

وی به حمایت از سینما خلیج فارس اهواز اشاره کرد و بیان داشت: این سینما توسط بخش خصوصی راه اندازی می شود که دو طبقه ودارای ۴ سالن اکران فیلم است، اکنون نیز این سینما در حال تعمیر است که حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به سازنده قولمساعد برای کمک به تجهیز سیستم‌های مورد نیاز را داده‌ایم.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، کیفیت خوب اکران فیلم‌ها را عامل پر مخاطب بودن سینماهابرشمرد و خاطر نشان کرد: ذائقه مردم نشان داده که بیشتر بدنبال فیلم‌هایی با ژانر کمدی، اجتماعی، خانوادگی، طنز وهستند و اگراز این قبیل فیلم‌ها در سینماها اکران شود قطعا با استقبال بسیار زیاد و‌ خوب مردم مواجه خواهند شد.

وی خطاب به تهیه‌کنندگان، کارگردانان و فیلم‌سازان کشور، گفت: اگر در راستای ذائقه و نیاز مردم فیلم ساخته شود قطعا استقبال ازآنها در سینماها بسیار بهتر می شود.

*حرف‌های جالب و شنیدنی یک مستندساز، نویسنده و کارگردان سینما در دهه ۹۰ درباره وضعیت سینماهای خوزستان

«محمود رحمانی» با بیان اینکه امکانات سینماهای خوزستان خوب است اما نواقصی دارند، اظهار کرد: سینماهای ما در حالبازسازی هستند اما در هر صورت ماشینی که عمر خود را کرده دیگر به درد نمی خورد.

این کارگردان، نویسنده و مستندساز فیلم‌های کوتاه کشور، گفت: عمر تمام سینماهای ما به ۴۰ یا ۵۰ سال پیش برمیگردد که امکانات،معماری و ساختار آن‌ها برای آن جمعیت و مردم آن زمان تهیه شده است. خیلی از این سینماهای خوزستان پس از جنگ تحمیلی و بهدلیل فرسودگی و قدمت تخریب شده‌اند و تعداد کمی از آن‌ها با همت اساتید سینما در خوزستان برپا مانده‌اند و در حال فعالیت هستند.

وی افزود: ما نیاز به سینماهای دایوینگ داریم. در کشور ما هر سال بیش از ۹۰ فیلم سینمایی تولید می شود که بهخاطر کمبود سینماهمه آن‌ها اکران نمی شوند. ما برخلاف اروپا سالن‌های بزرگ و عریض داریم و لذا باید سالن‌های کوچک ۱۰۰ یا ۱۵۰ نفره بسازیم و بهجای داشتن سالن‌های کم با جمعیت زیاد سالن‌های زیاد با جمعیت کم داشته باشیم.

وی بیان کرد: کشور ما در بحث حضور در سینما و دیدن فیلم رکوردهای خاصی دارد اما به اندازه‌ای که به فوتبال اهمیت داده می شودبه سینما اهمیت داده نمی شود.

رحمانی ادامه داد: از نظر اکران فیلم‌ها در خوزستان تقریبا فاصله‌ای میان ما و پایتخت وجود ندارد و فیلم‌ها بهروز اکران می‌شوند وخوزستانی ها با توجه به پیشینه و دیرینه آن‌ها در دیدن فیلم و رفتن به سینما بیشتر فیلم‌های ژانر اجتماعی و خانوادگی را می پسندند.

وی ادامه داد: فیلم‌ بین‌های ما به سه دسته تقسیم می شوند و در کل مخاطبان سینماها در ایران همین سه دسته هستند؛ دسته اولمخاطب عام به معنای عموم است که بر اساس تبلیغات، نوع فیلم و علاقه‌مندی های شخصی فیلم می بینند که در دوره‌ای به سینما میروند و در دوره دیگر نمی روند.

او ادامه داد: دسته دیگر مخاطبان خاص هستند که این مخاطب فیلم‌اش را خودش انتخاب می‌کند که بیشتر آن‌ها دگراندیشان و متفکرانهستند.

رحمانی گفت: دسته سوم مخاطبان حرفه‌ای هستند که سینما آن‌ها را از دست داده است. این‌ها شیفته سینما و فیلم‌بین حرفه‌ای هستندکه اگر سینما به این نوع مخاطبان فیلم نرساند به دی وی دی‌ها رجوع می کنند. مخاطب حرفه‌ای یک فیلم‌بین حرفه‌ای نیز هست.

او افزود: هر سه دسته این مخاطبان در خوزستان وجود دارند اما بیشتر مخاطبان سینماها در خوزستان مخاطبان حرفه‌ای هستند.

امروز نیز به مناسبت روز سینما در سینماهای سطحی استان خوزستان پای صحبت مخاطبین سینماها هم نشستم.

یکی از مخاطبان، که به گفته خودش ماهی یک تا ۲ بار به سینما می آید، گفت: فیلم‌های معناگرا را بیشتر می پسندم و برای سرگرمی وشاد شدن فیلم‌های طنز خوب را می بینیم.

وی افزود: فیلم‌های طنز ما مدتی است عامیانه شده‌اند یا طنز به منظور خنده هستند و رکود بالایی دارند. در فیلم‌های طنز افت کردهبودیم اما در چند سال اخیر سینمای طنز ما بهتر شده است.

مخاطبی دیگر نیز که خود را از فیلم‌بین‌های حرفه‌ای معرفی‌ کرد، بیان کرد: فیلم‌های سینماهای ما خوب و به روز هستند اما به علت تراکمفیلم‌ها گاها سینماها نمی تواند همه فیلم‌ها را به روز پخش کنند.

او در مورد وضعیت سینماها اظهار کرد: سینماهای ما تقریبا از نظر امکانات خوب هستند اما در بعضی از سینماها مثلا در شهر اهوازکیفیت صدای فیلم اصلا خوب نیست.

مخاطب دیگری هم گفت: من بیشتر برای سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت یا برای خندیدن به سینماها می آیم چون سینماها با اکرانفیلم های طنز بهتر می توانند حال ما را خوب کنند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین