تدابیر ستاد بحران برای تامین آب کشت تابستانه امسال

تدابیر ستاد بحران برای تامین آب کشت تابستانه امسال

مدیرکل ستاد بحران استانداری خوزستان با اشاره به اعلام برنامه کشت تابستانه گفت: درست است که زمان اعلام این برنامه به تاخیر افتاده اما بین استانداری و وزارت نیرو صحبت‌هایی شده که میزان آب مورد نیاز کشت در حوضه‌های زهره و کرخه را از سدهای بالادست رهاسازی کنیم و وزیر نیز در این زمینه قول مساعد داده است.
هاشم بالدی اظهار کرد:​ در حوضه​های کارون و دز مشکلی برای تامین آب نداریم اما برای رسیدن آب به پایین دست لازم است آبیاری در بخش کشاورزی را مدیریت و مصرف آب را بهینه کنیم زیرا می‌خواهیم آب را از این حوضه‌ها به حوضه‌های دیگر استان انتقال بدهیم. وی افزود: در حوضه​های آبی مارون، کرخه و زهره به دلیل کاهش آورد این رودخانه‌ها با محدودیت کشت مواجه هستیم. در مارون نیز به احتمال زیاد کشتی صورت نگیرد اما برنامه داریم برای رودخانه زهره از سد کوثر و برای کرخه از سد سیمره آب را رهاسازی کنیم.
بالدی تصریح کرد: رهاسازی آب برای حوضه​های زهره و کرخه به این معنا نیست که تمام اراضی کشاورزی این حوضه کشت شود بلکه کشت در این حوضه‌ها با محدودیت انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: تاکنون برای تحقق قول وزیر نیرو پیگیری زیادی کرده‌ایم اما هنوز دستورالعملی به ما ابلاغ نشده است تا برنامه کشت را اعلام کنیم. البته به دلیل تاخیر زیاد در زمان کشت در این هفته جلسه کشت تابستانه با حضور سازمان‌های مربوطه را برگزار می‌کنیم که در این جلسه سازمان آب و برق استان گزارش نهایی رهاسازی آب را اعلام می‌کند و بر اساس آن برنامه کشت تابستانه اعلام خواهد شد.
بالدی خاطرنشان کرد:​ از آنجایی که شرایط رودخانه کرخه خیلی بحرانی است علاوه بر رهاسازی آب از سد سیمره در بالادست، درصدد هستیم مقداری آب را از دز به این حوضه انتقال دهیم.
مدیرکل ستاد بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: کشاورزان ما باید بدانند که در شرایط خشکسالی هستیم و باید در مصرف آب صرفه جویی کنند و در این راستا استفاده از روش های نوین آبیاری جهت کاهش هدررفت آب ضروری است.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین