آرژانتین از آمریکا خواست محل اقامت وزیر سابق اطلاعات این کشور را افشا کند

آرژانتین از آمریکا خواست محل اقامت وزیر سابق اطلاعات این کشور را افشا کند

بر اساس گزارش رسانه آرژانتینی «ته‌لام»، وزارت امور خارجه آرژانتین از دولت آمریکا خواسته است محل اقامت وزیر سابق اطلاعات آرژانتین که از سوی مقامات قضایی این کشور به دادگاه فراخوانده شده را به آرژانتین نشان دهد.

خبرگزاری فارس: آرژانتین از آمریکا خواست محل اقامت وزیر سابق اطلاعات این کشور را افشا کند

به نقل از «ته‌لام»، «سسیلیا نائون» سفیر آرژانتین در آمریکا روز گذشته به صورت رسمی اعلام کرد که وزارت امور خارجه آرژانتین با ارسال سندی به «آلکس لی» دبیر اجرایی مسائل نیم‌کره غربی در وزارت امور خارجه آمریکا، از دولت این کشور خواسته که اطلاعات لازم درباره محل اقامت و شرایط مهاجرتی «آنتونیو اوراسیو استیوسو» وزیر سابق اطلاعات آرژانتین که تحت پیگرد قانونی در این کشور قرار دارد را به آرژانتین ارائه دهد.

در متن این سند آمده است: همان‌گونه که مستحضر هستید این مسئله برای آرژانتین حائز اهمیت فراوانی است چرا که «استیوسو» مدیر سابق عملیات‌های وزارت اطلاعات آرژانتین بوده و اکنون بنا به اتهامات متعددی به دادگاه این کشور احضار شده است.

در همین رابطه وزارت امور خارجه آرژانتین به توضیح برخی اتهامات «استیوسو» پرداخته است که اتهام مرتبط با پرونده سوء‌ قصد تروریستی به مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا» در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۳) برجسته‌ترین آن‌ها می‌باشد.

قاچاق گسترده، ثروت‌اندوزی غیرقانونی و ارتباط با شرکت‌های متهم به پولشویی از دیگر اتهامات «استیوسو» محسوب می‌شوند.

در این سند همچنین خاطرنشان شده که مدیر سابق عملیات‌های وزارت اطلاعات آرژانتین باید برای ادای برخی توضیحات درباره مرگ «آلبرتو نیسمن» دادستان فوت شده آرژانتین که بررسی پرونده «آمیا» را بر عهده داشت، به دادگاه برود.

در سند ارسال شده به وزارت امور خارجه آمریکا همچنین تصریح شده که حضور «استیوسو» در دادگاه برای پیشبرد روند تحقیقات و دستیابی به حقیقت بسیار مهم است و آمریکا همواره اراده و تعهد خود مبنی بر تحقق عدالت در جهان را ابراز داشته است.

«نائون» در ادامه عنوان کرد: با وجود این که یک هفته از ارسال این سند به وزارت امور خارجه آمریکا می‌گذرد، این کشور تاکنون هیچ تمایلی به همکاری در این رابطه از خود نشان نداده است.

وی افزود: ما از آمریکا تقاضای اتخاذ تمهیدات لازم در مورد مسئله «استیوسو» را نداشته‌ایم بلکه تنها دو سوال ساده پرسیده‌ایم که آیا وی در کشور شما به سر می‌برد؟ و اگر پاسخ شما مثبت است تحت کدام شرایط مهاجرتی وی را در کشور خود پذیرفته‌اید؟

بر اساس اسناد محرمانه سفارت آمریکا در آرژانتین که توسط ویکی لیکس منتشر شد، «استیوسو» بیش از آرژانتین برای سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» و سازمان «سیا» در آمریکا فعالیت می‌کرده و در خدمت آنها بوده است؛ «نیسمن» نیز بیشتر از سیستم قضایی کشور خود، در خدمت سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و آمریکا، سفارت‌های این دو کشور و «استیوسو» قرار داشته است.

به گزارش فارس، جسد بی‌جان دادستان ویژه پرونده آمیا شب ۱۸ ژانویه (۲۸ دی ۹۳) به همراه یک تفنگ با کالیبر ۲۲ در حمام محل سکونتش یافت شد؛ روزنامه «پاخینا دوسه» آرژانتین فاش کرد که ارزیابی اطلاعاتی جدید در این کشور نشان می‌دهد «نیسمن» تا ساعت ۷ صبح روز ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) زنده بوده و از طریق کامپیوتر خود به نسخه الکترونیکی این روزنامه در تاریخ مذکور دست یافته است.

«نیسمن» کمی قبل از مرگ خود، رئیس‌جمهور و «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه این کشور آمریکای جنوبی را به سرپوش گذاشتن روی اقدامات متهمین و مظنونین پرونده حمله به آمیا در سال ۱۹۹۴ میلادی محکوم کرده بود؛ این حادثه ۸۵ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

در مقابل اتهامات وارد شده از سوی دادستان، دولت آرژانتین علاوه بر رد شکایت «نیسمن»، وی را دروغگو توصیف کرد و اقداماتش را به عملیاتی از سرویس‌های اطلاعاتی نسبت داد.

مرگ «نیسمن» توسط مخالفین دولت و گروه‌های قدرتمند و برخی رسانه‌های ارتباط جمعی به ابزاری برای ارتباط دادن قوه مجریه با این اتفاق ناگوار تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور آرژانتین در این خصوص اذعان داشت نسبت به این مسئله که مرگ «نیسمن» به عنوان عنصری در عملیات ضد دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شده است.

دادستان ویژه پرونده آمیا نیز به داشتن ارتباطات مستقیم با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی متهم شده بود؛ اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس در سال ۲۰۱۰، ارتباطات وی را با کارمندان سفارت ایالات متحده آمریکا در «بوینوس آیرس» افشا کردند.

 

درباره نویسنده

7478مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین