رضا مولایی: ایفای نقش پیرمرد ۸۰ ساله/ مخاطب با «وانیک» همذات‌پنداری می‌کند

رضا مولایی: ایفای نقش پیرمرد ۸۰ ساله/ مخاطب با «وانیک» همذات‌پنداری می‌کند
رضا مولایی بازیگر نمایش «وانیک» با اشاره به ایفای دو نقش متفاوت در این اثر نمایشی از تجربه همکاری با سهراب سلیمی به عنوان کارگردان و بازیگران نمایش سخن گفت.

رضا مولایی بازیگر تئاتر و تلویزیون که این روزها مشغول تمرین نمایش «وانیک» است درباره حضورش در این اثر نمایشی گفت: در حال حاضر مشغول تمرین نمایش «وانیک» به کارگردانی سهراب سلیمی هستم. این اثر نمایشی بعد از ۱۱ سال بازتولید می شود. این نمایش سال ۸۳ با نام «سه گانه وانیک» و در سه اپیزود در تالار چهارسو به صحنه رفت و خوشبختانه با استقبال نیز مواجه شد.

وی ادامه داد: قرار است در اجرای مجدد این نمایش دو اپیزود «احضار» و «گشایش» اجرا شود. در هرکدام از این دو اپیزود من دو نقش متفاوت را ایفا می کنم. در اپیزود «احضار» نقش یک مدیر سالخورده ۷۰ – ۸۰ ساله را دارم که شرایطی فیزیکی ویژه ای دارد. این نقش از لحاظ سن و سال خیلی از من فاصله دارد اما در اپیزود «گشایش» در شرایط سنی و فیزیکی نزدیک به خودم قرار دارم. در این اپیزود من و رویا دعوتی نقش زن و شوهر بورژوایی را ایفا می کنیم که شرایط لوکس زندگی شان و اجناسی که برای منزل خریداری می کنند برایشان بسیار مهم است.

بازیگر نمایش «مردی برای تمام فصول» درباره ویژگی های نمایشنامه عنوان کرد: این نمایشنامه کاملا حرف روز جامعه را بیان می کند و مهم نیست که در چه زمانی به نگارش درآمده است. مخاطب زمان روبرو شدن با اثر با شخصیت ها احساس همذات پنداری می کند و آنها را می شناسد.

مولایی درباره تغییراتی که نمایش نسبت به ۱۱ سال قبل کرده است، گفت: مسلما نمایش نسبت به اجرای سال ۸۳ تغییراتی زیادی کرده و با توجه به اتفاقات و شرایط روز جامعه برای اجرا تنظیم شده است. نکته دیگر نیز این است که همه ما ۱۱ سال بزرگتر شده و به تجربیات و آگاهی مان افزوده شده است که همه تجربیات در شناختمان از اثر تاثیر بسیاری دارد.

وی در پایان درباره تجربه همکاری با سهراب سلیمی و بازیگران نمایش عنوان کرد: سهراب سلیمی کارگردان کاربلدی است و یکی از ویژگی های مثبتش این است که دست بازیگر را در ارایه نقش باز می‌گذارد. تمرین های این اثر نمایشی به صورت کارگاهی و با اتودهای بازیگر جلو می رود و نهایتا کارگردان از دل تمرین ها آن چیزی را که دوست دارد بیرون می کشد. در بخش بازیگری هم با همسرم شیوا اردویی و احمد ساعتچیان همبازی هستم. حدود ۱۷ – ۱۸ سال است که ساعتچیان را می شناسم و با او تئاتر کار کرده ام. خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی با بازیگران نمایش دارم که فکر می کنم این ارتباط در بازی ما هم تاثیر گذاشته و مطمئنا مخاطب نیز از دیدن کار لذت می برد.

نمایش «وانیک» نوشته واسلاو هاول به ترجمه علی امینی نجفی و کارگردانی سهراب سلیمی قصه زندگی یک نویسنده به نام وانیک است که در یک پروسه زمانی اتفافاتی را که برایش رخ داده، شرح می دهد. این نویسنده در واقع خود واسلاو هاول است؛ متفکر و نویسنده برجسته ای که دستی در سیاست داشت و در نهایت به رییس جمهوری کشور چک نیز رسید. او یکی از مهمترین درام نویسان زمانه خودش است و در این نمایشنامه شاهد برشی از زندگی او خواهیم بود.

این اثر نمایشی از ۸ شهریور ماه ساعت ۱۹ در تماشاخانه باران به صحنه می رود.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین