رئیس دادگستری دزفول: سال گذشته ۵۱.۳ هزار پرونده قضایی در دزفول مختومه شدند

رئیس دادگستری دزفول: سال گذشته ۵۱.۳ هزار پرونده قضایی در دزفول مختومه شدند
رئیس دادگستری دزفول گفت: در سال گذشته تعداد ۵۱ هزار و ۳۵۵ پرونده قضایی در این شهرستان مختومه شده‌اند.

صادق ابوهلال پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه حدود ۵۱ هزار و ۸۳ پرونده قضایی در سال ۹۳ وارد دادگاه و دادسرای دزفول شده‌اند، اظهار کرد: این در حالی است که تعداد پرونده‌های مختومه ۵۱ هزار و ۳۵۵ پرونده اعلام شد، یعنی سایر پرونده‌های باقیمانده از سال ۹۲ نیز مختومه شدند.

وی، چهار هزار و ۶۱۴ پرونده را مربوط به شعبه خانواده دانست و گفت: اکنون سه شعبه مربوط به خانواده وجود دارد و شعب دوم، پنجم و ششم مکلف به امور مالی و حقوقی هستند که در این حیطه نیز پنج هزار و ۲۸۲ پرونده وارد و مختومه شدند.

رئیس دادگستری دزفول، تعداد پرونده‌های جزایی سال گذشته را هشت هزار و ۱۳۹ پرونده عنوان کرد و افزود: دادگاه انقلاب که با برخورداری از دو شعبه و استقرار در دزفول، تمام شمال خوزستان را پوشش می‌دهد نیز در سال گذشته چهار هزار و ۴۸۶ پرونده وارده داشت که به طور کلی میزان پرونده‌های دادگاه ۲۲ هزار و ۵۱۴ پرونده وارده و مختومه در سال گذشته بود.

ابوهلال با اشاره به شعب دادستانی، بازپرسی، دادیاری، اظهار نظر و شعبه سرپرستی دادسرای دزفول گفت: پرونده‌های وارد شده به شعب مذکور نیز ۲۸ هزار و ۲۴۶ پرونده بوده‌اند.

رتبه بالای دزفول در مختومه کردن پرونده‌ها

وی عنوان کرد: دزفول از نظر میزان مختومه کردن و کارکرد پرونده‌ها همیشه رتبه اول و یا دوم را در استان دارد.

رئیس دادگستری دزفول، بیشترین عوامل حجم زیاد پرونده‌های قضایی را بیکاری، فقر فرهنگی و مالی و اعتیاد عنوان کرد و افزود: اگر مسئولان و ارگان‌های متولی در شهرستان  بتوانند شرایط مناسبی را برای اشتغال، مبارزه با مواد مخدر و ایجاد بسترهای مناسب فرهنگ ایجاد کنند قطعا این موارد قضایی کاهش می‌یابد.

ابوهلال با انتقاد از عملکرد ضعیف اداره‌های متولی برای مقابله با این معضلات در دزفول اظهار کرد: به‌عنوان مثال ظرفیت زندان شهرستان تنها ۷۰۰ نفر است در حالی که اکنون بیش از دو هزار زندانی در آن وجود دارد، با این حال مسئولان این نهاد به هیچ عنوان به فکر تأسیس کارگاه‌های آموزشی مختلف برای زندانیان نیستند که نتیجه این امر بازگشت مجدد زندانیان و بزهکاران به جای سابق خود است.

همکاری نکردن برخی ارگان‌ها

وی به عدم وجود درمانگاه‌های دولتی مخصوص ترک اعتیاد در دزفول اشاره کرد و افزود: متأسفانه بهزیستی و سایر ارگان‌ها با وجود پیگیری‌های مکرر ما به تمام وظایف خود در راستای پیشگیری از این ناهنجاری‌ها و اشتغال‌زایی عمل نمی‌کنند.

رئیس دادگستری دزفول به عملکرد مثبت شورای حل اختلاف این شهرستان اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه نهاد شورای حل اختلاف دزفول در تمام استان ممتاز است و تجربیات زیادی به سایر شهرهای استان و حتی کشور منتقل می‌کند با این حال در میان مردم ناشناخته مانده است.

ابوهلال با بیان اینکه در حال حاضر اعضای شورای حل اختلاف دزفول در تمام نقاط شهری و روستایی همانند بسیج فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: مطابق با مصوبه، هر شهر باید دارای ۲۰ شعبه حل اختلاف باشد در حالی که اکنون بیش از ۴۵ شعبه شورای حل اختلاف فقط در سطح شهر دزفول وجود دارد و در مساجد، اداره‌ها و صنوف نیز این گروه وجود دارند.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ مرد و زن در شعب شورای حل اختلاف در سطح شهر فعالیت می‌کنند، افزود: ۳۹۴ مرد و زن نیز در ۷۹ شعبه حل اختلاف روستایی در دزفول حضور دارند که با برخورداری از کمترین حقوق مالی و معنوی با تمام علاقه به این امر روی آورده‌اند.

رئیس دادگستری دزفول تعداد پرونده‌های وارده به شورای حل اختلاف این شهرستان در سال گذشته را ۱۰ هزار و ۹۳۶ پرونده عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱۰ هزار و ۴۶۴ پرونده مختومه شده‌اند که این نشان‌دهنده نقش مثبت و بسیار کارساز نهاد قانونی شورای حل اختلاف در کنار دادگستری است به گونه‌ای که تاکنون شورای حل اختلاف شهرستان در بیش از ۲ هزار و ۷۷ پرونده قتل و نزاع موفق به مصالحه شده است.

ابوهلال با بیان اینکه از سال ۸۱ تا سال گذشته بیش از ۱۸۷ هزار و ۱۷۱ پرونده وارد شورای حل اختلاف دزفول شده‌اند، تصریح کرد: از این میزان حدود ۱۸۴ هزار و ۶۳۹ پرونده مختومه شده‌اند.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین