رئیس سازمان جهاد کشاورزی خبرداد: سقط جنین دام‌ها در خوزستان به علت نبود آب

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خبرداد: سقط جنین دام‌ها در خوزستان به علت نبود آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از افزایش سقط جنین دام‌ها در این استان به علت خشکسالی و نبود آب خبرداد.

کیخسرو چنگلوایی ظهر دوشنبه در جلسه ستاد خشکسالی خوزستان اظهار کرد: در سال زراعی گذشته، ۴۵ درصد کاهش بارندگی داشتیم، ۱۵۰ هزار هکتار اراضی دیم را از دست داده و متأسفانه در ۴۰ هزار هکتار اراضی آبی هم هیچ محصولی برداشت نشد.

وی افزود: برداشت محصولات در ۸۲ هزار هکتار از اراضی پای آب با کاهش چشمگیری مواجه شده و برداشت زیر یک و نیم تن در هر هکتار را شاهد بودیم. در فصل کشت گذشته، حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزی خوزستان وارد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: در یک سال گذشته شاهد قطع کامل جریان آب در رودخانه زهره بودیم. متأسفانه شوری آب، بالای ۱۱ هزار میکرو موس را در هندیجان داشتیم در حالی که آستانه تحمل گندم تا چهار هزار است. در برخی مقاطع شوری آب حتی تا ۱۷ هزار هم رسید.

کوچ اجباری دامداران

چنگلوایی بیان کرد: مزارع کلزا به دلیل بی‌آبی و کم‌آبی در دشت آزادگان از بین رفت. این خشکسالی در بخش دام هم اثراتی داشته و به دلیل اینکه منابع آبی خشک‌شده در نهایت شاهد کاهش منابع علوفه‌ای هم بودیم. از مرتع‌ها چیزی باقی نمانده و این مسئله منجر به کوچ اجباری دامداران شده است.

وی عنوان کرد: ایجاد مشکل در دامداری در نهایت منجر به ایجاد اشکال در تولید گوشت، کرک و شیر خواهد شد. مشکل داشتن در حوزه‌های زهره، کرخه و مارون قبول ولی کشاورزان خوزستانی در سال گذشته هم خسارت دیده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد:‌ اگر در حوزه مارون، کرخه و زهره هیچ کشتی انجام نشود جدای از بحث درآمد اقتصادی، با توجه به تبخیر و گرمای بی‌سابقه در استان، باید شاهد شور شدن اراضی هم باشیم. کشاورزان نیز در عین حال برای کشت پاییزه، محصولات دائمی و تک‌کشتی دچار مشکل شده و قادر به پرداخت اقساط بانک‌ها نیز نخواهند بود.

۶۷۰ هزار تن گندم از دست می‌رود

چنگلوایی تأکید کرد: امسال باید ۶۸ هزار هکتار از سطح زیر کشت خود را کاهش دهیم و در واقع این یک‌سوم سطح زیر کشت سال‌های گذشته می‌شود. خسارت ناشی از این کاهش با احتساب کمترین بها؛ ۷۵ میلیارد تومان خواهد بود. همچنین ۶۷۰ هزار تن تولید را از دست می‌دهیم.

وی بیان کرد: سد کوثر ۴۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد و همیشه اعلام می‌کنند که فقط برای آب شرب است. در حالی که میزان آب شرب برای درازمدت ۱۰۰ میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده و هم اکنون فقط ۵۲ میلیون مترمکعب آن برای آب شرب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: سهمیه آب صنعت از سد کوثر ۲۲ میلیون مترمکعب بود که آن را به ۳۹ میلیون مترمکعب افزایش دادند. با این آمار ارائه‌شده، حداقل ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سد کوثر باقی می‌ماند که اگر ۱۰۰ میلیون مترمکعب آن را به کشاورزی اختصاص دهند بخشی از مشکلات حل‌شدنی است.

چنگلوایی عنوان کرد: چرا در حالی که ذخیره آب در سد کرخه بیش از یک میلیارد مترمکعب است اما آب و برق ذخیره این سد را تنها ۷۵۰ میلیون مترمکعب اعلام می‌کند. ۳۰۰ میلیون مترمکعب سهمیه آبی که از سد سیمره برای خوزستان در نظر گرفته شده باید هم‌اکنون به سمت استان بیاید.

سقط جنین دام‌ها

وی اظهار کرد: از رودخانه دز باید حق آبه ای را به کارون بدهند تا بلکه مشکلات شهرهای آبادان و خرمشهر هم حل شود. در حال حاضر در تأمین آب دام‌ها با مشکل مواجه بوده و شاهد سقط جنین هستیم و متأسفانه آب موردنیاز بیشتر دام‌ها در خوزستان به‌وسیله تانکر تأمین می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: انتظار داریم وقتی که آب تعیین‌شده به کشاورزان اختصاص داده نمی‌شود به همان میزان تخفیفی در آب‌بها برای آنها در نظر گرفته شود. یکی دیگر از مسائلی که باید نسبت به آن اهمیت بیشتری بدهیم وجود دو میلیارد مترمکعب پساب بلااستفاده است. این پساب‌ها یک فرصت بوده و می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین