مدیر حج و زیارت خوزستان خبر داد: اعزام سه هزار زائرخوزستانی از ۱۳شهریور/افتتاح زائرسرای طریق القدس

مدیر حج و زیارت خوزستان خبر داد: اعزام سه هزار زائرخوزستانی از ۱۳شهریور/افتتاح زائرسرای طریق القدس
مدیر حج و زیارت خوزستان خبر داد:

اعزام سه هزار زائرخوزستانی از ۱۳شهریور/افتتاح زائرسرای طریق القدس

 
مدیر حج و زیارت خوزستان گفت: ۱۰ پرواز قریب به سه هزار زائر خوزستانی را از ۱۳ شهریور و از فرودگاه اهواز به جده منتقل می کند.

ناصر حویزاوی ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته حج با تبریک هفته کرامت و گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به کشور اظهار کرد: در حال حاضر که ایجاد تفرقه و عداوت بین مسلمانان را شاهدیم نقطه عظیم وحدت بین مسلمانان کنگره حج است. این کنگره عظیم باعث ایجاد همدلی بوده و فلسفه وجودی آن ایجاد وحدت است.

وی افزود: اساس و رکن حج در ایجاد وحدت بوده و امروز همه چشم ها به این دوخته شده که حج امسال مثل همیشه آرامبخش ملل جهانی به ویژه کشورهای اسلامی و منطقه باشد.

مدیر حج و زیارت خوزستان تصریح کرد: فرآیند معمولی اعزام حجاج که از ۱۳ شهریور انجام شده و تا روز ۱۶ این ماه نیز به پایان می رسد. ۱۰ پرواز قریب به سه هزار زائر خوزستانی را از فرودگاه اهواز به جده منتقل می کند.

حویزاوی بیان کرد: تعداد ۲۲ کاروان زائران خوزستانی را سازماندهی می کنند. از این تعداد ۲۱ کارون مدینه بعد و یک کاروان نیز مدینه قبل هستند. مدینه بعد به کاروان هایی گفته می شود که ابتدا به مکه و سپس مدینه می روند. همچنین مدینه قبل به کاروان هایی گفته می شود که ابتدا به مدینه و سپس به مکه می روند.

وی عنوان کرد: تا این لحظه بحث اخذ و ارسال گذرنامه و عملیات اخذ ویزا توسط سازمان مرکزی در حال انجام است. امروز روز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) بوده و اعلام می کنیم که مسن ترین زائر با نام فاطمه و متولد ۱۳۰۱ بوده و کم سن ترین زائر هم متولد ۸۴ و با نام فاطمه است.

مدیر حج و زیارت خوزستان گفت: در خلال این هفت ماه انواع توضیحات لازم یعنی بهداشت، سفر و انجام مناسک حج را بارها در مرکز استان و شهرستان ها را در قالب آموزش ارائه و تکرار کرده ایم. خوزستان در بحث توزیع زائران در شهرستان های مکه و مدینه از جمله استان هایی بوده که محل اسکان زائران بسیار خوب است.

حویزاوی یادآور شد: یکی از مباحث مهم این است که زائران سال ها منتظر انجام این سفر بوده و در بحث استفاده از این فرصت فرا رو باید نهایت دقت را داشته باشند. به حجاج توصیه می کنیم به دلیل شرایط موجود مردم زیاد متوقع سوغات نبوده و بهتر است که به انجام برنامه های معنوی، ادای نماز و انجام اعمال بپردازند. بعد از انجام سفر دیگر فرصتی برای پشیمانی ما وجود نداشته و متاسفانه بحث بازارگردی و گرمازدگی بعد از آن یکی از مسائلی است که باعث از دست رفتن استفاده بهینه از سفر حج می شود.

وی ادامه داد: افرادی که به عنوان بدرقه کنندگان و یا استقبال کنندگان می آیند باید بدانند که شرایط فرودگاه اهواز و جاده های دسترسی به گونه ای است که اگر با پلیس همکاری نداشته باشند، دچار مشکل می شوند.

مدیر حج و زیارت خوزستان گفت: زائران در عملیات رفت باید از اتوبوس استفاده کنند چون اجازه ورود به ماشین های شخصی را نمی دهیم. در عملیات برگشت نیز سعی شده تا در شهرستان ها با اتوبوس برگشته ولی در اهواز این امکان وجود نداشت. به هر حال زمان برگشت هم با نیمه های ابتدایی مهر همراه بوده و ممکن است که در صورت عدم استفاده از وسیله نقلیه عمومی، سرویس های مدارس هم دچار اشکال شوند.

حویزاوی تأکید کرد: بحث عمرده یک امر ملی بوده و مبتنی بر تصمیم مسئولان در سطح ملی است. چنانچه شرایط اعزام فرهم شود یقینا خوزستان هم سهمیه ای خواهد داشت ولی این امر فعلا در دستور کار سازمان حج و زیارت نبوده و منوط به هماهنگی های لازم با کشور مقصد است.

وی اضافه کرد: شعار حج امسال «حج ـ‌ بصیرت ـ معنویت و همدلی اسلامی» است.

مدیر حج و زیارت خوزستان عنوان کرد: کشورهای اسالمی در خصوص انجام عملیات حج همه ساله باعربستان توافق نامه هایی را منعقد کرده و یقینا صفر تا ۱۰۰ تمهیدات ایمنی با کشور مقصد در عین همکاری کشورهای میهمان فراهم می شود.

حویزاوی بیان کرد: با توجه به تعطیلی عملیات حج عمره می توان گفت که این یک تضمین برای خواستن امنیت است تا بلکه کشور میزبان بیشتر حواس جمع باشد.

وی در ارتباط با عمل قربانی در حج گفت: بحث قربانی را بانک توسعه اسلامی که زیرمجموعه کنفرانس اسلامی است با ایجاد کشتارگاه های مکانیزه در عربستان بر عهده گرفته است. فرآیندی تعریف شده تا گوشت های قربانی را فریز کرده و بین کشورهای متقاضی توزیع کنند.

مدیر حج و زیارت خوزستان اظهار کرد: انجام این نوع قربانی تصمیمی جمعی بوده و در نهایت گوشت ها را به کشورهای اسلامی نیازمند می دهند. این گوشت ها در واقع بین ۲۸ کشور فقیر اسلامی توزیع می شود.

حویزاوی یادآور شد: آیین نامه های متعددی برای بار مسافر، بردن اشیای ممنوعه، زمان پرواز و غیره را تنظیم کرده ایم. بردن هر گونه قرص های روانگردان، مواد مخدر و مشتقات آن به هر مقداری اگر در این مشاهده شود ضمن عدم اعزام به حج باعث محرومیت های یک تا پنج ساله نیز می شود. البته کشور عربستان نیز زندانی های طولانی مدت و حتی اعدام را برای این اقلام در نظر می گیرد.

وی ادامه داد: استان خوزستان چند سالی است که با افتخار بحث ساماندهی و استقبال از اربعین حسینی را انجام می دهد. تمامی کسانی که مایلند در این تجمع بزرگ بشری شرکت کنند، باید حتما گذرنامه داشته باشند.

مدیر حج و زیارت خوزستان تأکید کرد: ستاد اربعین حسینی در خوزستان به ریاست استاندار تشکیل شده و فرمانده سپاه حضرت ولی عصر جانشین این ستاده بوده و سازمان حج و زیارت خوزستان هم دبیر ستاد است. خوزستان تنها استانی است که از دو گذرگاه دریایی و زمینی زائران را به سمت این حرکت عظیم اعزام می کند.

حویزاوی عنوان کرد: یکی از کارهای مهمی که برای زائران اربعین باید انجام شود، بررسی اشکالات مسیر تردد و هماهنگی برای تأمین اعتبارات به منظور رفع این اشکالات است. تا کنون چندین جلسه هماهنگی در خرمشهر، سوسنگرد، تهران و اهواز برای هماهنگی های لازم این حرکت برگزار شده است.

وی اضافه کرد: به تمامی کسانی که مشتاق هستند در این حرکت عظیم مشارکت داشته باشند، به ویژه هیئت ها فراخوان ارائه شده تا در بحث اسکان و پذیرایی از زائران همکاری لازم را داشته باشند.

مدیر حج و زیارت خوزستان بیان کرد: زائرسرای طریق القدس سال گذشته کلنگ زنی شده و امسال نیز به بهره برداری خواهد رسید. در این زائرسرا امکانات لازم به منظور میزبانی زائران ایرانی برای اعزام به عراق و یا زائران عراقی برای اعزام به ایران فراهم شده است.

حویزاوی تصریح کرد: زائرسرای طریق القدس یکی از سازه های نمونه کشور به لحاظ معماری و نورپردازی است. همچنین فرصت خوبی هم برای جذب توریست های عراقی به ویژه در مورد توریست درمانی خواهد بود.

وی تأکید کرد:‌ مردم به مسئولان و اطلاعیه هایی که در خصوص حرکت عظیم عاشورایی در اربعین اعلام می شود، اعتماد کرده و نسبت به رعایت آن ها نیز اهتمام داشته باشند. تمامی هماهنگی ها برای اعزام زائران در این ایام مبتنی بر هماهنگی با کشور عراق خواهد بود.

مدیر حج و زیارت خوزستان گفت: ستاد مرکزی کشور، ساماندهی امور اعزام، اسکان و تغذیه را به سازمان حج و زیارت خوزستان سپرده و مدیریت دبیرخانه ستاد نیز برعهده این سازمان است. همچنین برای اعزام زائران در اربعین به دو شکل اعزام با ویزا و یا بدون ویزا آمادگی داریم.

حویزاوی عنوان کرد:‌ تمامی کسانی که قصد تشرف به اعتاب مقدس و یا رفتن به خارج از کشور را دارند، باید گذرنامه داشته باشند. با توجه به اینکه در حال حاضر مرحله اعطای گذرنامه برای حج رو به پایان است، علاقمندان به اعزام در ایام اربعین باید از هم اکنون نسبت به دریافت گذرنامه خود اقدام کنند.

وی یادآور شد: جاده های مواصلاتی، گیت های گذرنامه ها، بهبود وضعیت پایانه های حمل و نقل، زیرساخت های حمل و نقل و امنیت و همچنین تأمین مایحتاج از جمله مواردی است که در اعزام زائران در ایام اربعین مورد پیگیری قرار می گیرد.

مدیر حج و زیارت خوزستان اضافه کرد: هر چند که اعزام زائران در این ایام در سطح ملی بوده ولی بسیاری از تأمین منابع برای پیگیری های لازم در امور فوق از سوی دستگاه های استانی انجام می شود.

حویزاوی تصریح کرد: شعار امسال برای حرکت عظیم حسینی در ایام اربعین «شور حسینی و شعور حسینی» است. برای اعزام زائران همایش هایی را با ائمه جمعه سراسر استان و جلسات هم اندیشی مشترکی را نیز با اعضای شورای شهر و شهرداری های توانمند استان برگزار خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: جلسات هم اندیشی و همچنین همایش ها به منظور ایجاد یک مدیریت واحد و هماهنگی در ارائه خدمات در اعزام زائران به کربلا و حرکت عظیم اربعین برگزار می شود.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین