اطمینان خاطر کری برای حمایت آمریکا از توافق هسته‌ای در آینده

اطمینان خاطر کری برای حمایت آمریکا از توافق هسته‌ای در آینده

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که بر این باور است کشورش پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ حمایت کند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه هافینگتن پست با مضحک خواندن ادعاهای برخی نامزدهای ریاست جمهوری انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا مبنی بر پاره کردن توافق هسته‌ای در صورت موفقیت و یا جلوگیری از اجرای آن پس از رئیس جمهور شدن تاکید کرد:‌ انتظار می‌رود درصد حمایت کنندگان از توافق پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری آینده آمریکا به ۹۰ درصد برسد؛ بنابراین در این شرایط وی به هیچ وجه قادر نخواهد بود چنین ادعایی را عملی کند.

کری در ادامه گفت: من چنین چیزی را عملی نمی‌دانم که رئیس جمهور بعدی بخواهد مشتاقانه به سازمان ملل و پنج کشور دیگر عضو ۱+۵ که ما را در این مذاکرات حمایت کردند بگوید که ببخشید، ما می‌خواهیم از توافق کنار بکشیم و موقعیتی خطرناک تر در خاورمیانه ایجاد کنیم.

وی چنین اقدامی را از سوی یک نامزد ریاست جمهوری بی معنی و نامعقول توصیف کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با اشاره به افزایش حمایت دموکرات‌های سنا از توافق هسته‌ای طی یک هفته گذشته در اظهار نظری مداخله‌جویانه گفت که موانع پیش روی اجرای این توافق در آینده می‌تواند سیاست داخلی ایران باشد. در صورت عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای دولت این کشور باید پاسخگو باشد، اما بعید است که دولت بخواهد در این شرایط شاهد بازگشت تحریم‌ها یا اقدام نظامی در صورت در دسترس بودن آن باشد.

این اظهار نظر در شرایطی مطرح شده است که جمهوری اسلامی ایران همواره با اطمینان به کشورهای غربی و آمریکا تاکید کرده است که سیاست‌هایش را بر اساس خواست آن‌ها تنظیم نخواهد کرد و اصولی مانند حمایت از مستضعفان و مبارزه با تروریسم را در دستور کار دارد.

به نوشته هافینگتن پست، جنگ عراق و رای موافق جان کری در خصوص این جنگ بیشترین صدمه را به موقعیت سیاسی وی وارد کرد، اما حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران بی شک نقطه عطفی در کارنامه وی در دوران فعالیتش به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا است.

وی به این روزنامه گفت که همیشه از رای خود (درباره‌ حمله به عراق) پشیمان است، چون فکر می‌کند که آن رای مورد سوء استفاده قرار گرفته است. آن‌ها وعده داده بودند که دشمن به سرعت نابود خواهد شد اما این رای اشتباه بود و باید واقعیت را قبول کرد.

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین