نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با روزنامه نسیم خوزستان : حوزه فرهنگ و هنر بازیچه جریان‌های سیاسی شده است

نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با روزنامه نسیم خوزستان :  حوزه فرهنگ و هنر بازیچه جریان‌های سیاسی شده است

نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: حضور برخی مدیران فرهنگی نالایق و سیاسی موجب افزایش سیر مهاجرت هنرمندان از خوزستان شده است.

مصطفی بوعذار، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان درباره چالش‌های حوزه فرهنگ و‌هنر اظهار داشت: در حوزه فرهنگ و هنر با یک سری چالش‌ها و بحران‌ها روبه‌رو هستیم که می‌توانند صدمه‌های جبران ناپذیری بر پیکر هنر و فرهنگ خوزستان وارد کنند.
وی عدم داشتن برنامه‌ریزی مشخص جهت تربیت هنرمند را یکی از چالش‌ها حوزه فرهنگ و هنر دانست و افزود: در سال‌های آتی فقدان وجود نیروهای کارآمد فرهنگی و هنری بیشتر احساس می‌شود.

منتقد حوزه فرهنگ و هنر خوزستان گفت: مدیران فرهنگی نالایق بسیاری در استان داریم که درک صحیحی از فضای فرهنگ و هنر خوزستان ندارند و گاهاً بازیچه جریان‌های سیاسی شده و می‌شوند و این اتفاق لطمه بزرگی به فرهنگ و هنر خوزستان است.

بوعذار ادامه داد: زمانی که مدیری برنامه مدون، مشخص و چشم‌انداز کاری برای خود و مجموعه فرهنگی ندارد، نمی‌تواند موفق عمل کند و شاهد اتفاقات خوب در عرصه هنر باشیم.

وی عنوان کرد: مدیری که آشنایی کافی با تمدن تاریخ استان خوزستان ندارد، نمی‌تواند در اجرای برنامه‌های اثربخش و تاثیر گذار برنامه ریزی صحیحی داشته باشد. متاسفانه برخی مدیران به کارهای دسته پایین و سطحی گرایش پیدا می‌کنند و تداعی کارهای نمایشی شده که به موجب آن استان خوزستان از اتفاقات بزرگ ملی و بین‌المللی و حضور چهره‌های برتر فرهنگ و هنر کشور محروم باشد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه توضیح داد: هم‌افزایی و هم‌گرایی میان مدیران استان شبه شوخی است و حتی دستگاه‌های متمول و برخوردار رویدادهای فرهنگی و هنری را به شیوه خود تعریف می‌کنند و در این میان خروجی مهم نیست و گزارش ارقام برای مدیران به عنوان اصل تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر اعتقاد به تاثیرگذاری فرهنگ و هنر وجود داشته باشد هنرمندان نباید مورد کم لطفی و بی‌مهری قرار گیرند، ادامه داد: یکی از چالش های مهم حوزه فرهنگ و هنر، مهاجرت هنرمندان به دلیل کم‌کاری و حضور مدیران نالایق است؛ عدم بهره‌گیری از هنرمندان مجرب موجب افزایش سیر مهاجرت این افراد شده است.

فرهنگ و هنر خوزستان وضعیت مطلوبی ندارد

بوعذار تصریح کرد: وضعیت فرهنگ و هنر خوزستان به شکلی شده که از کنگره‌های بزرگ و اجرای آثار بین‌المللی، جشنواره‌های معتبر و حضور چهره‌های شناخته شده، در دهه های اخیر به سمت دورهمی‌های شش نفره تا ده نفره روی آوردیم. این دورهمی ها را به عنوان نشست‌های فرهنگی و رویداد هنری تلقی می‌کنیم.

وی بیان کرد: این بضاعت حوزه فرهنگ و هنر خوزستان نیست. همانطور که سفره معیشتی مردم کوچک شده سفره فرهنگ و هنر خوزستان نیز کوچک شده و وضعیت مطلوبی ندارد.

نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: استعدادهای برتر و درخشان حوزه فرهنگ و هنر در عین گمنامی کارهای بزرگ تهیه و تولید می‌کنند اینها سربازان بی مزد و مواجب حوزه فرهنگ و هنر هستند. این حرکت گروه‌های فرهنگی و هنرمندان حاصل تلاش فردی نه سازمان یافته می‌باشد چرا که سازمان‌های فرهنگی برنامه‌ منسجمی برای تولید آثار فاخر ندارند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه هنر در چند سال اخیر از ریل هنر انقلابی خارج شده و به کارهای گزارشی بسنده کرده است، افزود: برخی ارگان های فرهنگی نیز جولانگاه جریان‌های سیاسی ناسالم است.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، بوعذار در پایان گفت: انتظار داریم منطقه آزاد اروند به یک بازوی فرهنگی تبدیل شود و امیدبخش رویدادهای فرهنگی باشد. همچنین بنیاد حفظ آثار، بسیج هنرمندان، مجموعه دانشگاهی، سازمان تبلیغات و صدا و سیما به یک همگرایی نسبی دست پیدا کنند تا هر کدام برای حوزه فرهنگ و هنر خوزستان نسخه نپیچند.

درباره نویسنده

1223مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین