اروپایی‌ها حاضر به پذیرش سلاح‌های شیمیایی سوریه نیستند

بلژیک چهارمین کشوری است که پیشنهاد امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه در خاک خود را رد کرده است.
به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این در حالی است که جست‌وجو همچنان برای پیدا کردن کشوری داوطلب به منظور به عهده گرفتن این وظیفه ادامه دارد.
طرح بین‌المللی امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه به یک مانع غیرمنتظره برخورده و آن این است که هیچ کشوری تاکنون نپذیرفته است که این سلاح‌ها را نابود کند. چهار کشور آلبانی، نروژ، فرانسه و بلژیک به عنوان کاندیداهای احتمالی همگی این کار را رد کردند.
پیتر دی کرم، وزیر دفاع بلژیک روز دوشنبه کشورش را از انجام این کار برحذر داشت.
بلژیک بدین علت یکی از کاندیداهای احتمال خلع سلاح شیمیایی سوریه بود که در گذشته تجربه از بین بردن سلاح‌های شیمیایی را داشته است.
رالف تراپ، یک مشاور در امور خلع سلاح‌های شیمیایی بین‌المللی اظهار داشت که اکنون کاندیداهای بسیار کمی برای انجام وظیفه امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه وجود دارد در حالی که حجم این سلاح‌ها بالغ بر ۱۳۰۰ تن می‌شود.
به گفته وی بسیاری از کشورها با از بین بردن سلاح‌های شیمیایی قدیمی آشنا هستند اما نابود کردن سلاح‌های شیمیایی جدید نظیر گاز اعصاب نیازمند فرآیندی متفاوت است.
روز دوشنبه حتی یک کشور اروپایی نیز حاضر به قبول پیشنهاد میزبانی نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه نشد و به جای آن بسیاری از کشورها پیشنهاد کردند این زرادخانه در داخل سوریه و یا جایی نزدیک به آن از بین برود.
دیدیه ریندرز، وزیر امور خارجه بلژیک اظهار داشت: ما باید برای این کار راهی برای فرستادن کارشناس‌ها و تکنولوژی‌ها به محل سلاح‌های شیمیایی پیدا کنیم.
ریندرز تاکید کرد: برای نقل و انتقال این سلاح‌های شیمیایی و آوردن آن‌ها به خاک ما حقیقتا نمی‌دانیم که چه کار باید انجام دهیم. نه فقط در بلژیک بلکه در سایر کشورهای اروپایی نیز چنین عقیده‌ای وجود دارد.
همچنین فرانس تیمرمانز، وزیر امور خارجه هلند نیز گفت: هیچ کشور عضو اتحادیه اروپا جلو نیامده و نگفته است که این سلا‌ح‌های شیمیایی را به ما بدهید.
پس از آنکه آلبانی روز جمعه از انجام وظیفه از بین بردن سلاح های شیمیایی سوریه سر باز زد، بلژیک و فرانسه نیز که به عنوان کاندیداهای احتمالی این کار مطرح بودند نیز دست به چنین اقدامی زدند.
از طرف دیگر بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل گفت: مساله باقی مانده این است که ما چه مکانی را می‌توانیم برای این کار پیدا کنیم.
سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز اظهار داشت: ما در حال ورود به مرحله نابودی سلاح‌ها هستیم و همچنان در جست‌وجوی کشوری هستیم که در آن بتوان سلاح‌های شیمیایی سوریه را نابود کرد.
گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز کشورش را از انجام چنین کاری برحذر داشت. وی گفت: وقتی به بعد فنی و جغرافیایی قضیه نگاه می‌کنم فکر می‌کنم که بحث در این باره بی‌فایده است.
در این میان تنها نروژ اعلام کرده که یک کشتی باری غیرنظامی و یک ناوچه نیروی دریایی خود را برای نقل وانتقال سلاح‌های شیمیایی سوریه اعزام می‌کند.
وزیر امور خارجه هلند نیز پیشنهاد داد که به جای اینکه سلاح‌های شیمیایی را از سوریه خارج کنیم و به تاسیسات ببریم تاسیسات نابود کننده را نزد سلاح‌های شیمیایی در سوریه ببریم.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین