قابل توجه شهردار اهواز ؛ به منبع آب هم مثل کیانپارس توجه کنید!

قابل توجه شهردار اهواز ؛ به منبع آب هم مثل كيانپارس توجه كنيد!

کوی منبع آب یکی از اولین اجتماعات حاشیه نشینی اهواز در حوزه استحفاظی منطقه ۷ شهرداری و در شرق اهواز واقع است.
در سال ۱۳۵۶ و به دستور شهردار وقت اهواز بخشی از این ناحیه را که در آن زمان کوه بود، صاف کردند و بعدها، دیگر ساکنان که اکثرشان را مهاجران تشکیل می دادند، به صورت بی ضابطه و غیررسمی به تسطیح کوه پرداختند و خانه هایشان را در آن جا بنا کردند.
به صراحت باید بیان داشت که کوی منبع آب، چه از لحاظ قدمت و چه از لحاظ وسعت و جمعیت، از بزرگترین محله های اسکان غیر رسمی اهواز به شمار می آید. اگر امروزه گذری کوتاه و لو برای چند ساعت به این محله داشته باشید خواهید دید منبع آب متاسفانه به دلیل عدم ساخت و ساز شهری مناسب به همان شکل قدیمی خود باقی مانده است و در گذر زمان قدرت استحکام اغلب ساختمان ها و منازل مسکونی آن از بین رفته است و به یکی از فرسوده ترین بافت های شهر اهواز تبدیل شده است.
با دیدن سایه ضعف مدیریت و محرومیت از خدمات شهری در منبع آب، به راحتی می توان عنوان و نماد محرومیت کلانشهری را به کوی منبع آب نسبت داد، چرا که منبع آب فراتر از مرزهای جغرافیایی درون شهری خویش، هویت محرومیت شهری را یدک می کشد.
سال ها یکی بعد از دیگری می گذرد اما این محله هم چنان با مشکلات و کاستی های متعدد کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیستم حیطی فراوانی مواجه است، که در این رابطه می توان به ساخت وسازهای غیر مجاز، نارسایی خدمات شهری، آلودگی زیست محیطی، بیکاری، اشتغال کاذب و مواردی از آن دست در منطقه اشاره کرد اما به راستی آیا مدیران شهری به خصوص شهرداری اهواز این همه عقب ماندگی و نارسایی را نمی بیند و یا چشمان خود را بر همه آنها بسته است!
اگر برای نخستین بار قدم به این محله بگذارید قطعا یکی از نخستین تصاویری که به یک باره شما را تحت تاثیر و شگفت قرار خواهد داد، دیدن خانه های فرسوده ای است که به روی کوه ها ساخته شده اند. گرچه طی این سال ها از تعداد آنها کاسته شده است اما هم چنان هستند خانه هایی از این قبیل که هر لحظه می توان سقوط آن و رخ دادن فاجعه انسانی را انتظار داشت.
بوی زباله و تعفن هم که امروزه به یکی از اجزای لاینفک اغلب مناطق شهری اهواز به ویژه مناطق محروم و حاشیه ای تبدیل شده است در این محله نیز به راحتی چهره خود را به هر بیننده و تازه واردی نشان می دهد تا جایی که زباله های رها شده در کوچه و خیابان به دلیل کمبود سطل های زباله اغلب تا قبل از رسیدن خودروهای جمع آوری پسماند، توسط حیوانات موذی پاره و محتویات آن در کوچه ها رها می شود و یا به ابزار و وسیله ای برای بازی و تفریح کودکان تبدیل شده اند زیرا در منبع آب، پارک محله و فضای سبزی برای بازی و تفریح کودکان تعبیه نشده است و تنها پارک کوهسار است که میزبان تمامی جمعیت خانواده ها و کودکان محله منبع آب و البته حصیرآباد است، در خیابان اصلی و در مسیر تردد خودروها واقع شده است و قطعا رفتن کودکان به این پارک  بدون والدین بسیار خطرناک و حادثه آفرین خواهد بود.
از دیگر مسایل این محله باید به فرسودگی و شکستگی آسفالت و وجود چاله های فراوان در کوچه و خیابان های اصلی و فرعی و به ویژه در بازارچه تره بار اشاره کرد.
خیابان هایی که مورد بی توجهی قرار گرفته است و باعث ایجاد مشکلات فراوان برای ساکنان منبع آب به ویژه در روزهای پایانی سال.
شکستگی آسفالت و چاله های فراوان علاوه بر ایجاد اختلال در آمد و شد خوردوها تا روزهای متمادی آب باران، زباله و فاضلاب ها را در خود جای می دهد.
مردی میانسال که یکی از ساکنین منبع آب است با اشاره به معضلات محله گفت: مدت ها پیش مسوولان شهرداری از این منطقه بازدید داشته اند اما متاسفانه تاکنون بسیاری از مشکلات به همان حال خود رها شده اند و کسی توجهی به وضعیت ساکنان این منطقه ندارد.
او ادامه داد: اغلب ساکنان منبع آب شهروندانی کم بضاعت هستند که با کمبودهای بسیاری در این محله زندگی می کنند و بسیاری از مسوولان گرچه خود از نزدیک شاهد فقر و محرومیت شهروندان هستند اما دست روی دست گذاشته و هیچ کاری در جهت رفع این معضلات نمی کنند و به محض ترک محله همه وعده ها و حرف های خود را فراموش می کنند.
وی گفت: آیا واقعا خود مدیران شهرداری می توانند حتی برای یک ساعت هم که شده در این محله زندگی کنند!
یکی از کسبه بازار هم با اظهار نارضایتی از بی توجهی شهرداری اهواز به حقوق شهروندان ساکن منبع آب گفت: تمام هم و غم شهرداری فقط رسیدگی به کیانپارس و زیتون کارمندی است. آیا شده توی این چند سال شهرداری یک بار هم که شده به فکر ترمیم آسفالت های کنده شده به ویژه در این بازار باشد!
او ادامه می دهد: کافی است تنها یرای یک ساعت شاهد بارندگی باشیم خواهید دید به چه سرعتی این چاله ها مملو از آب شده و تا چندین روز به همین وضعیت خواهند ماند. البته این جدا از خسارت هایی است که به خودروها وارد می شوند.
این شهروند می افزاید: فاصله بین خانه هایی که در ارتفاعات و خانه هایی که در پایین دست ساخته شده اند به محل انباشتن و انداختن زباله های خانگی، سنگ و نخاله های ساختمانی تبدیل شده است. کاش شهرداری با جمع آوری این گونه زباله ها و کاشت تعدادی درخت و گل علاوه بر زیبا سازی و سالم سازی محیط، شادابی و طراوتی به این جا ببخشد.
منبع آب اهواز در بدترین وضعیت معیشتی است
اعضای شورای شهر اهواز هم بنا به وظایف خود و جهت سهولت رسیدگی به مشکلات و معضلات مناطق محروم ضمن بازدید فیزیکی از این مناطق بارها و بارها اظهار داشتند که شهرداری اهواز ، آن طور که باید حقوق شهروندی را رعایت نکرده است.
اعضای شورای اسلامی شهر اهواز بازدیدی از محله منبع آب به عمل آوردند. عاشور سواری پور، یکی از اعضای اسلامی شهر اهواز پس از این بازدید میدانی گفت: منبع آب اهواز در بدترین وضعیت معیشتی است.
وی اضافه کرد: بازدیدی از محله منبع آب داشتم و باید بگویم که شهرداری، آن طور که باید حقوق شهروندی را رعایت نکرده است.
در حالی که رفع مشکلات شهروندان در هر منطقه به عهده شهردار آن منطقه است و قطعا شهردار منطقه هفت از مشکلات محدوده جغرافیایی خود اطلاع کافی و وافی دارد، اما به راستی علت این غفلت چیست؟
آیا مسوولان شهری اهواز اصلا چنین مناطقی را به چشم نمی بینند و چرا بسیاری از حقوق اولیه شهروندان در این محلات نادیده گرفته شده است!

درباره نویسنده

7473مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

طراحی شده توسط هاست لاین