کشف و انهدام تونلی بزرگ در «زبدانی»؛ جدیدترین اخبار پاکسازی

کشف و انهدام تونلی بزرگ در «زبدانی»؛ جدیدترین اخبار پاکسازی

پاکسازی مرکز شهر آزادشده زبدانی در شمال غرب دمشق ادامه دارد و نیروهای حزب‌الله از کشف یک تونل بسیار بزرگ خبر دادند که مرکز شهر را به دشت زبدانی متصل می‌کند.

نیروهای مقاومت لبنان، در ادامه پاکسازی نهایی مرکز شهر «الزبدانی» و مساحت یک تا دو کیلومتری آلوده به بمب‌ها و مین‌های تعبیه شده، عصر شنبه در جست‌وجوی خانه‌به‌خانه موفق شدند محل اختفای چهار نفر از عناصر تروریستی «احرار الشام» را کشف کنند.

این عناصر گروهک احرار الشام (همپیمان با جبهه النصره) در دو ساختمان در منطقه «العاره» در مرکز شهر به نام‌های «عبدالسلام خدیجه، عثمان عواد، محمد زعروره و عمار سید الخلیل» مخفی شده بودند که هویت آنان شناسایی شد. این چهار نفر پس از آنکه نپذیرفتند خود را تسلیم کنند در درگیری کشته شدند.

شهر زبدانی در ۴۵ کیلومتری شمال غرب دمشق، قرار دارد و از حیث ارتباطی، منطقه‌ای بسیار مهم برای تروریست‌ها به شمار می‌رفت اما سرانجام پس از دوماه عملیات نیروهای مقاومت و ارتش سوریه، سرانجام کنترل کامل آن روز چهارشنبه گذشته در اختیار حزب‌الله و ارتش سوریه قرار گرفت.

پاکسازی در مرکز زبدانی ساختمان به ساختمان پیش می‌رود. نیروهای مقاومت با کمک نیروهای سوری عملیات پاکسازی منطقه پیرامونی چند ساختمان در محور شرقی منطقه «حاره الغربی» در جنوب مسجد الجسر از بمب‌های کار گذاشته شده را دیروز به پایان رساندند.

نیروهای حزب‌الله امروز یکشنبه نیز پاکسازی کلیسای رم ارتدوکس و خیابان های «المسک» و «الشیخ جنید» در جنوب مسجد الجسر از مواد منفجره را در دستور کار قرار دارند.

خبرهایی تأیید نشده نیز از فرار «عدنان الزیتون» فرمانده نظامی «احرار الشام» از شهر الزبدانی منتشر شده اما خبرگزاری فارس هنوز مستقلا این خبر را تأیید نمی‌کند.

کشف تونلی که شهر را به دشت متصل می‌کند

از طرفی دیگر گروهی از نیروهای حزب‌الله در عملیات پاکسازی خانه‌به‌خانه و بررسی وضع امنیتی خیابان‌ها، موفق شدند یک تونل بزرگ را در زیرزمین یکی از خانه‌ها کشف کنند (که تاکنون از وجود آن اطلاعی در دست نبود).

به گزارش فارس این تونل از مرکز شهر زبدانی در محله «حاره الدلاتی» آغاز و تا دشت الزبدانی (سهل الزبدانی/خارج از شهر) واقع در جنوب شهر و در نزدیکی شرق منطقه «مضلیل» امتداد داشت که به دست مقاومت تخریب شد.

یک منبع نظامی میدانی در شهر زبدانی با اشاره به ادامه پاکسازی در مساحت یک تا دو کیلومتر مربعی در مرکز شهر زبدانی به فارس گفت: با کشف این تونل این امکان وجود دارد که تونل‌های دیگری نیز به منطقه آلوده به مین و بمب هم وجود داشته باشد.

وی افزود: احتمال رفت وآمد زیرزمینی تروریست از تونل‌های احتمالی دیگر از شهرک مضایا (در جنوب زبدانی) و دشت الزبدانی وجود دارد و ممکن است که عناصر تروریستی از این تونل‌ها قصد ورود به شهر زبدانی را داشته باشند.

این منبع میدانی یادآوری کرد: پاکسازی منطقه آلوده زبدانی و کشف تونل‌ها در روز گذشته نشان داد که سرگردگان تروریست‌های (ائتلاف) «جیش الفتح» از این جهت مسئله مذاکره آتش‌بس در جبهه زبدانی مقابل جبهه «الفوعه و کفریا» (در ادلب) را مطرح کرده‌اند تا عملیات پاکسازی و جست‌وجوی خانه‌به‌خانه متوقف شود و آنان از این فرصت استفاده کنند تا تروریست‌ها از طریق تونل دیگر که تاکنون کشف نشده مجدد وارد مناطق آلوده به بمب و مین شوند و با غافلگیر کردن حزب‌الله، حملات جدید انجام بدهند.

تشکیل تیم جدید تروریست‌ها برای مذاکرات آتش‌بس، بدون پاسخ مانده

پس از آنکه روز گذشته گروهک موسوم به «فیلق الشام» (از گروه‌های مسلح وابسته به احرار الشام) با صدور بیانیه‌ای از مذاکرات جدید درباره شهر زبدانی و «فوعه» و «کفریا» خبر داده و آنچه خود را «شورای عالی اسلامی در زبدانی» خوانده بود اعلام کرد که تیم جدیدی برای مذاکره به جای «احرار الشام» شکل گرفته، منابع مطلع به فارس گفتند که فرماندهان حزب‌الله (در زبدانی) عکس‌العملی به تقاضای آتش‌بس عناصر تروریستی نشان نداده‌اند.

بر اساس این گزارش، کشف تونل‌ها در شهر آزادشده زبدانی برخی ابهامات در خصوص چگونگی فرار عناصر تروریستی به شهرک مضایا را روشن‌تر می‌کند و این احتمال را تقویت می‌کند که تروریست‌ها از طریق تونل‌های دیگر قصد نفوذ مجدد به همان مساحت یک تا دو کیلومتر مربعی آلوده در مرکز زبدانی را دارند.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین