خواسته مردمی که نامعقول و غیر منطقی نیست؛ خرمشهر را به قبل از جنگ بازگردانید

خواسته مردمي كه نامعقول و غير منطقي نيست؛  خرمشهر را به قبل از جنگ بازگردانيد

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر در خلال جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق ضد ایران از  افتخارات دوران هشت سال دفاع مقدس است.

آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت المقدس در سال ۱۳۶۱ در جنگ تحمیلی عراق با ایران بود که این شهر پس از ۵۷۸ روز از اشغال رژیم بعث عراق آزاد شد.

حضرت امام خمینی (ره) ۳ خرداد ۱۳۶۱ به مناسبت آزادی خرمشهر پیامی خطاب به ملت ایران صادر فرمودند.در نخستین بخش این بیانیه آمده است، “خرمشهر را خدا آزاد کرد”.

حماسه آزاد‌سازی خرمشهر در همه ابعاد آن، اعم از نظامی،‌ حماسه‌ای و فرهنگی، نقطه عطف مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و روحیه سلطه ستیز ملت ایران، امروز قوی تر و مستحکم تر از پیش همچنان در مسیر رشد و بالندگی قرار دارد.

اکنون ۴٠ سال از فتح خرمشهر می گذرد اما هنوز آثار  زخم های کهنه جنگ در چهره خرمشهر نمایان است. روزی این شهر بهترین جاذبه فرهنگی، گردشگری و اقتصادی بود اما با تحمیل جنگ توسط دشمن بعثی، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های این شهر پر استعداد، از بین رفت و این همان زخم عمیق است که با گذشت سالیان سال به دلیل بی‌تدبیری برخی مدیران، سوءمدیریت آنها و بی‌تفاوت بودن نسبت به مسائل مهم شهر، این زخم ها عمیق و عمیق‌تر شدند و نتیجه آن وضعیت فعلی خرمشهر است.

در مورد خرمشهر با مطالعه اجمالی می ‌توان فهمید که زیرساخت‌های این شهرستان مشکل جدی دارد اما مشکلات در برابر ظرفیت‌های خرمشهر قابل ‌مقایسه نیست و این شهرستان ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد.

در حال حاضر خرمشهر وضعیت بسیار اسفناکی دارد و به حال خود رها شده، ظرفیت‌های بلااستفاده در این شهر بسیار زیاد است که نیازمند یک برنامه‌ریزی و دقت عمل جدی است. صراحتاً می‌شود ادعا کرد در حال حاضر خرمشهر یک روستای بزرگ است و مردم از بدیهی‌ترین امکانات شهری محروم هستند.

خرمشهر از نظر وضعیت بهداشتی نیز شرایط قابل قبولی ندارد؛ از خیابان‌ها و معابر شهر، بوی تعفن به مشام می‌رسد. در اغلب نقاط؛ بافت شهر فرسوده شده و بعد از ٣٠ سال، ٨٠ درصد بافت شهر هنوز به سبک سنتی و قدیمی است.

در حقیقت در طی این سال‌ها اقدامات و عملکرد نمایندگان مجلس به ویژه نماینده فعلی خرمشهر ملموس نیست، همچنین عملکرد بسیار ضعیف شورای شهر در خصوص انتخاب شهردار نیز پذیرفتنی نبوده و اینگونه عملکرد در شأن مردم رنج دیده و محروم خرمشهر نیست.

علیرغم اینکه نهادهای نظارتی تا امروز تحقیق و تفحص های متعدد از ادارات و نهادهای موجود در خرمشهر انجام دادند اما نتیجه ای که برای مردم ملموس باشد حاصل نشده است و با وجود اینکه این شهر پتانسیل های فراوانی دارد ولی اکثر جوانان این خرمشهر بیکار هستند.

در خصوص اجحاف های صورت گرفته در حق خرمشهر عبدالله سامری نماینده سابق و فقید این شهر بیان کرده بود که «بعضی مدیران خیانت هایی در حق خرمشهر کردند که صدام هم انجام نداده بود» ؛ صاحب نظران بر این باور هستند که برخی مسئولان سابق از نجابت مردم خرمشهر سوء استفاده کردند، خواسته هایی که بزرگ نیست و تنها خواهان بازگشت خرمشهر به حالت قبل از جنگ است.

موقعیت استراتژیک و جغرافیایی، وجود راه‌های مختلف مواصلاتی و هم‌مرزی با کشورهای همسایه از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد خرمشهر است که می ‌توانند در رونق اقتصاد این شهر و حتی استان مؤثر باشند.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1220مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین