تدابیر اطلاعاتی برای مقابله با ترور فرماندهان ارشد عراق/ ائتلاف بین‌المللی ناکارآمد است

تدابیر اطلاعاتی برای مقابله با ترور فرماندهان ارشد عراق/ ائتلاف بین‌المللی ناکارآمد است

شخصیت‌ها و کارشناسان امنیتی عراق با تاکید بر ناکارآمدی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به فرماندهی آمریکا گفتند دستگاه اطلاعاتی عراق تدابیر جدی برای مقابله با ترور فرماندهان ارشد امنیتی توسط داعش اتخاذ کرده است.

خبرگزاری فارس: تدابیر اطلاعاتی برای مقابله با ترور فرماندهان ارشد عراق/ ائتلاف بین‌المللی ناکارآمد است

کشته شدن شماری از افسران بلندپایه ارتش عراق در استان الانبار نیروهای امنیتی عراق را بر آن داشت که تدابیر امنیتی و اطلاعاتی جدیدی را در نبرد با داعش اتخاذ کنند.

یک منبع امنیتی که خواست نامش فاش نشود، گفت: تدابیر جدید نیروهای امنیتی، تروریست‌های داعش را از شناخت هر گونه تحرک نیروهای امنیتی عراق خواه در سطح فرماندهی و یا در سطح رویارویی باز خواهد داشت.

وی افزود: استقرار نظامی و امنیتی نیروهای عراقی و بسیج مردمی خوب است اما در برخی مناطق که به تازگی از سیطره تروریست‌ها خارج شده، هسته‌های خفته‌ای حضور دارند که شناسایی آنها دشوار است.

شخصیت‌های امنیتی عراق نیز معتقدند، کشته شدن سرلشکر عبدالرحمن ابورغیف معاون فرمانده عملیات الانبار و سرهنگ عبدالمجید فرمانده لشکر دهم ارتش عراق در بمب‌گذاری پنجشنبه گذشته تروریست‌های گروه تکفیری در منطقۀ الجرایشی در شمال الرمادی عادی نبوده و یک «عملیات ترور» بود.

شخصیت‌های عراقی از نقش ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی آمریکا به دلیل فراهم نکردن پشتیبانی هوایی لازم برای نیروهای عراقی در جنگ با داعش انتقاد کردند.

«احمد الشریفی» کارشناس امنیتی عراق در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: اگر ارزیابی منطقی از نبرد با داعش داشته باشیم، متوجه می‌شویم که کشته شدن فرماندهان ارشد ارتش عراق در الانبار بر اساس طرح ترور صورت گرفته و یک عملیات نظامی نبوده است، چرا که در واقع امر، شکاف اطلاعاتی محسوب می‌شود.

وی افزود: تروریست‌های داعش چگونه توانسته‌اند تحرکات فرماندهان عالی رتبه ارتش عراق را زیر نظر بگیرند، در حالی که این شخصیت‌های مهم امنیتی عراق در میادینی حضور دارند که تحت سیطره نظامی و اطلاعاتی یگان‌های ماست و اگر داعش اطلاعات دقیقی در اختیار نداشت، انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده با زمان تردید این دو فرمانده ارشد ارتش عراق همزمانی نداشت.

الشریفی تاکید کرد: باید با بررسی شکاف‌های موجود در دستگاه اطلاعاتی و امنیتی عراق مانع تکرار چنین حوادثی شد و البته عراق تلافی کشته شدن فرماندهان خود را از داعش خواهد گرفت.

وی افزود: این اتفاقات چه بسا انگیزه‌ای برای بیش‌تر شدن قدرت دفاعی ارتش عراق در برابر تکفیری‌های داعش شده باشد و البته طی ۲ روز اخیر شدت عمل نیروهای امنیتی در نبرد با داعش، موید این موضوع بوده است.

کارشناس امنیتی عراق بر ضرورت پشتیبانی هوایی جدی از عملیات‌های امنیتی و نظامی نیروهای عراقی تاکید کرد و گفت: کمک هوایی ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی آمریکا در عراق بسیار کاهش یافته است.

«عبد الکریم الجبوری» کارشناس امنیتی عراق نیز با اشاره به ناهماهنگی‌ها بین اداره مشترک عملیات عراق و ائتلاف بین‌المللی گفت: ما شاهدیم که ائتلاف بین‌المللی حملات هوایی خود علیه داعش را به بهانه انتظار برای دریافت اطلاعات موثق از مواضع داعش کاهش داده است.

وی افزود: در حالی که عناصر داعش در مساحت گسترده‌ای و در قالب کاروان‌هایی از خودروهای خود در حال تردد هستند و یا در تپه‌ها و مکان‌هایی مشخص مستقر هستند و ائتلاف بین‌المللی به راحتی می‌تواند آنها را هدف بگیرد.

جبوری افزود: پشتیبانی هوایی از نیروهای امنیتی عراق نباید تنها به ائتلاف بین‌المللی واگذار شده باشد و اینکه نیروی هوایی عراق در رأس نبرد باشد، مهم‌تر است و در این ارتباط دولت عراق باید هواپیماهایی را که سفارش خرید آنها از روسیه و دیگر کشورها داده است، سریع‌تر تحویل بگیرد تا با تجهیز کامل نیروی هوایی عراق نیازی به اتکا به ائتلاف بین‌المللی نباشد.

به گزارش خبرنگار فارس، سرلشکر عبدالرحمن ابورغیف، معاون فرمانده عملیات الانبار و سرهنگ عبدالمجید، فرمانده لشکر دهم ارتش عراق پنجشنبه هدف بمب‌گذاری تروریست‌های گروه تکفیری داعش قرار گرفتند.

براساس این گزارش، این انفجار در منطقۀ الجرایشی در شمال الرمادی رخ داد که در آن تعدادی از سربازان عراقی نیز جان باختند.

گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است.

چندی پیش نیز سرلشکر قاسم المحمدی، فرمانده عملیات الانبار در پی اصابت خمپاره به منطقه البوعیثه در شرق شهر الرمادی زخمی شده بود.

استان الانبار در غرب عراق یکی از بزرگ‌ترین استان‌های این کشور است، تروریست‌های داعش در اردیبهشت ماه گذشته شهر الرمادی را تحت اشغال خود در آوردند.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین