مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان: بی‌احتیاطی علت اصلی حوادث بیمه‌شدگان در خوزستان است

 مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان: بی‌احتیاطی علت اصلی حوادث بیمه‌شدگان در خوزستان است

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان گفت: علت اصلی بروز حوادث برای بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی این استان بی‌احتیاطی است.

علی ترکاشوند شامگاه دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته تأمین اجتماعی اظهار کرد: در حال حاضر خوزستان ۷۸۲ هزار و ۳۵۴ نفر بیمه‌شده تأمین اجتماعی دارد. یک‌میلیون و ۵۳۵ هزار و ۵۰۳ نفر افراد تبعی و دو میلیون و ۶۱۷ هزار و ۷۵۷ هزار نفر نیز بیمه‌شده اصلی هستند.

وی افزود: خوزستان ۱۵۰ هزار و ۸۳۶ نفر مستمری‌بگیر اصلی و ۲۴۸ هزار و ۳۱۰ نفر مستمری‌بگیر تبعی دارد. کل جامعه تحت پوشش این سازمان دو میلیون و ۷۱۷ هزار و سه نفر هستند. رشد مستمری‌بگیران نسبت به بیمه‌شدگان ما بین سه تا چهار برابر است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان تصریح کرد: ۵۸ درصد کل جمعیت خوزستان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند. ۶۴۴ هزار و ۷۴۷ نفر بیمه‌شده اجباری در این استان بوده و ۱۷ درصد کل جمعیت بیمه‌شده خوزستان از بیمه‌های اختیاری مشاغل مختلف، رانندگان، کارگران، بافندگان و بیمه کارگری هستند.

ترکاشوند عنوان کرد: ۷۱ هزار و ۳۷۱ کارگاه فعال در خوزستان داریم که سه درصد از آنها جمعیت شاغل بالای ۵۰ نفر، ۱۱ درصد جمعیت بین ۱۱ تا ۵۰ نفر شاغل، ۱۱ درصد جمعیت شاغل ۶ نفر و ۲۵ درصد جمعیت شاغل تک‌نفره هستند.

وی بیان کرد: ۸۴ هزار و ۳۰۹ بازنشسته، ۹ هزار و ۶۲۱ نفر از کارافتاده و ۵۴ هزار و ۶۳۶ نفر بازمانده مستمری‌بگیر در خوزستان داریم. سال گذشته ۶۰ هزار و ۸۵۸ نفر از تعهدات کوتاه‌مدت استفاده کردند که از این تعداد هشت درصد کمک ازدواج، ۲۵ درصد آروتز و پروتز، ۱۳ درصد کمک بارداری، سه درصد غرامت دستمزد ناشی از حوادث کار و ۲۵ درصد نیز غرامت دستمزد غیر ناشی از حوادث کار را دریافت کردند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان اضافه کرد: سال گذشته دو هزار و ۹۹۹ نفر کمک‌هزینه کفن‌ودفن، ۱۰ هزار و ۶۴۱ نفر کمک‌هزینه سفر برای درمان و ۶۹ نفر غرامت نقص عضو دریافت کرده‌اند. همچنین در سال گذشته یک‌میلیون و ۸۳۴ هزار و ۱۱۹ فقره دفترچه جدید صادر و قدیمی نیز تمدید شده است.

ترکاشوند با اشاره به فعال بودن ۶ شعبه اقماری و هفت کارگزاری در خوزستان گفت: سال گذشته برای ۱۸ هزار و ۹۱۶ بیمه‌شده این سازمان در کشور حادثه شکل گرفت که حدود ۹۷ درصد برای مردان و دو درصد نیز برای زنان بود. ۷۹ درصد از این آمار افراد متأهل و ۲۱ درصد نیز مجرد بودند. همچنین ۹۷ درصد حوادث در داخل کارگاه کار و سه درصد نیز در مسیر رفت‌وآمد به محل کار روی داد.

علت اصلی حوادث در خوزستان

وی یادآور شد: عمده‌ترین علت وقوع حادثه برای بیمه‌شدگان مربوط به بی‌احتیاطی با ۶۴ درصد از کل آمار حوادث بود. هفت درصد عدم رعایت مقررات ایمنی، چهار درصد وسایل بی‌حفاظ، سه درصد وسایل معیوب، دو درصد عدم آموزش و دو درصد نیز لباس خطرناک علت حوادث پیش‌آمده بودند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان تأکید کرد: از بین کل حادثه دیدگان ۶ درصد فوت‌شده، ۹ درصد از کارافتاده کلی، چهار درصد غرامت نقص عضو دریافت کرده و ۹۲ درصد نیز با بهبودی کامل از مراکز درمانی ترخیص شدند.

ترکاشوند ادامه داد: ضریب شیوع حوادث در خوزستان برای مردان دو درصد و برای زنان نیز کمتر از یک درصد بوده و میزان این حوادث در استان بیشتر از ضریب میانگین کشوری است که به بی‌احتیاطی برمی‌گردد.

وی اظهار کرد: کارفرما باید آموزش را در کنار به‌کارگیری افراد لحاظ کرده و معاینات قبل از به‌کارگیری را نیز داشته باشند. گاهی اوقات به دلیل عدم تناسب جسمی و استعدادی یک کار با روحیه یک فرد مغایرت داشته و در نهایت هم دچار حادثه می‌شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان عنوان کرد: برابر ماده ۶۶ قانون اگر یک کارگر به‌واسطه تقصیر کارفرما از بیمه پردازی به مستمری‌بگیر تبدیل شود باید ۱۰ سال مستمری کارگر توسط کارفرما پرداخت شود. کارگران با انجام معاینات قبل از به‌کارگیری می‌توانند سلامت قبلی خود را هنگام وقوع حادثه به کارفرما اثبات کنند.

ترکاشوند در پایان گفت: یکی از معضلات صندوق‌های بیمه‌ای فرار بیمه‌ای هست که کارفرمایان برخی مواقع بیمه نکرده و کارگران نیز دیر متوجه می‌شوند. در حال حاضر دریافت لیست بیمه، پرداخت حق بیمه و صدور ابلاغ در این سازمان به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین