نماینده پارلمان سوریه: شایعه حضور نظامیان روسیه در سوریه برای تضعیف نیروهای سوری است

نماینده پارلمان سوریه: شایعه حضور نظامیان روسیه در سوریه برای تضعیف نیروهای سوری است

نماینده پارلمان سوریه گفت جنجال ‌سازی رسانه‌ای درباره حضور نیروهای روسیه در خاک سوریه داستان ساختگی بلندگوهای تبلیغاتی گردانندگان تروریسم برای تضعیف روحیه نظامیان سوری است.

خبرگزاری فارس: شایعه حضور نظامیان روسیه در سوریه برای تضعیف نیروهای سوری است

«جمال رابعه» نماینده پارلمان سوریه درباره خبر جنجال‌ساز رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر حضور نیروهای نظامی روسیه در سوریه تاکید کرد: نظام دمشق شرمی برای اعلام حضور نیروهایی از یک کشور دوست خود در خاک سوریه ندارد و اگر نیروهای روسیه در خاک سوریه بودند حتما اعلام می‌کردیم.

وی افزود: گفتمان رسمی سوریه در این خصوص همچنان شفاف و آشکار است و حتی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز بارها تاکید کرده که کمک نظامی کشورهای دوست و به خصوص ایران به سوریه در حد ارائه تجربیات و مشاوره است.

رابعه گفت: جای تعجب است که جهانیان همچنان مصر هستند، بگویند که نیروهایی از کشورهای متحد سوریه در این کشور هستند تا نظام دمشق را در رویارویی با تروریسم کمک کنند، در حالی که اگر این شایعات از نظر رسانه‌های آنها واقعیت دارد، مکان حضور نیروهای روسی را اعلام کنند.

وی افزود: همه در سوریه و حتی رزمندگان ارتش سوریه هم از اخبار بی‌پایه و اساس درباره حضور نیروهای نظامی کشورهای دوست در سوریه متعجب هستند.

نماینده پارلمان سوریه گفت: اخبار رسانه‌ها درباره حضور نیروهای روسیه در خاک سوریه احتمالا مبتنی بر اظهارات مسکو و دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی جدیدی در مبارزه با تروریسم است.

رابعه تاکید کرد: در حال حاضر حضور نیروهای روسیه در خاک سوریه یک قصه خیالی است که بلندگوهای تبلیغاتی شیخ‌نشین‌های خلیج فارس و گردانندگان تروریسم در سوریه سر می‌دهند تا از ارزش نیروهای سوری که به نیابت از جهانیان با تروریسم مبارزه می‌کنند، کم کنند.

نماینده پارلمان سوریه گفت: رئیس جمهور سوریه به طور علنی از نیروهای مقاومت لبنان که به تصمیم دولت سوریه در خاک سوریه حضور دارند و با تروریسم مبارزه می‌کنند، قدردانی کرده است و اگر دولت سوریه نیاز شدیدی به رویارویی با خطر بازگشت تروریست‌ها به چچن داشته باشد تا تهدید مستقیم را از سر امنیت ملی روسیه دفع کند، نیازی به لشکر‌کشی به سوریه یا حملات هوایی ندارد.

وی افزود: البته مادامی که جهان به ائتلاف آمریکایی اجازه حمله به مواضع داعش در سوریه را به بهانه دفاع از امنیت ملی واشنگتن می‌دهد، این حق برای روسیه و ایران هم در دفاع از امنیت ملی خود محفوظ است، چون ایران و روسیه هر دو از سوی سرویس‌های جاسوسی آمریکا در معرض خطر تروریسم قرار دارند و آمریکا این دو کشور را مانع اصلی در پیاده شدن نقشه‌های کاخ سفید در سوریه می‌بیند.

وی افزود: چیزی که روسیه به طور عملی برای مبارزه با تروریسم نیاز دارد، همکاری اطلاعاتی و نظامی با دولت سوریه است و این همکاری از ابتدای جنگ علیه سوریه وجود دارد.

رابعه گفت: همه می‌دانند که روسیه بر اساس قراردادهایی که با سوریه امضا کرده از ارتش سوریه حمایت می‌کند و البته باید گفت مسکو حامی دولت دمشق نیست، حامی مشروعیت نظام سوریه و حق تعیین سرنوشت ملت سوریه است.

نماینده پارلمان سوریه گفت: امروز نیروهای دفاع ملی سوریه و مقاومت مردمی در همه مناطق سوریه از حسکه تا سویداء شاخ تروریسم را شکسته و گردانندگان آن را به زانو درآورده‌اند.

وی تاکید کرد: بر اساس قوانین بین‌المللی این حق مشروع دولت سوریه است که درخواست مشارکت نیروهای کشورهای دوست برای مبارزه با تروریسم داشته باشد، اما ارتش سوریه با ورود به جنگ پنج ساله با تروریست‌های پلید ثابت کرد که قدرتمند‌ترین ارتش منطقه است و بدین ترتیب به دولت سوریه اطمینان خاطر داد که هنوز نیازی به کمک متحدان خود در میدان نبرد ندارد.

رابعه تاکید کرد: با این وجود کشورهای متحد سوریه و در رأس آن روسیه و ایران از هیچ کمکی به نظام دمشق دریغ نمی‌کنند چرا که نبرد سوریه علیه تروریسم را نبردی مشترک می‌دانند.

به گزارش فارس، در ادامه سناریویی که هفته گذشته با گزارش روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» آغاز شد، روزنامه نیویورک‌تایمز هم روز شنبه مدعی شد که روسیه احتمالا قصد دارد برای حمایت از دولت سوریه، به این کشور مشاور و پرسنل نظامی اعزام کند.

در این گزارش ادعا شده که روسیه یک تیم نظامی به سوریه اعزام کرده و در حال برداشتن گام‌های بیشتری است که مایه نگرانی آمریکا شده است.

در این گزارش به نقل از مقامات بی‌نام آمریکایی عنوان شده که روسیه اخیرا خانه‌های پیش‌ساخته لازم برای اسکان چند صد نفر و همچنین یک برج سیار مراقبت پرواز به روسیه ارسال کرده است.

پیش از این هم رسانه‌های اسرائیلی مدعی شده بودند که روسیه حضور خود در سوریه را افزایش داده و حتی در آستانه آغاز حمله به مواضع مخالفان دمشق است؛ ادعایی که قویا از سوی مقامات روس رد و عنوان شد که مسکو به هیچ وجه چنین تصمیمی ندارد.

ادعای حضور نیروهای روس در سوریه در حالی مطرح می‌شود که ارتش روسیه سال‌هاست که در بندر طرطوس یک پایگاه نظامی دارد و انتقال نیرو و تجهیزات روسی به سوریه امر غیرمعمولی نیست.

رسانه‌های آمریکایی در حالی ادعای گسترش حضور روسیه در سوریه را مطرح می‌کنند که حتی در گزارش نیویورک‌تایمز هم اشاره شده که واشنگتن هم اطمینان ندارد که این گمانه‌زنی درست باشد.

نیویورک‌تایمز نوشته است: «مقامات آمریکایی اذعان دارند که از تصمیم روسیه مطمئن نیستند، اما می‌گویند اسکان موقت احتمالا می‌تواند به این معنی باشد که روسیه می‌تواند تا ۱۰۰۰ مشاور را در زادگاه آبا و اجدادی (بشار) اسد (لاذقیه) مستقر کند.»

این گزارش می‌افزاید: «دیگر مقامات آمریکایی هم می‌گویند که نشانه‌ای مبنی بر تصمیم روسیه برای استقرار شمار قابل توجه نیروی زمینی وجود ندارد، اما در عین حال می‌گویند که این خانه‌ها می‌تواند روسیه را قادر سازد که از این پایگاه هوایی به عنوان محلی برای انتقال تجهیزات نظامی برای دولت سوریه استفاده کند یا اینکه حتی از آنجا به عنوان سکوی پرواز برای انجام حملات هوایی در حمایت از نیروهای آقای اسد استفاده کند.»

نیویورک‌تایمز در گزارش خود نوشته است که اگر گزارش‌ها مبنی بر احتمال آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه صحیح باشد، اجرای برنامه‌های مورد نظر واشنگتن، از جمله تلاش برای برکناری بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه یا هدف قرار دادن مواضع داعش، دشوار و پیچیده‌تر می‌شود.

هفته گذشته ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم گزارش‌های منتشر شده را «قضاوت زودهنگام» خواند و گفت مسکو در حال بررسی گزینه‌های مختلفی است، اما فعلا تصمیمی در این رابطه نگرفته است.

«جفری وایت» افسر سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا و کارشناس کنونی امور سوریه در موسسه سیاست خاور نزدیک موسسه واشنگتن در این رابطه به نیویورک‌تایمز گفته است که هدف پوتین روشن است، «همه این‌ها برای من مبین یک چیز است، اینکه روس‌ها از حمایت از رژیم اسد دست نمی‌کشند.»

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین