مرگ سالانه بیش از ۶۰ هزار ایرانی بر اثر مصرف دخانیات

مرگ سالانه بیش از ۶۰ هزار ایرانی بر اثر مصرف دخانیات

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه وضعیت شیوع مصرف دخانیات به ویژه در میان جوانان بسیار نگران‌کننده است، گفت: در ایران سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر، بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، دکتر کوروش نعمانی، با اشاره به ۱۰ خردادماه روز جهانی بدون دخانیات اظهار کرد: همه‌گیری مصرف دخانیات یکی از مشکلات جهانی و همچنین کشور ما در عصر حاضر است؛ توسعه بی سابقه تولیدات مواد دخانی و فروش فوق العاده آن در سراسر دنیا خصوصاً نواحی کم درآمد زیان‌های جسمی و روحیی را برای جوامع به همراه دارد به گونه‌ای که بسیاری از مرگ‌های ناشی از سرطان ریه، حفره دهان، معده، مری، مثانه، پانکراس و کلیه به دخانیات نسبت داده می‌شود. همچنین استعمال دخانیات موجب افزایش بروز بیماری‌های قلبی، عروقی و مرگ و میر ناشی از این بیماری می‌شود.

وی افزود: آثار استنشاق تحمیلی دود سیگار نیز کمتر از عوارض ناشی از استعمال دخانیات نیست؛ دانشمندان بر این عقیده‌اند که دود محیطی سیگار از نقطه نظر سلامت هیچ آستانه مجازی ندارد زیرا دستگاه‌های تهویه و همچنین تمهید جداسازی مکان‌های استعمال دخانیات، هیچکدام به طور کامل هوایی پاک و عاری از آلاینده را فراهم نمی‌آورند بنابراین راه محافظت از آن قرار نگرفتن در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار است.

کارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به گزارش سازمان جهانی بهداشت، اگر الگوی استعمال دخانیات تغییر نکند تلفات ناشی از استعمال دخانیات چندین برابر خواهد بود. در دو سال و نیم گذشته، بر اثر پاندمی ویروس کرونا حدود ۶ میلیون نفر جان باختند این در حالی است که در همین مدت حدود ۲۰ میلیون نفر به علت بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست دادند که جلوگیری از افزایش این آمار مستلزم تلاش‌های فراوان و همه جانبه است.

نعمانی افزود: در این راستا سازمان جهانی بهداشت طبق روال هر سال به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ ۳۱ ماه می مصادف با ۱۰ خردادماه، نسبت به اعلام شعار سال و اطلاع‌رسانی لازم به کشورهای عضو برای گرامیداشت این مناسبت اقدام می‌کند که امسال نیز شعار “دخانیات، تهدیدی برای محیط زیست ما ” برای این روز تعیین کرده است.

وی ادامه داد: هدف از انتخاب این شعار و اجرای پویش جهانی، افزایش آگاهی مردم در مورد آثار سوء زیست محیطی و سلامتی فرآیندهای مرتبط با کاشت، برداشت، تولید، توزیع، فروش تنباکو و محصولات دخانی با هدف تقویت مطالبه‌گری برای اجرای معاهده جهانی کنترل دخانیات و کاهش مصرف دخانیات به ویژه برخورداری از محیط زیست بدون دخانیات و افزایش تقاضا برای درمان مصرف دخانیات است. بر همین اساس، شعار ملی امسال با عنوان “دخانیات، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما” تعیین و عناوینی برای این هفته در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

1225مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین