دستگاههای نظارتی جلوی هدررفت بیت المال را بگیرند ؛ نارضایتی اهوازیها از کیفیت اسفناک آسفالتها
- چهارشنبه 3 اردیبهشت 1404 14:10
- اخبار استاني, خبری, عناوین روز
- 57623
- ثبت نظر
عضو شورای شهر اهواز گفت: اگر نظارت در مراحل اجرا ضعیف باشد، کارها بهصورت سطحی و بیکیفیت انجام میشود: «در برخی خیابانهایی که آسفالت جدید دارند، کیفیت آنقدر پایین است که رانندگان ترجیح میدهند از مسیرهای قدیمیتر استفاده کنند.»
به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، آسفالتهایی که پس از مدت کوتاهی دچار کندهشدن، فرورفتگی یا شکستگی میشوند، به یکی از معضلات جدی معابر شهری در کلانشهر اهواز تبدیل شدهاند. در بازدیدهای میدانی از نقاط مختلف شهر، چالهها، ترکها و دستاندازهای متعدد در مسیرهای پرتردد دیده میشود؛ وضعیتهایی که نهتنها آسایش شهروندان را مختل کرده، بلکه در سرعتهای بالا، میتوانند عامل جدی تصادفات رانندگی باشند.
این مشکل تنها به مسیرهای قدیمی محدود نمیشود؛ بلکه در خیابانهایی که بهتازگی روکش شدهاند نیز بهکرات دیده میشود. مسئلهای که گمانههایی جدی درباره کیفیت پایین اجرای پروژهها و نبود نظارت موثر بر فعالیت پیمانکاران ایجاد کرده است. شهرداری به عنوان نهاد متولی، موظف به پاسخگویی درباره کیفیت پروژههای آسفالتریزی است، چرا که این پروژهها با هزینههای عمومی، یعنی عوارضی که مردم پرداخت میکنند، انجام میشود.
در همین رابطه، سید محمدعلی پورموسوی، عضو شورای شهر اهواز، در گفتوگو با خبرنگار روزنامه نسیم خوزستان گفت: «آسفالت شرایط فنی خاصی دارد و ممکن است عملیات آسفالتریزی در برخی مناطق بهدرستی انجام نشود. با توجه به اقلیم گرم اهواز، در صورت رعایت دانهبندی و میزان قیر مناسب، میتوان عمر آسفالت را افزایش داد.»
وی همچنین با اشاره به نبود نظم بین دستگاهها افزود: «متأسفانه بعد از آسفالتریزی، برخی ارگانها تازه یادشان میافتد که حفاری برای خطوط فاضلاب یا سایر تأسیسات انجام دهند و این موضوع عمر مفید آسفالت را کاهش میدهد.»
پورموسوی همچنین تأکید کرد که اگر نظارت در مراحل اجرا ضعیف باشد، کارها بهصورت سطحی و بیکیفیت انجام میشود: «در برخی خیابانهایی که آسفالت جدید دارند، کیفیت آنقدر پایین است که رانندگان ترجیح میدهند از مسیرهای قدیمیتر استفاده کنند.»
عضو شورای اسلامی شهر اهواز در پایان هشدار داد: «نبود نظارت میدانی، ضعف در هماهنگی بین دستگاهها و عدم پایبندی به اصول فنی باعث شده وضعیت آسفالت در اهواز بسیار نگرانکننده باشد و بهجز چند نقطه محدود، نمیتوان جایی را پیدا کرد که کیفیت آسفالت آن قابل قبول باشد.»
خادم النخیل (آقای کنعانی) در اینباره گفت: وضعیت نامناسب آسفالت خیابانهای اهواز به یکی از نگرانیهای مداوم و مطالبهی روزانهی شهروندان در مناطق مختلف این شهر تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه میتوان اهواز را “شهر چالههای بیشمار” نامید، افزود: از یکسو، فرسودگی آسفالتهای قدیمی و از سوی دیگر، کیفیت پایین آسفالتهای جدید و اجرای غیراستاندارد آنها باعث شده تا شاهد بروز حوادث ناگواری همچون انحراف خودروها، تصادفات و آسیب دیدن وسایل نقلیه در سطح شهر باشیم.
این فعال اجتماعی، همچنین خاطرنشان کرد: عمر آسفالتهای اجراشده بسیار کوتاه است و بهسرعت تخریب میشوند و کارآیی خود را از دست میدهند.
خادم النخیل در پایان اظهار داشت: در دو تا سه سال اخیر و در پی حفاریهای گسترده بهمنظور اجرای پروژههای آبفا، شاهد رها شدن این کندهکاریها برای مدت طولانی یا اجرای لکهگیریهایی بودهایم که خیلی زود دچار نشست شدهاند.
مهدی شریعتی، راننده تاکسی در اهواز نیز در این باره گفت: «پنج ماه پیش خیابان محل کارم رو آسفالت کردن. الان پر از چاله شده. ماشینم دو بار جلو بندیش آسیب دید. آیا این انصافه که از جیب مردم، پروژهها را با این کیفیت انجام دهند؟
زهرا منصوری، ساکن منطقه کیانپارس میگوید: «خیابانهایمان را تازه آسفالت کردند اما بعد از دو هفته شروع به ترک خوردن کردند. معلوم است با مصالح نامرغوب کار را انجام دادند. آیا نهادی نیست بر نحوه کار این جماعت نظارت کند!!!
علی فرهمند، فروشنده لوازم یدکی در خیابان انقلاب نیز گفت: «گرما را بهونه میکنن، اما توی بصره عراق گرماش بیشتره، اونجا چرا آسفالت خراب نمیشه، چرا شهروندان را بیسواد فرض کردند بخدا آه این مردم دامنشان را خواهد گرفت.
در گذشته عمر آسفالتها حداقل ۵ سال بود اما اکنون در مواردی به کمتر از یک هفته میرسد. در حالی که مسئولان گرمای خوزستان را بهانه میکنند، تجربه شهرهای گرمتر همجوار نشان داده که با اجرای اصولی و نظارت صحیح، میتوان عمر مفید آسفالت را تا ۱۰ سال افزایش داد.
به گزارش روزنامه نسیم خوزستان، انتظار میرود که نهادهای نظارتی از جمله استانداری خوزستان، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و نظام مهندسی استان، نظارت دقیقتری بر اجرای پروژههای عمرانی اعمال کرده و به این روند فرساینده و پرهزینه پایان دهند زیرا هزینه پیشگیری کمتر از درمان است و اگر نظارت جدی صورت بگیرد نیازی به پروندهسازی و … نخواهد بود.
انتهای پیام/
درباره نویسنده
نوشتن دیدگاه
شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .